پیشنهاداتی برای اصلاح دستورالعمل عرضه اولیه

فیروزه سالارالدینی، مديرعامل شرکت مشاور سرمايه‌گذاري هدف حافظ/ اولین بار کلمه Book Building را در دانشگاه شنیدم و پس از آن در روزنامه‌ها تا در نهایت دی‌ماه ۹۵ متن این خبر: «از فردا مشکلات عرضه‌های اولیه رفع می‌شود» باعث شد که خیلی بیشتر از قبل منتظر به بار نشستن نتیجه آن شوم.

حذف شدن اختلال سامانه معاملات، حذف مشکلات عدم دریافت سهم به دلیل سرعت پایین اینترنت، حذف اعمال سلیقه کارگزاران در تخصیص به برخی از مشتریان از مزیت‌های بزرگ این روش نسبت به روش قبلی بود. هر روز سعی می‌شود با روشی، عدالت هرچه بیشتر در بازار سرمایه رعایت شود، اما متاسفانه باز هم فعالان بازار روشی برای دور زدن قانون پیدا می‌کنند. شیوه فعلی دور زدن، ایجاد تعداد زیادی کد سهامداری غیرفعال است که فقط عرضه اولیه می‌گیرند. این مشکل را می‌توان از طریق تخصیص براساس حجم معاملات حل کرد.

از طرف دیگر بازده مدتی پس از عرضه‌های اولیه بسیار بالاست که بخشی از آن طبیعی است، چراکه سهامدار عرضه‌کننده باید به دلیل ابهامات درون سهم و بعضا نبود شفافیت صنعت، قیمت را پایین بگذارد تا در خریداران تمایل ایجاد شود؛ اما وضع در بازار سرمایه ایران به گونه دیگر است و تقریبا همیشه نوسان با رشد قابل توجهی به سمت بالا و مثبت است. این موضوع هم غیرمنطقی است و نشان از عدم کارایی بازار در کشف قیمت دارد. براساس دستورالعمل عرضه‌های اولیه دامنه قیمت نمی‌تواند بیشتر از 20 درصد کف قیمت پیشنهادی باشد. این مشکل را می‌توان از طریق افزایش دامنه قیمت حل کرد. پس می‌توان بدین شکل برای بهبود عرضه‌های اولیه و ایجاد عدالت در بازار به اصلاح دستورالعمل عرضه اولیه پرداخت.

 

  • هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه۴
کد خبر 390053

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =