خیال سپرده گذاران ثامن راحت باشد مشکلی نیست

معاون نظارتی بانک مرکزی با اعلام انجام توافقات اولیه برای ادغام موسسه ثامن و کوثر با بانک مهر اقتصاد، از در جریان بودن کاهش نرخ سود خبر داد و گفت: سپرده گذاران ثامن به هیچ عنوان نگران نباشند.

فرشاد حیدری با اعلام اینکه سپرده گذاران موسسه مالی ثامن به هیچ عنوان نگران سپرده ها نباشند گفت: مشتریان برحسب نیاز به این موسسه مراجعه کرده و سرویس دریافت کنند، زیرا ما به عنوان بانک مرکزی حمایت لازم را از موسسه ثامن و مدیران آن کردیم و خواهیم کرد.

مذاکره با سهامداران دو موسسه

وی ادامه داد: به این ترتیب هیچ خدشه‌ای در پرداخت‌های این موسسه ایجاد نمی‌شود. مذاکراتی بین موسسه کوثر با سهامداران ثامن و بانک مهر اقتصاد انجام شده، ولی اطلاع رسانی هایی از ناحیه این موسسات صورت گرفته بود که لزوما ممکن است یکسان با نظر سهامداران نباشد.توافقات اولیه صورت گرفته که اگر مصلحت اینها به ادغام باشد با تشخیص بانک مرکزی این ادغام صورت بگیرد که بانک قوی تر، مستحکم‌تر و باثبات مالی بیشتر ایجاد شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: اولویت درجه یک ما حفظ حقوق سپرده گذاران و صیانت از منافع مردم است.اگر احساس کنیم هر ادغامی ممکن است به این اصل خدشه وارد کند قطعا از آن جلوگیری خواهیم کرد. جای هیچگونه نگرانی برای هموطنان در خصوص سپرده گذاری در بانک‌های رسمی و موسسات اعتباری وجود ندارد. چتر نظارت بانک مرکزی بر این بانک‌ها وجود دارد و به دقت کنترل‌های لازم در شبکه بانکی اعمال می‌شود.

وضعیت مجوز ثامن و بانک مهر و شایعاتی قدیمی

حیدری با بیان اینکه اخیرا بحثی درباره موسسه ثامن در فضای مجازی برای افکارعمومی مطرح شده، گفت: این موسسه از سال‌های قبل از بانک مرکزی درخواست مجوز کرده و اقداماتی از جمله پذیره نویسی در بورس و پرداخت سپرده قانونی به بانک مرکزی انجام داده بود.معمولا مجوزها ممکن است منجر به صدور به عنوان موسسه مستقل شود یا اینکه به تشخیص شورای پول و اعتبار اینها در یک بانک بزرگ‌تر یا یک موسسه قوی‌تر ادغام شوند.

وی افزود: البته برخی از پیام‌ها یا ویدئوها که در فضای مجازی مطرح می‌شود مربوط به سال‌های قبل است، مثلا صف فروش سکه در سال 90 را به عنوان سپرده گذارانی که می‌خواهند سپرده را از بانک‌ها دریافت کنند، منتشر می‌کنند.هموطنان مطمئن باشند شبکه بانکی ما ایمن و مطمئن است و با نظارتی که بانک مرکزی بر اینها دارد، خلل و خدشه‌ای در سپرده‌های مردم نزد بانک‌ها و موسسات دارای مجوز وارد نخواهد شد.

حیدری  درباره مجاز یا غیرمجاز بودن موسسه مالی ثامن گفت: موسسه ثامن از نظر ما موسسه‌ای در شرف دریافت مجوز است. بانک مهر اقتصاد هم جزو بانک‌های در شرف دریافت مجوز بانک مرکزی است. زیرا اینها کارها را نزد بانک مرکزی تا حدود زیادی انجام داده اند و اینکه شورای پول و اعتبار چه تصمیمی برای اینها خواهد گرفت می‌تواند صدور مجوز باشد یا می‌تواند ادغام این‌ها برای ایجاد یک بانک و موسسه قوی‌تر و باثبات‌تر با سلامت مالی بالاتر باشد.

معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر مذاکراتی بین چند بانک و موسسه برای ادغام وجود دارد، افزود: اگر قطعیت پیدا کرد حتما  به اطلاع مردم خواهیم رساند. برخورد بانک مرکزی با موسسات غیرمجاز بسیار سخت خواهد بود و به طور قاطع با اینها برخورد خواهد کرد همانطور که در گذشته نیز  حدود 134 تعاونی غیرمجاز را توانستیم ادغام یا منحل کنیم و حقوق سپرده گذاران آنها را در حد کفایت دارایی اینها حفظ و مراعات کرده ایم.

قول ساماندهی موسسسات غیر مجاز در سال 96

حیدری افزود: نباید افکارعمومی موسسات مالی و اعتباری مجاز و غیرمجاز را با یکدیگر یکی بداند. زیرا برخورد بانک مرکزی و مراجع قضایی با غیرمجازها با قدرت هرچه تمام‌تر انجام خواهد شد و ادامه هم پیدا خواهد کرد و امیدواریم در سال 96 موضوع غیرمجازها را در کشور به طور کامل ساماندهی کنیم و از سال 97 به بعد شاهد حضور و فعالیت هیچ موسسه و تعاونی غیرمجازی در کشور نباشیم.

کاهش سود بانکی و معرفی 5 بانک متخلف

این مقام مسئول با بیان اینکه نرخ سود را شورای پول و اعتبار به شبکه بانکی ابلاغ کرده، گفت: وظیفه داریم بر اجرای این موضوع نظارت کنیم و اگر جایی غیر از نرخ سود مصوب، رفتاری در بانک‌ها ببینیم، وظیفه ما ایجاد اطلاعات لازم، تشکیل پرونده و ارجاع آن به هیئت انتظامی بانک‌ها است.5 بانک‌ این موضوع را به دقت مراعات نکردند که برخورد انتظامی لازم با این‌ها انجام شد.

حیدری افزود: خوشبختانه روند کاهشی نرخ سود و تطبیق آن با مصوبه شورای پول و اعتبار به خوبی در حال اجراست و در آینده نزدیک باز هم جلسه‌ای با مدیران عامل بانک‌ها در همین باره خواهیم داشت. البته برخی اقدامات دیگر نیز در این باره تصمیم گیری شده و به بانک‌ها ابلاغ خواهد شد.

کد خبر 389084

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =