روند صعودی افزایش سود هر سهم پتروشیمی کرمانشاه

محمد رضا نژاد، کارشناس آموزش کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار/ صنعت پتروشیمی به عنوان بزرگترین صنعت در بازارسرمایه ایران جایگاه مهمی در اقتصاد کشور دارد.

 با توجه به ارزآوری قابل توجه و تاثیر شایان آن بر تعادل بازار ارز، دولت‌ها از طریق تعیین نرخ خوراک و جهت‌دهی نرخ و نحوه فروش محصولات شرکت‌های پتروشیمی اقدام به کنترل نرخ ارز و سیاست‌گذاری بودجه‌ای کشور می‌کنند. شرکت‌های پتروشیمی محصولات گوناگونی از حیث محصول و بازار هدف تولید می‌کنند و شرکت پتروشیمی کرمانشاه یکی از شرکت‌های بورسی موجود در صنعت پتروشیمی کشور است.

امکان تحقق بهبود سوددهی

محصول عمده تولید شده توسط شرکت پتروشیمی کرمانشاه اوره و محصول فرعی (قابل چشم‌پوشی) آن آمونیاک است. ماده اولیه تولید اوره گاز طبیعی است. گاز طبیعی را تبدیل به آمونیاک کرده و از آمونیاک بدست آمده اوره استحصال می‌کنند. کاربرد اوره عمدتا در صنعت کشاورزی و به عنوان کود است. اوره تولیدی توسط شرکت دارای بازار داخلی و خارجی است. بخش عمده‌ای از فروش داخلی شرکت به سازمان خدمات حمایتی کشاورزی و به نرخ مصوب انجام می‌گیرد. درصد کمی نیز در بورس کالا و با مکانیسم عرضه و تقاضا که قیمت در آن تابعی از نرخ فروش صادراتی است عرضه می‌شود. فروش صادراتی محصولات شرکت هم به نرخ جهانی و با دلار آزاد به فروش می‌رسد. شایعاتی مبنی بر قیمت‌گذاری فروش کشاورزی شرکت‌های پتروشیمی مطرح شده است که در صورت تحقق موجب بهبود با اهمیت سود شرکت می‌شود. شرکت تا مهرماه سال 97 از معافیت مالیاتی برخوردار است و در صورت عدم تمدید معافیت مالیاتی در تاریخ اعلامی تنها فروش صادراتی شرکت از مالیات معاف خواهد شد.

بررسی بودجه سال 96 و تحلیل عملکرد 6 ماهه اول سال

«پوشش 40درصد در مبلغ فروش وسود هر سهم»

شرکت برای سال مالی 96 مجموعا 690 هزار تن محصول همگن شده براساس اوره(فرض می‌شود همه آمونیاک تبدیل به اوره می‌شود و سپس به فروش می‌رسد) پیش‌بینی کرده است که در شش‌ماهه اول سال موفق به پوشش 44درصد بودجه شده است. این در حالی است که شرکت در سال مالی 95 موفق به پوشش 48درصد عملکرد واقعی سالانه خود را پوشش داده بود. در بودجه فرض شده است که 56درصد مقدار فروش شرکت صادراتی است، در صورتی که در عملکرد واقعی شش‌ماهه شرکت سهم مقدار فروش صادراتی 53درصد بوده است.

 از لحاظ مبلغ فروش شرکت برای سال مالی 96 مبلغ535 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است که در شش‌ماهه ابتدای سال موفق به پوشش 40درصد بودجه خود شده است. این در حالی است که شرکت در دوره مشابه سال قبل 46درصد عملکرد واقعی سالانه خود را پوشش داده بود. در بودجه فرض شده است که 61درصد مبلغ فروش شرکت صادراتی است، در صورتی که در عملکرد واقعی شش‌‌ماهه شرکت سهم مبلغ فروش صادراتی 60درصد بوده است. نرخ متوسط هر تن اوره داخلی 635 هزارتومان و اوره صادراتی 887 هزارتومان پیش‌بینی شده است. که در شش‌ماهه ابتدای سال نرخ داخلی و صادراتی به ترتیب 617 و 775 تومان است. به بیان دیگر ترکیب فروش به حالتی است که محصول داخلی که ارزان‌تر است بیشتر فروش رفته در حالی که بهای تمام شده برابری دارند. شرکت برای سال مالی منتهی به 96 مبلغ 275 میلیارد تومان بهای تمام شده پیش‌بینی کرده است که در 6ماهه ابتدای سال 47درصد آن را متحمل شده که مشابه پوشش دوره مشابه پارسال است. شرکت برای سال 96 به ازای هر سهم 49 تومان سود پیش‌بینی کرده که در 6 ماهه ابتدای سال 40درصد آن را پوشش داده است. در حالی‌ که در سال مالی قبل در سهم عملکرد 6 ماهه نسبت به عملکرد سالانه 52درصدرا پوشش داده بود.

تحلیل عملکرد 6 ماهه اول سال و پیش‌بینی کارشناسی از سود سال 96

«پیش گرفتن مبلغ فروش واقعی از بودجه»

با مقایسه درصد مقدار فروش و مبلغ 6 ماه امسال با سنوات گذشته می‌توان چنین استنباط کرد که اگر روند فروش مشابه سال‌های گذشته باشد شرکت نخواهد توانست بودجه مقداری خود را پوشش دهد، ولی با توجه به افزایش قابل توجه نرخ برابری دلار شرکت می‌تواند بودجه مبلغی فروش خود را پوشش دهد. با عنایت به افزایش قابل توجه نرخ برابری دلار و نیز افزایش قابل توجه قیمت اکثر کالاها در سطح جهانی از جمله زغال‌سنگ که همبستگی مثبت بالایی با اوره دارد می‌توان به افزایش نرخ جهانی اوره در ادامه سال بسیار خوشبین بود. از این‌رو پیش گرفتن مبلغ فروش واقعی امسال از بودجه دور از ذهن نیست.

تحلیل حساسیت

«عوامل تاثیر‌گذار برکاهش یا افزایش سود هر سهم»

در این بخش به بررسی تغییر سود مواجه با تغییر هریک از عوامل مهم طبق محاسبات انجام شده می‌پردازیم:

1) 10درصد افزایش(کاهش) در قیمت جهانی اوره باعث افزایش(کاهش) 27درصد سود هر سهم می‌شود.

2) 10درصد افزایش(کاهش) در قیمت دلار بازار آزاد موجب افزایش(کاهش) 17درصدی سود هر سهم می‌شود.

3) 10درصد افزایش(کاهش) در قیمت دلار بازار آزاد موجب کاهش (افزایش) 7درصدی سود هر سهم می‌شود.

4)افزایش (کاهش) همزمان 10درصدی قیمت جهانی اوره، دلار بازار آزاد و دلار بازار رسمی موجب افزایش(کاهش) 31درصد سود هر سهم شرکت می‌شود.

فروض در نظر گرفته شده برای سال‌های آتی به شکل جدول شماره 1 است. همچنین صورت سود و زیان شرکت به شکل جدول شماره 2 است.

- تیم تحلیل کارگزاری بانک رفاه کارگران

 

 

  • شماره ۲۲۹ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۹
کد خبر 390258

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =