امسال بازار سیاه طلا نداریم

لیلی شهیر، خبرنگار/ بازار جذاب سکه همواره در روزهای پایانی سال چه میلادی و چه شمسی دستخوش نوسانات و تغییراتی می‌شود. در این میان بانک مرکزی به منظور ایجاد ثبات در این بازار اقداماتی مانند عرضه سکه توسط بانک کارگشایی را عملی کرد.

 این اقدام اگر چه تاثیر موقتی در تنظیم این بازار داشت اما به اعتقاد برخی کارشناسان مکانیزم‌های بانک مرکزی برای متعادل کردن بازار سکه طلا باید ادامه‌دار و مستمر باشد زیرا اکنون این بازار به دلیل کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی بخش قابل توجهی از سرمایه‌ها را به سمت خود جذب کرده و سبب برهم خوردن عرضه و تقاضا شده است. در این میان با وجود مثبت اما موقتی تلقی شدن اقدام بانک مرکزی در عرضه سکه توسط بانک کارگشایی شایبه‌ای هم مبنی بر انجام این کار به منظور تأمین کسر بودجه با توجه به نزدیک شدن به زمان ارائه لایحه بودجه مطرح بود.در ادامه و برای بررسی بیشتر بازار طلا و پیش‌بینی آینده آن با محمد کشتی‌آرای، رییس اتحادیه طلا و جواهر ایران گفت و گویی داشتیم.

کشتی‌آرای پیش‌بینی کرده در روزهای آینده با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال میلادی، نوساناتی هم روی قیمت جهانی طلا ایجاد شود و در سال 2018 که حدودا کمتر از یک ماه دیگر شروع خواهد شد به طور حتم اعلام برخی سیاست‌های اقتصادی، تغییراتی را در خصوص نوسانات طلا پیش خواهد آورد البته بعید است که این نوسانات تا پایان سال میلادی روند افزایشی داشته باشد.

روند بازار را چطور ارزیابی می‌کنید؟

باید گفت در شرایط کنونی بازار راکد است؛ در 15 روز اخیر قیمت سکه و طلا در شرایط مثبتی قرار دارد. در این شرایط با حداقل تقاضا رو به رو هستیم و بیشترین حجم و تاثیر نوسان را با توجه به تغییرات ارز شاهدیم؛ این در حالی است که قیمت جهانی طلا در حدود 6 هفته اخیر رو به کاهش است بنابراین بیشترین تاثیر در این نوسانات را تغییرات قیمت ارز داشته است.

  با این وجود پیش‌بینی شما از وضعیت بازار طلا در آینده چیست؟

با توجه به شرایط کنونی حاکم بر دنیای سیاسی و اقتصادی، قیمت جهانی طلا به پایین‌ترین سطح خود در 5 ماه اخیر رسیده است و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال میلادی، نوساناتی هم روی قیمت جهانی طلا ایجاد شود و در سال 2018 که حدودا کمتر از یک ماه دیگر شروع خواهد شد به طور حتم اعلام برخی سیاست‌های اقتصادی، تغییراتی را در خصوص نوسانات طلا پیش خواهد آورد البته بعید است که این نوسانات تا پایان سال میلادی روند افزایشی داشته باشد.

 در این شرایط چه توصیه‌ای به سرمایه‌گذاران حوزه طلا دارید؟

 بر اساس شرایط موجود پیشنهاد می‌شود که افراد حرفه‌ای در این بازار حضور داشته باشند و افراد غیر‌حرفه‌ای هم در بازار‌های رسمی مالی و بورس به عنوان بازارهای قابل اطمینان معامله کنند. با وجود این اما باید اشاره کنم که بازار طلا خیلی قابل پیش‌بینی نیست اما مانند سال‌های گذشته همانطور که گفته شد با توجه به روزهای پایانی سال میلادی و تسویه حساب‌های مالی شرکت‌ها و مؤسسات مالی همیشه شاهد نوساناتی هستیم اما در حوزه داخلی اتفاق خاص و موثری در این حوزه پیش‌بینی نمی‌شود. کشورهای غربی هم با آغاز سال جدید میلادی مواضع و سیاست‌های اقتصادی خود مانند تغییرات در نرخ بهره، وضعیت قوانین مالیاتی و... را اعلام می‌کنند بنابراین باید منتظر بمانیم تا این مواضع اعلام شوند تا بتوانیم تحلیل بهتری در خصوص این بازار داشته باشیم.

  نوسانات موجود در بازار طلا که به آن اشاره شد به ایجاد بازار سیاه منجر نمی‌شود؟

معمولا در روزهای پایان سال میلادی به دلیل تسویه حساب‌های فیزیکی طلا، تقاضا در بازار ایجاد می‌شود که این موضوع موجب افزایش قیمت طلا و بروز نوساناتی می‌شود البته در سال‌های اخیر این موضوع برعکس شده یعنی با وجود تقاضای فیزیکی برای خرید طلا در بازارهای مالی نه تنها قیمت‌های جهانی طلا افزایش نداشته است بلکه کاهش و حتی ثبات قیمت هم داشته است. در سال جاری هم با توجه به زمان کمی که تا پایان سال میلادی باقی مانده اما شاهد کاهش قیمت جهانی طلا هستیم بنابراین می‌توان گفت تحلیل‌های سال‌های گذشته اکنون مصداق زیادی ندارند. بر این اساس می‌توان گفت امسال  بازار سیاهی در خصوص طلا ایجاد نخواهد شد و به نظر می‌رسد که قیمت طلا به خصوص قیمت جهانی بیشتر به ثبات میل دارد و بازار داخلی هم ضمن پیروی از روند جهانی متاثر از بحث قیمت ارز خواهد بود که در حال حاضر دارای نوساناتی است که بیشترین اثر را به طور مستقیم بر قیمت این روزهای سکه طلا دارد بنابراین در مقطع فعلی با عبور از روزهای پایانی سال میلادی به روزهای پایانی سال خورشیدی و عید نوروز نزدیک می‌شویم که باید در زمان خود تجزیه و تحلیل شود.

 اما روند بازار سنتی با بازارهای سرمایه‌ای در خصوص طلا متفاوتند...

دقیقا؛ باید گفت که بازار سنتی از بازار سرمایه پیروی نمی‌کند و برعکس؛ این دو بازار کاملا با یکدیگر متفاوتند و عملکرد مختلفی دارند.

بازار سنتی به همان شکل قدیمی داد و ستد انجام می‌دهد در حالی‌که بازارهای مالی و بورس به صورت علمی و شفاف عمل می‌کنند که موجب می‌شود معامله‌کنندگان با اطمینان بیشتری به این بازار رو بیاورند. از طرف دیگر هم بازار سنتی بیشتر به شکل فیزیکی و برای نیازهای معمول مورد استفاده قرار می‌گیرد در صورتی‌که در بازارهای سرمایه مانند بورس کالا که سکه طلا معامله می‌شود، هدف بیشتر سرمایه‌گذاری و سوددهی موردنظر است.                            

  اخیرا بانک کارگشایی برای شکستن حباب بازار طلا به عرضه سکه طلا اقدام کرد، در این خصوص شائبه‌ای مبنی بر انجام این کار برای تأمین کسر بودجه با توجه به نزدیک شدن به زمان تنظیم لایحه بودجه مطرح بود، نظر شما چیست؟

تنها منبع سکه در بورس و بازار، بانک مرکزی است که به طور طبیعی اگر این نیاز تأمین نشود، قیمت‌ها افزایش خواهد داشت و تابعی از عرضه و تقاضا خواهد بود بنابراین بانک مرکزی باید به موقع سکه طلا را به بازار عرضه کند تا قیمت سکه دچار حباب نشود و افزایش بی‌رویه پیدا نکند. در این راستا یکی از اتفاقات جدید در بازار داخلی، اقدام بانک مرکزی مبنی بر عرضه سکه طلا از طریق بانک کارگشایی در راستای انجام یکی از وظایف اصلی این بازار در خصوص تنظیم بازار بوده است که اقدام مثبتی قلمداد می‌شود. به نظر من چنین موضوعی صحت ندارد زیرا در سال‌های گذشته هم بانک کارگشایی این اقدام را به عنوان بانک عامل از طرف بانک مرکزی برای تنظیم بازار طلا انجام می‌داده است و این اتفاق جدیدی نیست. به خصوص در سال‌های 89 و 90 که بحث بحران طلا و ارز در کشور وجود داشت هم حتی حراج‌های هفتگی به مدت 5 روز در هفته افزایش یافت تا بتواند بازار را تنظیم کند.

 یکی از مسایل مطرح در مبادلات تجاری کنونی موضوع حذف دلار است بر این اساس با توجه به مذاکرات انجام شده با شرکای تجاری مبنی بر انجام معاملات بر اساس ارزهای داخلی، تاثیر این اقدام را بر بازار طلا چطور بررسی می‌کنید؟

به نظر من این اقدام بسیار مناسب است زیرا با توجه به انواع تحریم‌هایی که به ایران تحمیل شده است طبیعی است که دولت باید به فکر ایجاد اهرم‌هایی باشد که بتواند داد و ستدهای تجاری خود را انجام دهد و با توجه به اینکه تحریم‌ها مانع تجارت آزاد ایران می‌شوند باید به دنبال راهکارهایی برای حل این مشکلات باشد. در این راستا یکی از راه حل‌های در دست بررسی  استفاده از ارزهای محلی در معاملات با کشورهایی است که با آنها داد و ستد تجاری داریم بنابراین حذف دلار در این معاملات اقدام مفیدی قلمداد می‌شود.

 

  • شماره ۲۲۹ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه۶
کد خبر 390247

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =