بورس برای جذب سرمایه گذار خارجی ۳ شرط گذاشت

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس با اعلام بسترهای لازم جهت ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سهام ایران ، ۳ شرط مهم را اعلام کرد.

روح الله حسینی مقدم  درخصوص لوازم و اقتضائات حضور شرکت ها در صحنه بین المللی به سنا گفت: حضور در بازارهای بین المللی برای جذب سرمایه گذار خارجی الزامات خاص دارد که از آن جمله می توان به روش قرضی برای فروش سهام شرکت ها اشاره کرد. در این روش شرکت ها با انتشار انواع اوراق، فاینانس، یوزانس و خط اعتباری می توانند در بازارهای جهانی تحرک بیشتری داشته باشند .

وی با اشاره به اینکه شرکت ها در بازار سرمایه برای استفاده از این ملزومات باید به نکات بسیار مهمی توجه کنند، ادامه داد: اولین موضوع، استاندارد در گزارشگری مالی است. در این زمینه شرکت ها باید بتوانند از زبان های استاندارد بین المللی که قابل درک برای سرمایه گذار خارجی است استفاده کنند.

این مقام مسئول دومین موضوع در جذب سرمایه گذار خارجی را موضوع رتبه اعتباری شرکت ها دانست و گفت: چنانچه شرکتی بخواهد اوراق قرضه یا اوراق بهادار با درآمد ثابت منتشر کند مسلما باید از رتبه اعتباری برخوردار باشد.رتبه اعتباری تاکنون برای شرکت های ما تعریف نشده که برای دریافت رتبه باید به سراغ موسسات اعتبارسنجی بروند. اگر شرکت ها تمایل به جذب سرمایه با هزینه اندک داشته باشند، قاعدتا باید به سراغ موسسات رتبه بندی معتبر بروند.

حسینی مقدم تصریح کرد: از دیگر موارد، الزام شرکت ها به نظام حاکمیت شرکتی است. در این مسیر شرکت ها می توانند برای همکاری های بیشتر بین المللی، نظام حاکمیت شرکتی را پیاده سازی کنند.بخش های اصلی نظام راهبری یا حاکمیت شرکتی در بسیاری از قوانین اقتصادی مانند قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری آمده است.

وی گفت: از دید سرمایه گذار خارجی، بسیار با اهمیت است که اطمینان لازم برای رعایت حقوق تمام ذینفعان رعایت شود. در این خصوص هرچه نزدیکتر شدن به قوانین بین المللی می تواند فضایی را ایجاد کند تا سرمایه گذار خارجی با اطمینان بیشتری به بازار ایران بیاید.

جایگاه اقتصادی جذاب ایران

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران در خصوص جایگاه ایران در جذب سرمایه گذاری خارجی عنوان کرد: در حال حاضر ایران در میان 20 اقتصاد برتر دنیا قرار دارد. به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاران خارجی و اقتصادهای بین المللی با توجه به شرایط رکودی دنیا به دنبال بازاری برای عرضه فعالیت و خدمات هستند.
حسینی مقدم افزود: در حال حاضر بسیاری از اقتصادهای بزرگ اروپا مانند آلمان و فرانسه، اقتصادهای شرق آسیا مانند کره جنوبی و ژاپن به شیوه های مختلف تمایل را برای حضور در ایران نشان داده اند.متاسفانه در حوزه جذب سرمایه گذار خارجی نتوانسته ایم از ظرفیت هایی که وجود دارد استفاده کنیم، به همین منظور شرکت ها باید برای ارتباط با سرمایه گذار بین المللی خود را آماده و تجهیز کنند.
وی ادامه داد: امروزه برای ارتباط گرفتن با شرکت های بین المللی صرفا استفاده از تسهیلات ارائه شده از سوی دولت ها مطرح نیست. در این زمینه خود شرکت ها و بنگاه ها باید بسترهای لازم را برای این همکاری ها آماده کنند.
بسترهای لازم

این مقام مسئول درخصوص بسترهای لازم برای آماده شدن بازار سرمایه در جذب سرمایه گذار خارجی گفت: چند نکته به صورت ذاتی شرایط آماده ای را برای جذب سرمایه گذار خارجی فراهم کرده است. مورد اول اقتصاد است که سال هاست سرمایه گذاری زیرساختی و اساسی در آن صورت نگرفته است.
در سال های اخیر دولت ها تمام منابع کسب شده را در هزینه های جاری صرف کرده اند، به همین دلیل نقدینگی لازم جهت ارتقای زیرساخت ها به وجود نیامده لذا این اولین بستر برای جذب سرمایه گذار خارجی است.

حسینی مقدم با اشاره به اینکه موضوع دوم فعالیت شرکت هایی است که در ایران هستند،افزود: شرکت های زیادی در ایران وجود دارند که می توانند در جذب سرمایه گذار خارجی یک ظرفیت محسوب شوند. برخی از شرکت های ایرانی با فعالیت هایی که دارند می توانند بازار بزرگ منطقه را در اختیار بگیرند. قاعدتا از دید سرمایه گذار خارجی این یک مزیت بسیار بزرگ است، که در بازاری فعالیت کند که ظرفیت عرضه محصولات به سایر کشورها را داشته باشد.

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت همه موارد فوق الذکر، مزیت های ذاتی در ایران و اقتصاد است، با این وجود برای جذب سرمایه گذار خارجی بسترهای لازم را باید فراهم کنیم که نیاز به قوانین محکمی دارد که بتواند اطمینان لازم را به سرمایه گذار خارجی بدهد.

نقش کلیدی نهادی مالی

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس درخصوص نقش کارگزاران بورس در گشایش بازار سرمایه به روی خارجی ها عنوان کرد: کارگزارانی که تحت عنوان نهادهای مالی در بازار سرمایه فعالیت می کنند قطعا در معرفی شرکت های ایرانی به سرمایه گذاران خارجی نقش بسیار اثرگذاری دارند.یک نهاد مالی فعال در بازار سرمایه اگر شناخت دقیقی نسبت به صنایع و شرکت های ایرانی داشته باشد می تواند اطلاعات مورد نیاز سرمایه گذار خارجی را آماده کند.

حسینی مقدم اظهار داشت: قطعا یک نهاد فعال در بازار سرمایه بهتر می داند چه اطلاعاتی از شرکت ها می تواند برای خارجی ها جذابیت بیشتری داشته باشد. لازمه این موضوع نیز این است که کارگزاری ها و شرکت های تامین سرمایه اطلاعات شرکت ها را پردازش کرده و گزارش های متنوعی ارائه دهند.
وی افزود: از سوی دیگر بسیاری از سرمایه گذاران خارجی در ارتباط گرفتن با مدیران شرکت ها با توجه به عدم شناخت آن ها مشکلاتی دارند. اگر تمایل یک شرکت یا صندوق خارجی سرمایه گذاری در سهام یک شرکت بورسی باشد، این ارتباط می تواند از طریق نهادهای مالی فعال صورت گیرد.نهادهای مالی می توانند با حضور در مجامع و جلسات بین المللی از جمله جلسات تبلیغاتی که در سطح دنیا برگزار می شود ارتباط لازم را به وجود آورند.

پوشش ریسک های ارزی

این مقام مسئول درخصوص ایده تشکیل صندوق پوشش نوسانات نرخ ارز گفت: تشکیل صندوقی که بتواند ریسک نرخ را برای سرمایه گذاران خارجی پوشش دهد از الزامات جذب سرمایه گذاری خارجی است.خارجی ها اطلاعات دقیقی از متغیرهای اثرگذار بر ایران ندارند. در نتیجه آن هایی که می خواهند برای کوتاه مدت یا میان مدت در ایران سرمایه گذاری کنند نگران این موضوع هستند که چقدر از ارزش پول ملی انها از دست می رود.
حسینی مقدم عنوان کرد: قاعدتا اگر از ابزارهای پذیرفته شده مانند قراردادهای آتی ارز، ابزارهای مشتقه و صندوق پوشش نوسانات نرخ ارز استفاده شود، کمک بزرگی به سرمایه گذار خارجی است تا دغدغه  اولیه آن ها را در سرمایه گذاری از بین ببرد.
وی به پیگیری مقامات بورس تهران برای عضویت در آیسکو اشاره کرد و گفت: آیسکو یک نهاد موثر در میان کمیسیون های اوراق بهادار است. از سویی موضوع عضویت بورس اوراق بهادار در فدراسیون جهانی بورس ها پیگیری و عضویت وابسته انجام شده و بحث عضویت پیوسته در حال پیگیری است.

 

کد خبر 389811

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =