"سرچشمه"دربازار دوم فرابورس جوشید

پرونده یک دیدار یک عرضه فرابورس در سال ۹۶ با نشست خبری ارتقا شرکت سرمایه گذاری ملی مس سرچشمه از بازار پایه به بازار دوم گشوده شد.این شرکت که با نماد "سرچشمه " سال ۹۱ به جمع فرابورسی‌ها پیوسته حال درنتیجه پروژه های متعدد وافزایش سرمایه موقعیت بهتری را رقم زده است.

به گزارش سایت بورس آنلاین؛علی‌ ارجمندی مدیرعامل "سرچشمه" که به همراه رئیس هیات مدیره ،عضوهیات مدیره و معاونت مالی اقتصادی درجمع خبرنگاران حاضرشده بود در تشریح فعالیت های شرکت تحت مدیرت خود گفت: سرمایه گذاری ملی مس سرچشمه سهامدار14 شرکت با درصد های متفاوت در 8 حوزه است که با سرمایه ۱۶۰ میلیارد تومان وارد بازاردوم فرابورس شده و درنظر دارد تا 20 روز آینده این رقم را به  200 میلیارد تومان افزایش دهد.

به گفته وی در حال حاضر 56 درصد سهام شرکت متعلق به صندوق بازنشستگی ملی مس،8.7 درصد سهام متعلق به شرکت آتیه اندیشان مس بوده و 35.3 درصد سهام نیز متعلق به 6 هزار نفر دیگر و عمدتا بازنشسته است.

"چشمه " را حفظ کنید

در ادامه منصورسلطانی، رییس هیات مدیره "سرچشمه " محورتوضیحات را به میزان تولید شرکت ملی مس کشانده و گفت: سال 94 سخت گذشت اما سال 95 درسایه برجام با دست یافتن به بازارهای جهانی و تامین نقدینگی اوضاع بهتر شده و مشکلات سیاسی مرتبط با صادرات مس نیزاز میان رفت بنابر این میتوانیم درچرخه تقاضای جهانی کاتد که بسیار بالا نیزهست سهم داشته باشیم.  تولید مس کاتد این شرکت در سال جاری به 260 هزارتن افزایش یافته که انتظار می رودسال آینده  به 400 هزارتن برسد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه شرکت ملی مس جزء شرکت های ارز آور و تراز اول کشور است، افزود: سال 96 نیز با توجه به پیش فروش محصولات همه نقدینگی مورد نیاز از بازارهای جهانی تامین شده و پیش بینی می شود در سال 97  ظرفیت تولید به 11 هزار تن افزایش پیدا کند.

سلطانی با بیان اینکه سال 97 سال درخشانی برای ملی مس خواهد بود به سهامداران توصیه کرد این سهم را برای بلندمدت نگهداری کنند.

رقم های درخشان

مجید اسکندری معاون مالی و اقتصادی نیز در خصوص سرمایه گذاری های این شرکت در 8 صنعت مختلف توضیح داد: در صنعت برق و نیروگاهی ، 10 درصد از مجموعه هلدینگ آرین ماهتاب گستر که ارزش روز آن 4 هزار میلیارد تومان است به مس سرچشمه تعلق دارد. بعلاوه اینکه به تازگی 30 درصد از سهام شرکت کارمانیا حدید انرژی که در زمینه تولید برق فعالیت دارد را خریداری کرده است.

وی افزود: مس سرچشمه دارای شرکت پیمانکاری به نام نیرو صنعت چشمه که 52 درصد مهندسی شرکت های نیروگاهی را انجام می دهد، است. در صنعت ساختمانی نیز یک شرکت زیر مجموعه به نام عمران گستران کویر داراست که در سال 93 تاسیس و 100 درصد سهام آن به مس سرچشمه تعلق دارد . آخرین سرمایه ثبتی آن 20 میلیارد تومان بوده که در آینده ای بسیار نزدیک به 50 میلیارد تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

این معاون ادامه داد: این شرکت در صنایع فلزی و فولادی دارای 2 زیرمجموعه آگشتار کرمان و آگشتار اصفهان است که در شرکت اول 100 درصد سهام و در دومی 75.6 درصد سهام به مس سرچشمه تعلق دارد. در صنایع خاکبرداری و راهسازی هم با 2 زیر مجموعه آرین ناران چشمه با ارزش روز 120 میلیارد تومان و ارزش بازار 150 میلیارد تومان و نوآوران مس تهران با ارزش روز 30 میلیارد و ارزش بازار 48 میلیارد تومان است.

اسکندری ادامه داد: در هلدینگ های سرمایه گذاری هم با خرید 20 درصد سهام آتیه اندیشان مس در سال 92 به قیمت 60 میلیارد تومان و تاسیس شرکت سرمایه گذاری افق پیشگام کرمان با اخرین سرمایه ثبتی 100 میلیارد تومان است و 100 درصد سهام آن به مس سرچشمه تعلق دارد و قرار است در آینده ای نزدیک 30 درصد از سهام آن در فرابورس عرضه شود. همچنین 15 و 30 درصد سهام شرکت های پتروشیمی فرید گسترش و کیمیا فسفات به خریداری شد که هر دو سال 97 به بهره برداری می رسند. درخدمات معدنی نیز 40 درصد از معدن مس چهار گنبد کرمان متعلق به مس سرچشمه است که در سال 97 به بهره برداری می رسد.

وی مجموع ارزش دفتری سرمایه گذاری ها در این 8 صنعت را 200 میلیارد تومان،ارزش بازار آن را هزار و 300 میلیارد تومان و ارزش خالص دارایی هارا 900 میلیارد تومان عنوان کرد.

جایی برای رشد قیمت

اسکندری EPS هر سهم شرکت در سال 95 که بالای 90 درصد تحقق پیدا کرده را بطور تلفیقی 80 تومان و شرکت اصلی را 100 تومان اعلام کرد و گفت: با برنامه ریزی انجام شده ، سود تلفیقی و شرکت اصلی در سال جاری 85 و 110 تومان و برای سال آینده هم 90 و 120 در نظر گرفته شده است.

وی افزود: ارزش خالص دارایی های شرکت نیز به ازای هر سهم حدود 700 تومان است که  برای سال 97 نیز هزار تومان برآورد می شود. بر مبنای این محاسبات قیمت هر سهم شرکت، ظرفیت رشد از 303 تومان فعلی به 400تومان را دارد.

کد خبر 388743

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =