شفافیت بازار سرمایه، اولویت تحقق اقتصاد مقاومتی

مژده ابراهیمی، هفته نامه اطلاعات بورس/ آنچه که در اولین نگاه و برداشت از موضوع اقتصاد مقاومتی در ذهن‌ها برداشت می‌شود، اطمینان به توانمندی و تکیه بر داشته‌های داخل بوده که قصد دارد در کنار مدیریت صحیح و بهره‌مندی از فرصت‌ها و امکانات به افزایش کیفیت و کمیت در حوزه تولید داخل و بی‌نیازی به خارج منجر شود.

 

باید گفت بازارسرمایه از جمله نهادهای فعال در بازارهای مالی است که با شفافیت اطلاعات، کشف قیمت، ایجاد بازار رقابتی، جهت‌دهی منابع مالی به طرح‌های سرمایه‌گذاری، افزایش ظرفیت‌های تولید و رشد اقتصادی به عنوان «قلب تپنده اقتصاد» عمل می‌کند.  از نظر بهنام مرادی، کارشناس بورس اوراق بهادار شرکت کارگزاری بانک کشاورزی، یکی از رئوس مهم که نادیده گرفته شده، عدم بهره‌مندی از سرمایه‌گذاری خارجی در توسعه تولید ملی و زیرساخت‌های اقتصادی داخلی است. از طرفی حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان  معتقداست، در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، شفافیت اولویت دارد و باید روز به روز قدم‌هاي موثرتري در جهت افزايش اين شفافيت توسط مقامات بازارسرمايه برداشته ‌شود كه در نهايت استفاده از پتانسیل‌های بورس، موجب شفاف شدن هر چه بیشتر اقتصاد خواهد شد.

هفته‌نامه اطلاعات بورس در پرسمان این هفته به انتشار دیدگاه کارشناسان در خصوص «بسترهای مورد نیاز تحقق اقتصاد مقاومتی در بازارسرمایه» پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

تقویت تولید داخل از طریق بورس

بهنام مرادی، کارشناس بورس اوراق بهادار  شرکت کارگزاری بانک کشاورزی/ آنچه که در اولین نگاه و برداشت از موضوع اقتصاد مقاومتی در ذهن هر شهروند متبادر می‌شود، اطمینان به توانمندی و تکیه بر داشته‌های داخل بوده که با  میل به هم‌افزایی قصد دارد در  کنار  مدیریت صحیح و بهرهمندی از فرصت‌ها و امکانات به افزایش کیفیت و کمیت در حوزه تولید داخل و بی‌نیازی به خارج منجر شود. معتقدیم بازارسرمایه یکی از بهترین و اولین ابرازهای تحقق این آرمان بزرگ است که امکان سازماندهی و تجمیع سرمایه‌ها را به همراه دارد. بازارسرمایه سازوکاری آزمون پس داده است که با چارچوبی مشخص و مدون و اصولی کوچک‌ترین تا بزرگترین داشته‌های مارا به پشت جبهه تولید ملی می‌برد.

 در اینکه مردم و سرمایه‌گذاران داخل آرزومندند که بهره‌وری دارایی خود را در قامت تولید ملی ببینند شکی نیست، اما سهم تولیدکننده ما و میزبان این سرمایه‌گذاری‌ها چیست؟ آیا می‌توانیم صرفا بر ضرورت ایجاد اشتغال و گردش چرخ تولید ملی و نادیده گرفتن حقوق سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان به این اصل مهم رنگ عمل ببخشیم.

در بحث اقتصاد مقاومتی یکی از رئوس مهم آن که متاسفانه نادیده گرفته شده است بهره‌مندی از سرمایه‌گذاری خارجی در توسعه تولید ملی و زیرساخت‌های اقتصادی داخلی است و این منیع عظیم موثر و غیرقابل انکار وصول نخواهد شد، مگر با تغییر در نظام میزبانان سرمایه در این کشور.

شفافیت و ارائه درست اطلاعات و ضرورت نظارت مستقیم و بدون اغماض، اصلی بنیادی و دلیلی لازم در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است. اگر بنگاه‌ها و تولیدکنندگان داخلی ما خود را ملزم به رعایت این اصل بنیادی ندانند بی‌شک رویای اقتصاد مقاومتی دیری نخواهد پایید که به سراب تبدیل می‌شود.

شفافیت در عملکرد مالی و همین‌طور برنامه‌های تولید ثروت ‌طالبان سرمایه باید این مولفه بسیار مهم را از ان خود کنند و با پوششی شیشه‌ای خود را عرضه کنند تا سرمایه‌گذار در گام اول بتواند خود را وادار به اعتماد و تحویل سرمایه کند .متاسفانه امروز شهامت بررسی و اطمینان از درست بودن اطلاعات بسیار نا امید کننده و غیرقابل مقایسه با دیگر کشورهای در حال توسعه است.

بازارسرمایه می‌تواند به آلترناتیو اقتصاد مقاومتی و مجری فاز اول آن یعنی سازماندهی سرمایه‌های خرد و پراکنده باشد، اگر بتوانیم اصول سلامت اطلاعات ارائه شده و شفافیت برنامه‌ها را رعایت کنیم .این اصل مهم نه تنها ره‌ آورد اطمینان کردن سرمایه‌گذار را با خود به همراه دارد، بلکه سبب می‌شود که بنگاه‌های ما به طور جدی به اصلاح مشکلات خود و تدوین برنامه‌ها بپردازند.

از سویی دیگر چنین اتفاقی نوید رصد درست مشکلات و تمرکز دولت بر حل موارد اصلی را می‌دهد و در کنار همه این اتفاقات خوب از تاراج سرمایه‌های ملی و اتلاف آن به خوبی مراقبت  می‌کند.

بیاییم بپذیریم که بازار سرمایه می‌تواند تعبیر این آرمان بزرگ باشد و بدانیم برای تحقق این اصل در گام نخست شفاف‌سازی و اصلاح گزارش‌های مالی را طلب می‌کند.

در انتها بر نقش نظارت بر گزارش‌ها و انتشار عملکردها نیز باید تاکید کرد و در این بین باید وزارت اقتصاد و امور دارایی، سازمان بورس و اوراق بهادار پیشگام  و با تاکید بر کاهش فرآیندهای نظارتی روند فعلی را به سرعت اصلاح و از الگوهای بکار گرفته در دیگر کشورها بهره‌مند شوند.

ظرفیت‌های قابل توجه تأمین مالی

محمد علی احمدزاد اصل، کارشناس ارشد بازارسرمایه/ در سال‌های اخیر موضوع اقتصاد مقاومتی به یکی از پربحث‌ترین موضوعات در عرصه اقتصادی کشور تبدیل شده است، به‌طوری که  از طرف کلیه دست‌اندرکاران و مسئولان در جای جای میهن اسلامی این واژه به چالش کشیده شده و در برخی مواقع نیز تداعی‌گر شعاری است که ممکن است نتیجه عملی خاصی نداشته باشد، شده است. اما در صورتی که موضوع اقتصاد مقاومتی به معنی توانمندسازی بخش‌های مختلف اقتصادی به ویژه بخش‌های خصوصی و تعاونی با آگاهی از  فرصت‌ها و تهدیدهای محیط داخلی و بین‌المللی و شناخت از پتانسیل‌های مادی و انسانی داخلی کند، برای فعالیت در عرصه اقتصادی و ایفای نقش فعال در اقتصاد تعبیر و تفسیر شود و حمایت‌های مسئولان و سیاست‌گذاران سیاسی و اقتصادی را در تدوین مقررات و اتخاذ راهبردهای موثر در تحقق این ایده به واقع ارزشمند و سازنده را در پی داشته باشد، بی شک اثرات قابل توجهی در پیشبرد اهداف کشور و رسیدن به تعالی و سعادت، رفاه، اصلاح  و بهبود ساختارهای اجرایی می‌تواند داشته باشد.

با این رویکرد یکی از موثرترین راهکارهای تحقق و اجرای اقتصاد مقاومتی توجه به نقش بی‌بدیل و بازارهای مالی بخصوص بازارسرمایه با تاکید بر کارکردهای آن در ایجاد شفافیت مالی، کارایی بازارهای مالی، تغییر مالکیت از طریق واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی واقعی با طی فرآیند شفاف مالی و اجرایی در این هنگامه رکود اقتصادی و انجماد دارایی‌هاست. همچنین توجه به تأمین‌مالی از طریق بازارسرمایه به عبارت حرکت از بانک محوری به بازارمحوری در تأمین‌مالی بنگاه‌های اقتصادی و تخصیص بهینه منابع که از ظرفیت‌های مناسب بازارهای مالی است، می‌تواند به تحرک لازم در اقتصاد و خروج از هرگونه بحران و رکود در اقتصاد کمک کرده و در نتیجه رونق و بهره‌وری و سودآوری هرچه بیشتر صنایع از طریق بکارگیری سرمایه‌های انسانی و جذب منابع مالی در ایجاد و توسعه کسب‌وکار را فراهم آورد.

پس می‌توان نتیجه گرفت که پرداختن به موضوع اقتصاد مقاومتی بدون توجه به پتانسیل‌های انسانی و مادی و بدون تلاش در جهت توانمندسازی  مردم و بخش‌های مختلف اقتصادی و شناخت و آگاهی از ظرفیت‌های صنایع و گشودن راه‌های ارتباطی با محیط بین‌الملل در جهت توسعه کسب‌وکار مفهوم عملیاتی، نخواهد گرفت و لازمه آن بکارگیری دستاوردهای اقتصاد مقاومتی در یک بستر مالی شفاف و کارآمد با  ایجاد اعتماد عمومی ضرورتا در خور توجه به بازارهای مالی و توسعه و تداوم فعالیت درآن‌هاست.

تجمیع پس‌اندازهای آحاد جامعه

مصطفی محبی مجد، دانشجوی دکتری اقتصاد/ توجه به بازارسرمایه ﺑﻪ ﻋﻨﻮان راهکاری مؤثر در تأمین ﮐﻤﮏ ﺷﺎﯾﺎﻧﯽ ﺑﻪ رﺷﺪ جریان ورودی و منظم منابع مالی به بخش حقیقی اقتصاد ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ. گسترش بازارهای مالی ساختاریافته نقش کلیدی در دستیابی به رشد اقتصادی ایفا می‌کند، چراکه در صورت استقرار یک نظام مالی کارآمد، تجهیز منابع مالی در بخش تولید به سهولت و با کمترین هزینه و به طور بهینه صورت خواهد پذیرفت.

یکی از جلوه‌های اقتصاد مقاومتی، اتکای آن بر تجمیع پس‌اندازهای آحاد جامعه و سرمایه‌گذاری آن در تولید است، چراکه بنیان این اقتصاد بر مشارکت‌های مردم‌نهاد بنا شده است. در بند اول از سیاست‌های کلی اقتصاد‌ مقاومتی بر تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط تأکید شده است. بنابراین بازارسرمایه می‌تواند با فراهم کردن زمينه شكل‌گيري اصول تخصصي سرمایه‌‌گذاری در قالب تشكل‌هاي حرفه‌اي خصوصی با رویکرد مشارکت آحاد جامعه و ايجاد زمينه‌های کارآفرینی و سرمایه‌گذاری مبتنی بر سرمایه آحاد جامعه با رویکرد تأمین مالی گامی مؤثر در جهت اجرای این الگو بر بردارد. جدای از برخی الزامات اقتصاد مقاومتی نظیر استفاده حداکثری از منابع و اتکای به مردم، ویژگی‌های دیگری نیز برای تحقق آن لازم است. به‌طور مثال تأمین‌مالی شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق بازارسرمایه که در سال‌های اخیر نقش چشم‌گیری در اقتصاد کشور ایفا کرده‌اند. در حال حاضر استقرار نظام تأمین‌مالی جامع در این حوزه می‌تواند نقش کلیدی ایفا کند. همچنین باید توجه کرد در حال حاضر ساختار مصرف و پس‌انداز در اقتصاد ایران به گونه‌ای است که گروه‌های با درآمد اندک و متوسط سهم بسیار اندکی از پس‌انداز و سرمایه‌گذاری دارند. یعنی شهروندان کشور بیشتر از آن‌که تمایل به پس‌انداز داشته باشند، به‌طور متوسط سالانه بیش از 70 درصد از درآمد خود را مصرف می‌کنند. بنابراین سهم پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در سبد تصمیمات آنها اندک بوده و نیاز به طراحی الگویی برای مدیریت مصرف افراد و ایجاد امکان حضور برنامه‌ریزی شده آن‌ها در بازارسرمایه احساس می‌شود.

اعتقاد دارم حرکت به سمت شفافیت اقتصادی بیشتر نظیر حمایت از گسترش بازارسرمایه بخصوص گسترش آن در زمینه تأمین‌مالی بنگاه‌های دانش‌بنیان و نیز افزایش عمق بازارسرمایه در زمینه‌های تخصصی نظیر ورود محصولات و کالای استراتژیک کشور به بورس‌های تخصصی آن و نیز تسهیل شرایط برای سرمایه‌گذاری هدفمند برای افراد با درآمد متوسط و کم زمانی محقق خواهد شد که در درجه اول فعالان هر کدام از این بخش‌ها به طور کامل از مزایای ورود به بازارسرمایه آگاه شوند و در درجه دوم در هر کدام از این زمینه‌ها برنامه‌ای خاص و جامع با تعیین اهداف مشخص تهیه و تدوین شود.

عملیاتی شدن پتانسیل‌های برجسته بورس

حمیدرضا مهرآور، مديرعامل شرکت كارگزاري بانك سامان/ واژه اقتصاد مقاومتی برای اولین‌بار در سال 1389 توسط مقام معظم رهبری مورد استفاده قرار گرفت، با وجود این که مدت زمان اندکی است که این مفهوم در اقتصاد کشور به عنوان یکی از اصول مهم راهبردي قرار داده شد، بنابراین سابقه این مدل اقتصادی به سال‌های پس از انقلاب ‌اسلامي برمی‌گردد. اقتصاد مقاومتی را می‌توان در مقابل اقتصاد وابسته و صرفا مصرف‌کننده قرار داد؛ این مدل اقتصادی سعی دارد با تغییر در ساختارهای اقتصادی متکی به بیگانگان و با بومی‌سازی متغیرهای كلان، کشور را از هرگونه تحریم، تهدید و دخالت بيگانه بیمه کند. با تکیه بر این مفهوم خام فروشی مواد نفتی و معدنی، واردات بی‌رویه لوازم غیرضروری، مصرف بیش از اندازه کالاهای سرمایه‌ای، روحیه مصرف‌گرایی محض و ... مغایر با  اهداف اقتصاد مقاومتی به شمار می‌روند.

از طرفی اقتصاد مقاومتی با اقتصاد تک محصولي، تک بعدی و رانتی متفاوت است. اولین گام جهت پایه‌ریزی این نوع اقتصاد، محدودکردن استفاده از منابع نفتی و جلوگیری از خام فروشی است، این موضوع جز با مشارکت آحاد جامعه و اعمال مدیریت‌های درست و بهره‌ور به ویژه در مسائل مالی امکان‌پذیر نیست. در حوزه مالي و تامين‌مالي finance یک راه‌حل جایگزین جهت تأمین منابع سرمایه‌گذاری به جای درآمدهای نفتی، استفاده از پتانسیل‌های بازارسرمایه کشور است.متاسفانه به جایگاه بازارسرمایه در اقتصاد مقاومتی توجه لازم نشده است.

بورس‌ها می‌توانند بازوی اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور باشند، چراکه بازار سرمایه با تأمین‌مالی بلندمدت صنایع می‌تواند این فرصت را در اختیار بنگاه‌های اقتصادی و تولیدکنندگان قرار دهد تا با اجرای طرح‌های توسعه‌ای و پروژه‌های نیمه تمام خود، باعث افزایش تولید و رونق اقتصادي شوند.

 از سوی دیگر با توجه به این که تأمین‌مالی بخش تولید مهم‌ترین رسالت بازارسرمایه است، توجه به بازار سهام در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی مورد تاكيد، مقام رهبري می‌تواند بزرگترین مشکل بخش تولید کشور كه همانا تأمین منابع مالی است را برطرف کند. علاوه بر آن به باور کارشناسان طراحی و پیاده‌سازی انواع ابزارها و محصولات مالی، توسعه متوازن بازار اوليه و ثانویه در بازار سرمایه، فراهم آمدن شرایط حضور بنگاه‌های کوچک و متوسط در بورس و آموزش و فرهنگ‌سازی از جمله الزاماتی است که مي‌تواند موجب تسريع درتحقق شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل كه رهبري ودولت تاكيد بسياري بر دارند، از بستر بازارسرمایه شود.

در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی شرکت‌ها در بازارسرمایه باید قادر به تأمین‌مالی کم هزینه  جهت رشد و توسعه از طریق افزایش سرمایه، انتشار اوراق بدهی، فروش بخشی از سهام خود در بورس‌ و ... باشند. هرچند که این اتفاق هم‌اکنون در این بازار صورت می‌گیرد، اما بايد آموزش و آگاهي بخشي در سطح جامعه از طرق مختلف از جمله صدا و سيما مثلا از طريق معرفي بهتر و موثر بازارسرمايه در فيلم‌ها و سريال‌هاي تلويزيوني با مفهوم مثبت افزايش يابد.

همچنین راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر در فرابورس ایران، انتشار اوراق سلف ‌موازی استاندارد در بورس‌كالا و راه‌اندازی صندوق‌های پروژه‌ای در بورس انرژی ایران از دیگر مصادیق تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور هستند.

ناگفته نماند اجرای درست اصل 44 قانون اساسی که بخش عمده‌ای از آن تنها در بازارسرمایه صورت می‌گیرد، یکی دیگر از مسیرهای تحقق اقتصاد مقاومتی است. خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی موجب می‌شود مدیریت این شرکت‌ها به خود مردم واگذار و بهره‌وری آن‌ها افزایش یابد و در نهایت از هدر رفت منابع جلوگیری می‌شود.

 برهمگان روشن است كه جهت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، شفافیت اولویت بسیار مهمی است. اقتصاد یک کشور هیچ‌‌گاه بی نیاز از بیگانگان نخواهد شد، مگر این که در درون خود شفافیت کامل داشته باشد. خوشبختانه این شفافیت نیز در بازارسرمایه به نحو احسن وجود دارد و روز بروز قدم‌هاي موثرتري در جهت افزايش اين شفافيت توسط مقامات بازارسرمايه برداشته مي‌شود كه در نهايت استفاده از پتانسیل‌های این بازار موجب شفاف شدن هر چه بیشتر اقتصاد خواهد شد.

ضرورت جذب سرمایه‌گذاری

حسین مرادی، مدیر معاملات اوراق بهادر کارگزاری مبین سرمایه/ یکی از مهم‌ترین مفاهیم اقتصاد مقاومتی محدودسازی اقتصاد دولتی و آزادسازی اقتصاد است که برای تحقق  اقتصاد مقاومتی در کشور لزوم توجه به بخش خصوصی را می‌طلبد به نحوی که دولت با کاهش تصدی‌گری در اقتصاد و فعال‌سازی بخش خصوصی به عنوان موتور محرک رشد اقتصادی و صنعتی کشور می‌توان به اهداف اقتصاد مقاومتی دست یافت که در این میان بازارسرمایه و به طور مشخص‌تر بازار سهام با فراهم‌سازی واگذاری شرکت‌های دولتی به مردم راه را برای توسعه اقتصادی و رقابت‌پذیری اقتصاد هموار می‌کند و منجر به مردمی‌کردن اقتصاد از طریق میدان دادن به بخش خصوصی می‌شود و موجبات رونق و توسعه بازارسرمایه را فراهم می‌کند.

الزام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به افشاگری اطلاعات علاوه بر افزایش شفافیت، سبب می‌شود سرمایه‌گذاران و به‌خصوص سرمایه‌گذاران نهادی خارجی تصویری واضح و روشن از وضعیت درآمدزایی و بازدهی شرکت‌ها و صنایع فعال در بازار داشته باشند. این مطلب از آنجا حائز اهمیت است که سرمایه‌گذاران خارجی درصدد قیاس این شرکت‌ها با شرکت‌های مشابه خارجی برمی‌آیند. اگر این شرکت‌ها بازدهی بالاتری با شرکت‌های مشابه خارجی خود داشته باشند سبب می‌شود جریان نقدینگی این سرمایه‌گذاران وارد اقتصاد ایران ‌شود.

لازم به ذکر است با مروری برابعاد اقتصادی ملی مشاهد می‌کنیم در اغلب صنایع از مزیت نسبی برخورداریم. از جمله این مزیت‌ها می‌توان به دسترسی به انرژی ارزان، نیروی کار جوان، تحصیل کرده و متخصص، دسترسی به آب‌های آزاد و قرارگرفتن در موقعیت مناسب جغرافیایی مشوق‌های مالیاتی (ایجاد کارخانه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته) نام برد.

اقتصاد مقاومتی فعال و پویا نیازمند برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی است، به نحوی که بازار سرمایه با فراهم کردن بسترهای لازم برای ورود سرمایه‌گذارن خارجی از طریق ترجمه صورت‌های مالی شرکت‌ها، پیاده‌سازی استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی و کاهش مقررات نقل‌وانتقال سهام، مبارزه با فساد و رانت اطلاعاتی و ایجاد بورس ارز زمینه‌های لازم را فراهم کند، به نحوی که سرمایه‌گذار خارجی بتواند در کشور خود از طریق روابط کارگزاری اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کند و با تنوع ابزارهای نوین مالی اعم از اوراق درآمد ثابت، اوراق مشتقه، اوراق صکوک ریسک خود را کاهش دهد.

در حال حاضر 98 درصد شرکت‌های ثبت شده در کشور را شرکت‌های کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند که دارای سهم زیادی در اشتغال و تولید هستند که متاسفانه این شرکت‌ها با مشکلات عدیده‌ای در زمینه تأمین‌مالی مواجه هستند شرکت فرابورس با درک این مهم بازار  sme را راه‌اندازی کرد، اما روند اجرای کار به شدت کند  است و با روند فعلی بازار شرکت‌های کوچک و متوسط به اهداف تعریف شده دست نمی‌یابند. از آنجا که یکی از مهم‌ترین اهداف اقتصاد مقاومتی حل مشکل اشتغال و افزایش تولید است، شرکت فرابورس باید نسبت به پذیرش شرکت‌های فوق در بازار  sme با توجه به ضوابط بازار‌سرمایه هرچه سریع‌تر اقدام کند تا مشکلات تأمین‌مالی این شرکت‌ها مرتفع شود و با ظرفیت کامل به فعالیت خود ادامه دهند.

ساماندهی قلب تپنده اقتصاد

المیرا بشیری، کارشناس بازارسرمایه/ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان مجموعه‌ای از تدابیر و راهکارها در کنار سند چشم‌انداز بیست‌ساله و سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی منجر به حرکت اقتصاد به سوی اهداف عالی و پیشبرد امور اقتصادی کشور با وجود مخاطرات، نا اطمینانی و بحران‌های مالی، سیاسی، اقتصادی و ... می‌شود. تحقق محورهای مطرح شده در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از جمله «تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی‌وسرمایه انسانی و علمی»، «پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان»، «رشد بهره‌‌وری»، «سهم‌بری عادلانه عوامل در زنجیره تولید تا مصرف»، «اصلاح و تقویت همه جانبه نظام مالی کشور»، «افزایش ارزش‌افزوده»، «صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی کشور»، «اصلاح نظام درآمدی دولت»، «شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن»، «شفاف و روان‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری» و «روز آمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار» مشارکت و همکاری تمامی نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط را می‌طلبد.

بازارهای مالی با تجهیز و تخصیص بهینه منابع، مدیریت و انتقال ریسک به عنوان موتور محرک اقتصاد برای فراهم کردن سرمایه بخش واقعی اقتصاد شناخته می‌شوند. بازارسرمایه از جمله نهادهای فعال در بازارهای مالی است که با شفافیت اطلاعات، کشف قیمت، ایجاد بازار رقابتی، جهت‌دهی منابع مالی به طرح‌های سرمایه‌گذاری، افزایش ظرفیت‌های تولید و رشد اقتصادی به عنوان «قلب تپنده اقتصاد» عمل می‌کند.

ارکان بازارسرمایه اعم از بورس اوراق بهادار، فرابورس ایران، بورس‌کالا و انرژی و سایر نهادهای مالی از جمله شرکت‌های تأمین‌سرمایه و مشاوره سرمایه‌گذاری با ابزارهای متنوع تأمین‌مالی و پوشش ریسک مانند سهام و حق تقدم، اوراق مشارکت، اوراق سلف موازی استاندارد، قراردادهای آتی و اختیار معامله و ابزارهای مالی اسلامی مانند اوراق بدهی، اوراق مرابحه، اوراق اجاره و ... می‌تواند نقش مهمی در جذب سرمایه‌ها و پس‌اندازهای کوچک در فعالیت‌های اقتصادی و تأمین‌مالی در اقتصاد کشور ایفا کند. این مهم از طریق طراحی و پیاده‌سازی انواع ابزارها و نهادهای مالی و توسعه بازارهای اولیه و ثانویه این ابزارها، حمایت از سهامداران خرد و حقیقی از طریق ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری متنوع می‌تواند بیشتر نمود پیدا کند. همچنین حضور دولت در بازار تأمین‌مالی از طریق انتشار اوراق بدهی و اسناد خزانه می‌تواند نقش مهمی در رونق این بازار داشته باشد.

بازار دارایی فکری(بازار ایده فرابورس) بازاری برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و اختراعات و ایده‌ها برای تجاری‌سازی است که تأمین‌مالی برای این فعالیت‌ها نیاز به تقویت ابزار‌ها و نهادهای مالی مورد نیاز برای پیاده‌سازی و کنترل ریسک این بازار است.بازارسرمایه از طریق بورس‌کالا و انرژی با ایجاد محیط شفاف و قانونمند برای رقابت بنگاه‌ها و حضور عرضه‌کنندگان و تقاضا‌کنندگان کالا منجر به بهبود بهره وری و توانمندی نیروی کار می‌شود، همچنین از طریق مکانیسم کشف قیمت‌ها به کارایی تخصیص منابع منجر می‌شود. بسیاری از محصولات کشاورزی، صنعتی و پتروشیمی در بورس کالا معامله می‌شوند که برای رقابتی‌تر شدن، حذف واسطه‌ها، ایجاد شفافیت بیشتر، جذب سرمایه‌گذار خارجی و افزایش صادرات، این بازار نیازمند تقویت و توسعه بیشتر ابزارهای اجرایی است که نیازمند قوانین تشویقی و تسهیل حضور سرمایه‌گذار خارجی و ایجاد و توسعه بازار ارزی است.اقتصاد ایران، یک اقتصاد مبتنی بر نظام بانکی است. در حالی که اهمیت بازارسرمایه و تاثیر آن بر  تقویت و رشد اقتصادی بر کسی پوشیده نیست، اما قوانین مرتبط با بازارسرمایه از جمله قانون بازار اوراق بهادار، قانون تجارت و قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی نیازمند بازبینی و تکمیل به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی هستند که این امر همکاری و عزم همه جانبه تمام مسئولان اقتصادی کشور را لازم دارد.

 

 

کد خبر 390086

اخبار مرتبط

  • نقش مهم بازارسرمایه در تحقق شعار ۱۴۰۰

    نقش مهم بازارسرمایه در تحقق شعار ۱۴۰۰

    مقام معظم رهبری همه ساله راهبردهای یکساله کشور را در قالب شعار سال و از طریق سخنرانی عمومی اعلام می‌نمایند و امسال نیز شعار امسال رنگ و بوی توجه به تولید و تقویت بنیه داخلی دارد. این بار ایشان در سخنرانی نوروزی ، راهکار ویژه‌ای را نیز پیشنهاد دادند که به نظر می‌رسد بازارسرمایه می‌تواند نقش مهمی در تحقق این فرمایشات داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =