«لیگ ستارگان» دروازه اشتغالزایی نخبگان

چندی پیش زنگ نخستین «لیگ ستارگان بورس» با حضور بزرگان بازارسرمایه در تالار حافظ به صدا درآمد تا سرآغازی برای ۶ هفته رقابت ۱۰ گروه پنج نفره از دانشگاه‌های تهران، خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف، امیرکبیر، الزهرا، علامه طباطبایی، بهشتی، تربیت مدرس، خوارزمی و دانشگاه آزاد باشد.مسابقه‌ای که نوید توسعه فرهنگ سهامداری در کشور را می‌داد و امید داشت مسیری فراهم کند که از طریق آن اساتید، دانشجویان و مجموعه دانشگاه‌های کشور با بازار سرمایه و فرآیند داد و ستد در بورس آشنا شوند. در پایان این مسابقات تیم دانشگاه الزهرا توانست با کسب بیشترین سود رتبه اول در این دور از رقابت را به دست آورد. تیم دانشگاه علامه طباطبایی و خواجه نصیر به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را کسب کردند. امین آذریان،‌ دبیر کمیته اجرایی « لیگ ستارگان بورس ایران» در گفت‌وگو با هفته‌نامه بورس ضمن نگاه به لیگ پایان یافته از برنامه‌های سال آینده خبر داد.

 

هفتهنامه بورس: چندی پیش زنگ نخستین «لیگ ستارگان بورس» با حضور بزرگان بازارسرمایه در تالار حافظ به صدا درآمد تا سرآغازی برای 6 هفته رقابت 10 گروه پنج نفره از دانشگاههای تهران، خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف، امیرکبیر، الزهرا، علامه طباطبایی، بهشتی، تربیت مدرس، خوارزمی و دانشگاه آزاد باشد. مسابقهای که نوید توسعه فرهنگ سهامداری در کشور را میداد و امید داشت مسیری فراهم کند که از طریق آن اساتید، دانشجویان و مجموعه دانشگاههای کشور با بازار سرمایه و فرآیند داد و ستد در بورس آشنا شوند. در پایان این مسابقات تیم دانشگاه الزهرا توانست با کسب بیشترین سود رتبه اول در این دور از رقابت را به دست آورد. تیم دانشگاه علامه طباطبایی و خواجه نصیر به ترتیب رتبههای دوم و سوم را کسب کردند. امین آذریان، دبیر کمیته اجرایی « لیگ ستارگان بورس ایران» در گفتوگو با هفتهنامه بورس ضمن نگاه به لیگ پایان یافته از برنامههای سال آینده خبر داد.

ایده اولیه لیگ ستارگان بورس چه زمانی و با چه هدفی شکل گرفت؟

برنامهریزی این لیگ 3 سال زمان برد. این مسابقه در همه جای دنیا وجود دارد و نزدیک به بیش از20 سال است که انواع مختلف, challenge trade challenhe cfa در کشورهای مختلف دنیا برگزار می شود. این مسابقه تلفیقی از انواع مسابقات معاملات در دنیا بود که سعی کردیم بخشی از آیتمها را در سال اول بهصورت کوچک اجرا کنیم و امیدوارم که در سالهای بعد، با نظرات بزرگان بازارسرمایه و حوزه مالی یک رویداد بزرگ در بازار سرمایه انجام شود.

برگزاری چنین مسابقهای قطعا چالشهایی هم داشته است؟

اجرای این لیگ بسیار سخت و دشوار بود. قرار بود این لیگ بین 10 دانشگاه برگزار شود که متاسفانه بخشی از دانشگاهها درخواست حضور را نپذیرفتند.

دلیلی هم برای امتناع داشتند؟

شاید به دلیل اینکه این لیگ برای اولین بار برگزار میشد و دانشگاهها نمیدانستند سازوکار اجرایی این مسابقه به چه نحوی است و در آخر چه نتیجه ای خواهد داشت. شاید هم اساسا ابهامی در ماهیت پیادهسازی این مسابقه و نتایج آن داشتند. البته باید پذیرفت که این لیگ ریسک بالایی داشت. هرچند در خلال برگزاری و بعد از انتشار اخبار لیگ، درخواستهای حضور زیادی از دانشگاهها و حتی رشتههای غیرمرتبط داشتیم. این استقبال نوید برگزاری لیگ پرشورتری را در سال آینده میدهد.

به ناآشنایی دانشگاهها با ساختار و ماهیت برگزاری این مسابقات اشاره کردید؛ موضوعی که البته در بین اهالی بازار هم کمابیش وجود داشت.

مهمترین موضوع بحث فرهنگسازی در بازارسرمایه بود. زمینه ای تا دانشجویانی که دروس را به طور تئوریک خواندهاند، به صورت عملی در این مسابقه پیاده سازی و مفاهیم سود و ضرر معامله را در این لیگ کشف کنند. نکته دیگری که مدنظر بود زمینهسازی آشنایی دانشجویان و مدیران حوزه مالی در بازار سرمایه بود تا شرایط ایجاد اشتغال برای آنها فراهم شود که البته در این زمینه موفق هم بودهایم به طوری که 5 نفر از این تعداد استخدام شدند. به عبارتی این لیگ کشف نخبههای مالی و گزینش آنها بود درست مثل نهادهای مالی معتبر دنیا که برای تامین نیروهای خود در همین مسابقات اقدام میکنند.

برگزاری این لیگ قطعا با تکامل ایدهها برای سال آینده همراه است؟

قطعا؛ طرحهای متنوعی برای برگزاری لیگ درسال آینده داریم. به عنوان مثال هر فرد 18 ساله دارای مدرک دیپلم می تواند در مسابقات قبل از سالهای آینده شرکت کند. از طرفی علاوه بر دانشجویان و برگزاری این مسابقه درسطح دانشگاه، این لیگ در همه مقاطع انجام خواهد شد.

یکی از نکاتی که درباره این لیگ مطرح شد حضور فعالان بازار سرمایه در تیمها بود.

از ابتدا هم قرار نبود که لزوما فقط دانشجویان عضو تیمها باشند؛ قرار بود فعالان بازار هم که دانشجو هستند بتوانند در این مسابقات شرکت کنند. به این نکته دقت کنید که اگر لیگ تنها با حضور دانشجویان برگزار میشد؛ تجربهای به دست نمیآمد. اگر تنها برای تعدادی از افراد مبتدی در حوزه بازار سرمایه سیستم تهیه و به آنها اعتبار داده میشد، قطعا نتیجه تقبل ضرر و زیان ناخوشایند و ثبت خاطرهای منفی از حضور در بازار سرمایه برای آنها بود، بنابراین حتما باید به آنها آموزش داده و مشاور مسلطی هم به عنوان سرپرست در نظر میگرفتیم. این لیگ برای دانشجویان نوعی کارآموزی محسوب میشد که در آن یک ماه پشت سیستم معاملات آنلاین قرار گرفتند و با اعتبار واقعی سهام خرید و فروش کردند. پافشاری داشتیم که حتما در این مسابقات افرادی از بازارسرمایه حضور داشته باشند که نتیجه خوبی داشته باشد وگرنه این مسابقه فایدهای ندارد. نکته جالب توجه اینکه روزهای اول، مسابقات برای هیچ فردی جذابیت نداشت و همه تیمها با هم دوست شدند و البته در کنار هم کار یاد گرفتند. در ادامه اما روند لیگ بسیار جدی و رقابت تنگاتنگ شد.

تجربه برگزاری این رویداد را چطور ارزیابی میکنید؟

 یکی از نکاتی که در خلال برگزاری متوجه آن شدیم، بازه زمانی کوتاه مدت برای لیگ بود که برای سال آینده این بازه زمانی بیشتر در نظر گرفته میشود. نکته دیگر اینکه متوجه شدیم نباید ارزیابی از تیمها تک بعدی و معطوف به ارزش پرتفو باشد؛ بلکه باید آیتمهای دیگری مثل نوع تحلیل برای خرید و فروش سهام را هم برای ارزیابی درنظر داشته باشیم. برای سال نخست علاوه بر برگزاری مسابقه، یک سری برنامه تفریحی هم برای دانشجویان در نظر داشتیم که به نظر اتفاق خوشایندی بود و اگر این برنامهها نبود کار برای دانشجویان خیلی سخت میشد چرا که جو بازار سرمایه و استرس معاملات برای دانشجویان سنگین بود.

مکان برگزاری هم موضوع دیگری بود که به آن پرداخته شد.

همینطور است، حضور یک ماهه درتالار شرکت بورس کار را برای ما و معاملهگران سخت کرده بود بنابراین تصمیم گرفته شد در سالهای آتی لیگ را در فضایی اختصاصی با دکوری مناسب برگزار کنیم تا هم از نظر فضا محدودیت نداشته باشیم و هم بتوانیم پوشش رسانهای مناسبی داشته باشیم.

ایراد دیگری که به لیگ وارد شد نحوه گزینش دانشجویان در دانشگاهها برای ثبت نام و حضور در این لیگ بود؟

بله، این اشکال وارد است. به نظر ما هم به خوبی آنالیز انجام نشده بود. در واقع دانشجویان از طرف دانشگاهها به ما معرفی شدند و گزینش اصلی را دانشگاهها انجام دادهاند. دانشگاه با پارامترهایی که در نظر داشت یک تیم را معرفی کرد. برای سال آینده اما پارامترهای مشخصی برای گزینش خواهیم داشت؛ برگزاری لیگ داخلی در دانشگاهها یکی از برنامههای ما برای آنالیز دانشجویان است یعنی ابتدا داخل هر دانشگاهها تیمهای مختلف با هم رقابت کرده و تیم برتر آن دانشگاه وارد لیگ ستارگان خواهد شد.

و برای لیگ سال آینده بازهم کارگزاری بانک کشاورزی حامی خواهد بود؟

هنوز مشخص نیست؛ درباره حامیان امسال هم کارگزاری بانک کشاورزی در کنار شرکتهای آسان پرداخت پرشین (آپ) و رایان هم افزا حامیان مالی این لیگ بودند و هفتهنامه بورس، پایگاه اطلاعرسانی بازارسرمایه(سنا) و ماهنامه بورس را هم به عنوان حامیان رسانهای در کنار خود داشتیم همچنین شبکه ایران کالا پوشش پخش زنده این مسابقه را بر عهده داشت.

با توجه به ایده برگزاری بهتر این مسابقات به چه حمایتهایی نیاز است؟

افزایش گنجایش شرکت کنندگان این مسابقه برای افراد جامعه یکی از موارد مدنظر است که برای تحقق آن به حمایت نیازمندیم تا همه افرادی که مایلند وارد مسابقه شوند، بتوانند ثبت نام کنند، این موضوع باید فرهنگسازی شود. باید بسترهای لازم فراهم شود تا مثلا فردی که خانهدار است یا کسی که در شهرستان زندگی میکند هم بتواند عضو تیم شود و اگر اتفاقا همان فردی که در شهرستان است، جزو 50 نفر اول باشد، با هزینه ما آموزش داده شده و میتواند از مزایایی این مسابقه استفاده کند و اگر بتواند خود را اثبات کند قطعا میتواند یکی از همکاران نهادهای معتبر مالی شود. یکی از دغدغههای همیشگی موضوع اشتغال است؛ این اتفاق میتواند به بسیاری از افراد بااستعداد برای پیدا کردن شغل شایسته کمک کند.

 

کد خبر 389628

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =