تحلیل اقتصاد کلان و چشم  انداز بورس ایران

همایش باید ها و نباید های معاملات الگوریتم در بورس با حضور مدیران و کارشناسان بازار سرمایه توسط شرکت کارگزاری آرمان تدبیر نقش جهان اواسط عصر روز گذشته در محل دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد. محوریت این همایش بررسی و تحلیل اقتصاد کلان و ایران، بورس ایران و چشم انداز آن، تاثیر و عملکرد نرم افزارها در معاملات بازار سرمایه بود.

حمایت و استقبال کارگزاری آرمان تدبیر نقش جهان از طرح های دانش بنیان

بر اساس گزارش بورس آنلاین، بهادر شمس، مدیر عامل شرکت کارگزاری آرمان تدبیر نقش جهان در ابتدای این همایش گفت: امروزه ابزارهای نوین تکنولوژی به کمک سرمایه گذاران آمده و در تحلیل و پردازش اطلاعات به تحلیلگران و سهامداران کمک می کند.

شمس تاکید کرد: در شرکت کارگزاری آرمان تدبیر نقش جهان در سال های گذشته طرح های دانش بنیان جهت تسهیل سرمایه گذاری در بورس طراحی شده و این مجموعه در راستای مسئولیت اجتماعی خود از هر طرح سرمایه گذاری که در جهت تسهیل فرآیند سرمایه گذاری باشد، استقبال می کند.

ایجاد نیازهای تازه در بازار سرمایه با راه اندازی ابزارهای نوین

همچنین محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس نیز در خصوص معاملات الگوریتمی در بورس اظهار داشت: نیازها در بازار سرمایه تغییر کرده و با ایجاد نهادها و ابزارهای جدید، نیازهای تازه ای در بورس ایجاد شده است.

خدابخش افزود: اگر نقطه شروع را در بازار سرمایه زمان تدوین قانون این بازار یعنی سال 84 بدانیم می توان گفت که از آن زمان تا کنون بازار سرمایه عملکرد مناسبی را از خود به نمایش گذاشته و نمره قابل قبولی به عملکرد این بازار می توان داد.

وی ادامه داد: دانش مالی، بخش های حقوقی و حقوق مالی جزو رشته هایی هستند که باید به آن پرداخته شود و نوآوری ها و ابداعاتی که در حوزه ابزارهای مالی شکل می گیرد بدون کمک به ابزارهای سیستمی به بیراهه می رود.

همچنین جهت  بکارگیری تکنولوژی در بازار سرمایه ناگزیریم از معاملات الگوریتمی استفاده کنیم تا در لحظه عمل شود. البته نباید تنها در راستای توسعه اقدام شود بلکه در مدیریت ریسک نیز باید استفاده شود. چراکه بسیاری از شرکت های کارگزاری و صندوق ها در بازار سرمایه فعال بودند اما به دلیل عدم مدیریت ریسک موفقیت آن ها تداوم پیدا کند.

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس با بیان اینکه  ابزارهای نوین در بازار سرمایه راه اندازی شده، در این خصوص افزود: در شرایط فعلی با ابزارهای جدیدی مواجه هستیم که نیازمند بحث های سیستماتیک است و سیستم ها و نهادهای مالی که شکل گرفته کمک کننده هستند تا از نهادهای مالی بهره ببریم.

به عنوان مثال فرصت آربیتراژ با توجه به پیشرفت های صورت گرفته در صدم ثانیه از بین می رود و با راه اندازی ابزارهای مختلف همچون معاملات الگوریتمی امکان استفاده از این فرصت ها فراهم می شود.

خدابخش افزود: مدیریت فناوری بحث پیچیده و کلانی است  و اگر بازار سرمایه حتی یک دقیقه دیرتر آغاز شود، اختلال در روند کلی معاملات ایجاد می شود.

سه سناریو پیش روی اقتصاد کشور

برپایه این گزارش ، سعید شوال پور کارشناس بازار سرمایه و استاد دانشگاه علم و صنعت سه سناریو همچون افزایش یا کاهش قیمت نفت، تداوم سیاست کشور در مسیر توسعه بازرگانی و اصلاح نظام بانکی را مطرح کرد و در این خصوص گفت: سیاست کشور در سال های گذشته توسعه بازرگانی داخلی و خارجی بوده که این امر سبب پیشی گرفتن کالاهای مصرفی به تولیدی شده و در نهایت بسیاری از صنایع را به ورطه ورشکستگی و زیان دهی کشانده است.

شوال پور افزود: در شرایط فعلی یکی از مشکلات اصلی در کشورمان عدم تعریف درست نقش پول در سیستم اقتصادی است. به طوریکه همواره دعوا میان نرخ بهره بانکی و توسعه بازار مالی وجود داشته و بعد از کش و قوس های مختلف بر کاهش نرخ بهره تصمیم گیری شده است. این موضوع که نرخ سود بانکی را برای جذب پول در سایر بازارها استفاده کنیم چندان منطقی به نظر نمی رسد و باید اصلاح نظام پولی و بانکی انجام شود.

تبعات افزایش بهای جهانی نفت

وی به اثرات ناشی از رشد قیمت نفت در بازار های جهانی در اقتصاد کشور اشاره کرد و ابراز داشت: رونق بخش مسکن، تقویت نظام پیمانکاری، توسعه پالایش، نفت و گاز، تورم داخلی از جمله این موارد به شمار می روند.

پیش بینی IMF پیرامون روند آتی قیمت جهانی نفت

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به پیش بینی صندوق بین المللی پول(IMF) در خصوص روند قیمتی نفت، در این خصوص افزود: صندوق بین المللی پول پیش بینی  کرده تا بهای جهانی نفت تا سال 2020 میلادی در محدوده قیمتی فعلی نوسان کند. علاوه بر این، شاخص ریسک ژئوپلتیک شاخص عدم ثبات و سرمایه گذاری در منطقه را نشان می دهد.

علاوه بر این، صندوق بین المللی پول تا سال2020 میلادی پایین ترین رشد صادرات را برای کشورهای صادرکننده پیش بینی کرده است.

به گفته شوال پور ورود سرمایه های خارجی به کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور از سال 2010 تا اکنون روند کاهشی داشته است.

تاثیر پذیری صنایع از نوسانات نرخ ارز

مسعود نوربخش، مدیر عامل شرکت خبری تحلیلی وبورس از دیگر سخنرانان این همایش  به عوامل اثرگذار بر وضعیت سودآوری صنایع و بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: نوسانات نرخ ارز یکی از عواملی است که در تحلیل ها و بررسی ها تاثیر می گذارد. به طور مثال صنایع پتروشیمی، فلزات، پالایشی، ذغالسنگ و ماشین آلات برق گروه هایی هستند که فروش محصولات و خدمات آن ها بر اساس نرخ ارز است و از این رو با افزایش نرخ ارز منتفع می شوند.

این در حالی است که برخی از صنایع به دلیل اینکه مصارف ارزی دارند از نوسانات رو به افزایش نرخ ارز و نیز تک نرخی شدن ارز متضرر می شوند؛ صنایع قند و شکر و نیز خودرو از جمله این به شمار می روند.

تبعات دو بند کلیدی در بودجه کل کشور بر بورس

نوربخش ادامه داد: تمدید مهلت اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل معافیت مالیاتی مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها که آخرین مهلت اجرای این برنامه شهریور ماه سال جاری بوده، یکی از مواردی است که مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار دارد. چرا که برخی از شرکت ها همچون ایران خودرو، مهرکام پارس، پتروشیمی آبادان، حمل و نقل بین المللی فارس و نیز ملی سرب و روی تمایل خود جهت استفاده از این روش جهت افزایش سرمایه را اعلام کرده اند که در صورت تمدید مهلت اجرای برنامه مذکور اثرات مثبتی بر شرکت ها در پی خواهد داشت.

وی در خاتمه تسویه بدهی های ارزی، تغییرات ساختاری صنایع، اصلاح نظام بانکی و آثار اجرای طرح برجام را به عنوان یکی دیگر از این عوامل برشمرد و در این خصوص ابراز داشت: نحوه تسویه بدهی ارزی شرکت ها به صورت ریالی و با احتساب درصدی از سود که سبب کاهش اعمال فشار مالی بر صنایع و در مقابل دشوار شدن شرایط بانک ها می شود، یکی از موضوعاتی است که در بودجه کل کشور لحاظ شده و در کنار آن تغییرات ساختاری صنایع همچون خودرو از سوی دولت از جمله عوامل موثر بر روند بازار سرمایه است.

بی ارزش شدن تحلیل ها با دستکاری قیمتی در بورس

امید موسوی، مدیر عامل شرکت تحلیلگر امید به عنوان یکی دیگر از کارشناسانی که در این همایش حضور داشت، گفت: حجم پایین معاملات، نقدشوندگی پایین و در نهایت عمق کم بازار سرمایه کشورمان در مقایسه با بازار های بزرگ دنیا همچون نزدک و فارکس سبب شده تا ریسک نقدشوندگی در بازار افزایش یابد و در نهایت با دستکاری قیمتی تحلیل ها برهم می خورد.

موسوی ابراز داشت: ارزش بازار سهام کشورمان 50 میلیون دلار، نزدک 25 میلیارد دلار و فارکس هفت میلیارد دلار محاسبه می شود که ارزش بازار سرمایه کشورمان در مقایسه با بورس های مطرح دنیا بسیار ناچیز است.

 

 

کد خبر 390156

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =