نایب قهرمانی «ایرانول» در شاخص‌های عملکردی

هفته نامه بورس: اگرچه شرکت‌های تولید روغن موتور در سال گذشته فراز و نشیب‌های متفاوتی را در شاخص عملکردی پشت سر گذاشتند اما براي نخستين‌بار شركت نفت ايرانول موفق شد بيشترين رشد سوددهي عملياتي با ١٤درصد و سود خالص با ٣٩ درصد افزايش را در بين شركت‌هاي روانكاران نسبت به سال ١٣٩٤ به خود اختصاص دهد. این نکته قابل تاملی بود که چندی پیش عيسي اسحاقي مدير عامل شركت نفت ايرانول به بیان آن در مجمع شركت نفت ايرانول منتهي به سال مالي ۱٣٩٥ پرداخت.

30 درصدی کاهش خام فروشی و افزايش سهم بازار

البته در این روند،اجراي پروژه‌هاي اساسي و اصلاح ساختار، توجه به نيروي انساني، كاهش ٣ درصدي بهاي تمام شده محصولات، صرفه جويي و كاهش هزينه‌ها، افزايش سهم بازار و كاهش خام فروشي و تدوين استراتژي بلندمدت براي شركت نفت ایرانول برخی از عوامل رشد سوددهی این شرکت اعلام شد اگر چه در سه سال گذشته با افزایش و شکست ركورد توليد، فروش مقداري و مبلغي محصول نهايي، سوددهي و مقدار صادرات به خصوص محصول نهايي، سهم بازار ايرانول حدود ٤ درصد افزايش یافت اما در این زمینه  خام فروشي ٣٠ درصد كاهش و فروش مقداري محصول نهايي ٣٠ درصد رشد داشت.

رضایتمندی سهامداران از تقسیم سود هر سهم

بر پایه این گزارش سود شرکت نفت ايرانول از ١٤٥ ميليارد تومان در سال ٩٤ به ٢٠٣ ميليارد تومان در سال ٩٥ افزايش يافته كه ناشي از كاهش اساسي هزينه‌هاي مالي و بهاي تمام شده فروش، تغيير در سياست‌هاي فروش و فروش ساختمان مازاد شركت بوده است. همچنین با تصويب مجمع به ازاي هر سهم١٨٠تومان سود تقسيم شد كه مورد استقبال ورضایت سهامداران قرار گرفت.

رشد 48 درصدی سود انباشته

این مسایل در حالی مطرح است که قبل از برگزاری مجمع ایرانول در سال مالی 95، انتشار صورت‌های مالی شرکت اصلی و تلفیقی حسابرسی نشده شرکت نفت ایرانول (شرانول) برای سال مالی منتهی به 30/12/1395، با اعلام سود سهام صورت سود و زیان تلفیقی به ازای هر سهم 2033 ریال با رشدی برابر با 47درصد نسبت به سال قبل و شرکت اصلی هر سهم 2025 ریال با رشدی برابر با 39درصد نسبت به سال قبل در سامانه کدال با نماد "شرانول" درج شد. همچنین براساس اطلاعات منتشر شده، اولین پیش‌بینی سود هر سهم برای سال مالی منتهی به 30/12/1395 شرکت اصلی مبلغ 1829 ریال و آخرین پیش‌بینی به مبلغ 1946 ریال اعلام شده بود. البته مبلغ 2025 ریال تحقق یافت که نسبت به پیش‌بینی اول 11درصد و نسبت به پیش‌بینی آخر 4درصد افزایش نشان می‌دهد.بر پایه این گزارش، مجموع مبلغ سود خالص تلفیقی معادل 031/033/2 میلیون ریال و سود خالص شرکت اصلی مبلغ 686/024/2 میلیون ریال با سرمایه ثبت شده به مبلغ 000/000/1 میلیون ریال است. همچنین مجموع سود انباشته تلفیقی شرکت به مبلغ 779/878/2 میلیون ریال و سود انباشته شرکت اصلی به مبلغ 833/907/2 میلیون ریال بود. البته این مبالغ نسبت به مبالغ مشابه در سال قبل به ترتیب از رشدی برابر با 48درصد در تلفیقی و 47درصد در شرکت اصلی حکایت داشت.

رقابت دوشا دوش و رشد چشمگیر شاخص‌ها

بر پایه این گزارش در سال گذشته علاوه بر عملکرد قابل توجه تولید کنندگان بورسی روغن موتور، وضعیت تولید، توزیع و فروش روغن موتوردر سال ۹۵ پارامترهایی به همراه داشت که بررسی آن‌ها، مسایل قابل تاملی را بیان می‌دارد. براین اساس معاونت نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان انتشار گزارشی را در این زمینه مدنظر قرار داد. بر اساس این گزارش، اگرچه شرکت نفت بهران در مقدار تولید، توزیع و فروش کماکان در جایگاه اول بازار هست اما شرکت نفت ایرانول با رشدی چشمگیر نسبت به سال 94 در اکثر شاخص‌ها به خصوص تولید، توزیع و فروش و سهم بازار فاصله خود را با بهران (اول بازار) کاهش داده است.

31درصد افزایش تولید

همچنین دراین روند میزان تولید، توزیع و فروش چهار شرکت اصلی بهران، ایرانول، پارس و سپاهان به تفکیک اشاره می‌شود. در سال 1395 در مجموع بالغ بر 376 میلیون لیتر روغن موتور توسط چهار شرکت نفت بهران، سپاهان، پارس و ایرانول تولید شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 1394 که معادل 350 میلیون لیتر بوده حدود 7 درصد افزایش را نشان می‌دهد. البته در این میان شرکت نفت بهران با 129 میلیون لیتر یک درصد افزایش، شرکت نفت ایرانول با 109 میلیون لیتر 31 درصد افزایش، نفت سپاهان با 73 میلیون لیتر یک درصد افزایش و نفت پارس با 65 میلیون لیتر 1.5 درصد کاهش را نشان می‌دهد که به ترتیب شرکت نفت بهران 34 درصد، شرکت نفت ایرانول 29 درصد، شرکت نفت سپاهان 19درصد و شرکت نفت پارس 17 درصد تولید را به خود اختصاص داده اند.

رشد 17 درصدی توزیع

این مسایل در حالی مطرح است که بالغ بر 353 میلیون لیتر روغن موتور توسط چهار شرکت نفت بهران، ایرانول، سپاهان و پارس در سال گذشته توزیع شد. این میزان نسبت به سال 1394که معادل 340میلیون لیتر بود حدود 4 درصد افزایش را نشان می‌دهد. براین اساس، میزان توزیع شرکت نفت بهران در سال 95 معادل 136 میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال 94(130میلیون لیتر ) 4.6 درصد افزایش داشت. همچنین میزان توزیع شرکت نفت ایرانول در سال 95 معادل  95میلیون لیتر بود که نسبت به مدت مشابه در سال 94 (81میلیون لیتر) با 17در صد افزایش روبه‌رو بود. اگرچه شرکت نفت سپاهان در سال 95 معادل  62میلیون لیتر توزیع محصول انجام داد که نسبت به مدت مشابه در سال 94 (66میلیون لیتر ) 6درصد کاهش را نشان می‌دهد،اما میزان توزیع شرکت نفت پارس در سال 95 معادل 61 میلیون لیتر بود که نسبت به مدت مشابه در سال 94 (63میلیون لیتر) 3درصد کاهش داشت. بر این اساس مقایسه تولید، توزیع و فروش این واحدها نشان می‌دهد، در زمینه توزیع و فروش نیز سهم شرکت نفت بهران 39 درصد، شرکت نفت ایرانول 27 درصد، شرکت نفت سپاهان 18 درصد و شرکت نفت پارس 17 درصد از کل توزیع سال 95 می‌باشد.

مشارکت با برترین روانکار جهان

از آن جاکه افزایش حضور در بازار یکی از بر نامه‌های راهبردی ایرانول به شمار می‌آید، براین اساس اوایل سال جاری شرکت نفت ایرانول و پتروناس برای تولید روغن‌های موتوری، صنعتی، دریایی و گریس جهت عرضه به بازار ایران و منطقه، در تفاهم نامه‌ای انجام همکاری مشترک را مدنظر قرار دادند. قرار است براساس تفاهم‌نامه امضا شده شرکت پتروناس که جزوه شرکت‌های برتر دنیا در تولید انواع روانکار است و تائیدیه برخی از بهترین خودروسازان جهان از جمله مرسدس بنز، ب ام و، فراری، لامبورگینی، تویوتا، هوندا، سوزوکی، فیات و... را دارد، با انتقال دانش فنی و تکنولوژی در تولید انواع روانکارهای با کیفیت و استانداردهای جهانی با ایرانول همکاری کند.

عرضه محصولات با تائیدیه خودروسازان جهانی

مدیریت ارشد ایرانول معتقد است با همکاری پتروناس علاوه بر تأمین نیاز بازار داخلی، از خروج ارز جلوگیری و صادرات محصول نهایی ایرانول هم افزایش می‌یابد. در مجموع به نظر می‌آید با عملیاتی شدن تفاهم نامه مذکور ایرانول خواهد توانست محصولات با کیفیت و دارای تائیدیه خودروسازان جهانی به بازار عرضه کند.

کد خبر 389261

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =