ساماندهی زیان انباشته ۵ هزار میلیارد تومانی در «سایپا»

هفته‌نامه بورس: قرار گرفتن در جایگاه نخست خودرو سازان بورس با کسب ۵۸ هزار میلیارد ریال از رشد جاری بورس تهران، افزایش ۱۲۶ درصدی در آمد هر سهم منتهی به سال مالی ۳۰ اسفند ۹۵، شوک بازار سرمایه با جهش سود سایپا، تبدیل زیان به سود و تداوم صعود بورس با تدابیرسایپا برخی از اهم دستاورد‌های سال گذشته "خساپا" به شمار می‌آید که توانست به گونه ای زمینه را برای بازگشت اعتماد به سهامداران بورسی فراهم سازد.

همچنین باتوجه به فراز و نشیب‌های بازار سرمایه در سال جاری و بسته شدن بسیاری از نماد‌ها توسط سازمان بورس، تسریع در بازگشایی نماد‌ها از مواردی است که مد نظر سهامداران قراردارد. البته ساماندهی و پایان این انتظار با توجه به تثبیت دولت دوازدهم، اندکی تحرک مدیران بورسی را می‌طلبد تا بتوان شاهد آشتی کنان و افزایش مشارکت مردم درمعاملات سهام بود. براین اساس  مدیران شرکت‌های بورسی سعی دارند با حداکثر تلاش خود، به گونه ای رضایت و افزایش سود دهی را برای سهامداران محقق سازند.

عطش اهالی بازار برای خرید"خساپا"

این مسایل در حالی مطرح است که بازار سرمایه اوایل هفته گذشته، چندان بی خبر و حاشیه نبود. در صدر مهم ترین اتفاقات بازار سرمایه، بازگشایی "خساپا"، لیدر گروه خودرویی پس از حدود 4 ماه توقف صورت گرفت. انتظار برای بازگشت غول خودروساز بازار، که مدت‌ها به طول انجامید، حواشی زیادی را به همراه داشت. از انتشار گزارش سود وزیان تلفیقی، گل درشت شدن (بزرگ نمایی غیرمنطقی) زیان انباشته تا آمار مطلوب تولید، فروش شرکت سایپا و شفاف سازی 21 پیوستی از جمله این موارد بود تا به همگان ثابت شود حضور این سهم مسجل شده و باید برگردد. در نهایت صبح معاملاتی 12 شهریور ماه جاری به حضور سایپا منور شد و این سهم در قیمت 116 تومان به تابلو بازگشت. عطش اهالی بازار حتی در افت قیمت خساپا برای خرید بالا بود. البته توصیه آن است فعلا از معاملات هیجانی پرهیز شود تا زمانی که کف سهم به تثبیت برسد. در آن صورت می‌توان به رشد این سهم و مورد توجه واقع شدن گروه خودرویی در پاییز امید زیادی داشت.

حضور مجدد در مسیر شکوفایی

باید در نظر داشت که گروه خودروسازی سایپا درسال 94 به دلیل زیان انباشته قابل توجه، بسیاری از شرکت‌های اصلی آن در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند. البته با تدابیر قابل تامل مدیریتی، انجام اقدامات مناسب در تمامی حوزه‌های طراحی، مهندسی، تولید، فروش، مالی و غیره ساماندهی بخشی از شرایط بحرانی مذکور محقق شد. همچنین زمینه‌هایی برای حضور مجدد در مسیر شکوفایی گروه خودرو سازی سایپا بوجود آمد. البته این مجموعه توانست با یک برنامه جامع، بر مشکلات و بحران های سال‌های اخیر خود غلبه کند و دستاوردهای بسیار مطلوبی را برای این گروه به ارمغان آورد.

تحقق برنامه خروج ازبحران

بر پایه این گزارش، در سال‌های 92 و 93، شرایط کسب و کار، بواسطه تحریم‌های ظالمانه بسیار سخت و پیچیده شده بود. به طوری‌که خودروسازان در تأمین قطعات پیچیده با مشکلات فراوان رو‌به‌رو بودند و محدودیت‌های زیادی در همکاری با شرکای تجاری خود داشتند. گروه سایپا نیز با بحران شدیدی رو‌به‌رو شد. این گروه در سال 94 با زیان انباشته بیش از 4000 میلیارد تومان مواجه بود و نسبت مالکانه شرکت به 14.6- درصد کاهش یافته بود. البته در این برهه زمانی تأمین منابع مالی نیز از بانک ها برای شرکت‌های خودروساز و قطعه ساز گروه وجود نداشت. همچنین پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد، در صورتی که تغییرات بنیادین ایجاد نشود، حداکثر این گروه می‌تواند تا نیمه اول سال 95 به حیات خود ادامه دهد.اما این گروه، با اتخاذ استراتژی‌های مناسب و برنامه خروج از بحران، توانست بار دیگر در مسیر شکوفایی گام بردارد و دستاوردهای قابل توجهی را در صنعت خودروسازی کسب کند.

تداوم رشد تولید

با توجه به مسایلی که مطرح شد در حوزه تأمین و تولید، بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته رشد 53 درصدی تولید درگروه سایپا با افزایش 200 هزار دستگاه تولید در سال 95 به نسبت 94 محقق شد. در حال حاضر، رشد 25 درصدی تولید در سال 96 نسبت به سال 95 در این گروه صورت گرفته است. 

عرضه محصولات در پلت فرم مدرن و به روز

همچنین در حوزه توسعه محصول نیز سایپا توانست 11 محصول جدید را در بخش‌های مختلف قیمتی، درسال‌های 92 تا 96 به بازار ارائه دهد. البته عرضه محصولات جدید گروه سایپا بر روی پلت فرم مدرن و به‌روز SP100 و SP0 که تولید آنها از انتهای سال جاری آغاز می‌شود و قابلیت صادرات به کشورهای اروپایی را دارد یکی از بزرگترین دستاوردهای صنعت خودرو سازی کشورمان به شمار خواهد آمد. 

امکان تحقق سود انباشته 726 میلیارد تومانی

در حوزه مالی و اقتصادی، گروه سایپا توانسته است با برنامه ریزی دقیق خود، زیان انباشته 5004 میلیارد تومانی خود را به سود انباشته 63 میلیارد تومانی سال 95 و پیش‌بینی سود انباشته 726 میلیارد تومانی درسال 96 تبدیل کند. علاوه بر این سرمایه شرکت به میزان 2183 میلیارد تومان افزایش یافته است. البته اجرای برنامه‌های مهمی نظیر اصلاح ساختار سرمایه، کاهش هزینه‌ها، چابک‌سازی گروه از طریق حذف فعالیت‌های موازی، ادغام شرکت‌ها، تجمیع خرید، حذف واسطه‌ها و تأمین از منابع اصلی و غیره نیز بخشی دیگر از دستاوردهای گروه خودرو سازی سایپا در چند سال اخیر به شمار می‌آید.

استفاده مطلوب از ظرفیت‌های تأمین مالی بازار سرمایه

همچنین در این روند می‌توان به ایجاد امکان تأمین منابع مالی از طریق طراحی روش‌های نوین فروش نظیر فروش اعتباری بدون بهره و کم بهره و..، کاهش نرخ موثر تسهیلات بانکی از 30 درصد به 24 تا 18 درصد، انتشار 500 میلیارد تومان اوراق مرابحه و 350 میلیارد تومان اوراق صکوک در سال 95 و متعاقب آن انتشار اوراق سلف موازی و استفاده از خطوط اعتباری بین المللی به عنوان سایر برنامه‌های استراتژیک این گروه اشاره داشت.

300 میلیون یورو جذب سرمایه گذاری خارجی

البته علاوه بر موارد مذکور پس از اجرایی شدن برجام، گروه سایپا در خصوص جذب سرمایه خارجی نیز فعالیت های بسیار مناسبی انجام داده است. از آن جمله می‌توان به عقد قرارداد سرمایه گذاری مشترک با سیتروئن با جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی به میزان 300 میلیون یورو اشاره داشت.

سهم 70 درصدی در صادرات

این مسایل در حالی مطرح است که افزایش 3.2 درصدی رضایت مشتریان از فروش محصولات گروه سایپا در حوزه کیفیت، رشد 6.3 درصدی سهم بازار گروه سایپا در حوزه فروش و خدمات پس از فروش و کسب سهم 70 درصدی گروه سایپا از صادرات خودرو کشور در سال 95 از دیگر دستاوردهای مدیریت جدید این مجموعه به شمار می‌آید که در راستای برنامه جامع خروج از بحران گروه خودرو سازی سایپا در یکی دو سال اخیر انجام شده است.

کد خبر 389585

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =