تجمیع پس‌اندازهای آحاد جامعه

مصطفی محبی مجد، دانشجوی دکتری اقتصاد/ توجه به بازارسرمایه ﺑﻪ ﻋﻨﻮان راهکاری مؤثر در تأمین ﮐﻤﮏ ﺷﺎﯾﺎﻧﯽ ﺑﻪ رﺷﺪ جریان ورودی و منظم منابع مالی به بخش حقیقی اقتصاد ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ.

گسترش بازارهای مالی ساختاریافته نقش کلیدی در دستیابی به رشد اقتصادی ایفا می‌کند، چراکه در صورت استقرار یک نظام مالی کارآمد، تجهیز منابع مالی در بخش تولید به سهولت و با کمترین هزینه و به طور بهینه صورت خواهد پذیرفت.

یکی از جلوه‌های اقتصاد مقاومتی، اتکای آن بر تجمیع پس‌اندازهای آحاد جامعه و سرمایه‌گذاری آن در تولید است، چراکه بنیان این اقتصاد بر مشارکت‌های مردم‌نهاد بنا شده است. در بند اول از سیاست‌های کلی اقتصاد‌ مقاومتی بر تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط تأکید شده است. بنابراین بازارسرمایه می‌تواند با فراهم کردن زمينه شكل‌گيري اصول تخصصي سرمایه‌‌گذاری در قالب تشكل‌هاي حرفه‌اي خصوصی با رویکرد مشارکت آحاد جامعه و ايجاد زمينه‌های کارآفرینی و سرمایه‌گذاری مبتنی بر سرمایه آحاد جامعه با رویکرد تأمین مالی گامی مؤثر در جهت اجرای این الگو بر بردارد. جدای از برخی الزامات اقتصاد مقاومتی نظیر استفاده حداکثری از منابع و اتکای به مردم، ویژگی‌های دیگری نیز برای تحقق آن لازم است. به‌طور مثال تأمین‌مالی شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق بازارسرمایه که در سال‌های اخیر نقش چشم‌گیری در اقتصاد کشور ایفا کرده‌اند. در حال حاضر استقرار نظام تأمین‌مالی جامع در این حوزه می‌تواند نقش کلیدی ایفا کند. همچنین باید توجه کرد در حال حاضر ساختار مصرف و پس‌انداز در اقتصاد ایران به گونه‌ای است که گروه‌های با درآمد اندک و متوسط سهم بسیار اندکی از پس‌انداز و سرمایه‌گذاری دارند. یعنی شهروندان کشور بیشتر از آن‌که تمایل به پس‌انداز داشته باشند، به‌طور متوسط سالانه بیش از 70 درصد از درآمد خود را مصرف می‌کنند. بنابراین سهم پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در سبد تصمیمات آنها اندک بوده و نیاز به طراحی الگویی برای مدیریت مصرف افراد و ایجاد امکان حضور برنامه‌ریزی شده آن‌ها در بازارسرمایه احساس می‌شود.

اعتقاد دارم حرکت به سمت شفافیت اقتصادی بیشتر نظیر حمایت از گسترش بازارسرمایه بخصوص گسترش آن در زمینه تأمین‌مالی بنگاه‌های دانش‌بنیان و نیز افزایش عمق بازارسرمایه در زمینه‌های تخصصی نظیر ورود محصولات و کالای استراتژیک کشور به بورس‌های تخصصی آن و نیز تسهیل شرایط برای سرمایه‌گذاری هدفمند برای افراد با درآمد متوسط و کم زمانی محقق خواهد شد که در درجه اول فعالان هر کدام از این بخش‌ها به طور کامل از مزایای ورود به بازارسرمایه آگاه شوند و در درجه دوم در هر کدام از این زمینه‌ها برنامه‌ای خاص و جامع با تعیین اهداف مشخص تهیه و تدوین شود.

کد خبر 390147

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =