معامله گران تابلو "ب" فرابورس اخطارگرفتند

معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس به برخی رفتارهای هیجانی اخیر در بازار پایه اشاره کرد و گفت: چنانچه این روند تداوم داشته باشد، محدودیت‌هایی در تابلو "ب" بازار پایه اعمال خواهد شد.

بهنام محسنی در این خصوص تاکید کرد: موارد مشکوک به دستکاری قیمت، انجام معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی و رفتارهایی که منجر به گمراهی سرمایه گذاران می شود، همچنین ایجاد قیمتهای کاذب یا اغوای اشخاص به انجام معاملات اوراق بهادار به کمیته رسیدگی به تخلفات سازمان ارجاع شده و نظارت‌ها بر معاملات این تابلو ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در آخرین روزهای سال گذشته ساز و کار طبقه‌بندی و معاملات نمادهای موجود در بازار پایه فرابورس ایران تغییر کرد، ابراز داشت: در حال حاضر امکان دسترسی مستقیم تمامی معامله‌گران برخط به سامانه معاملاتی تابلو پایه ب پس از بازگشایی بیش از 130 نماد موجود در این تابلو فراهم شده که با این اقدام نقدشوندگی سهام در این بازار افزایش می‌یابد.

وی البته تاکید کرد شرکت‌ها در صورت عدم تطبیق شرایط خود با مفاد دستورالعمل‌ها و مصوبات مربوطه، از تاریخ 31 مرداد ماه 96 به تابلو «پایه ج» منتقل خواهند شد.

وی در خصوص برخی متغیرها که موجب انتقال شرکت‌ها به تابلو پایه ب می‌شوند گفت: در فرصت شش ماهه‌ای که تا پایان مردادماه 96 به شرکت‌هایی که در تابلو پایه ب بازگشایی می‌شوند داده شده است این شرکت‌ها باید متغیرهای نوع اظهار نظر حسابرس، تعداد دفعات عدم ارائه صورت‌های مالی و مجموع روزهای تاخیر در ارائه صورت‌های مالی را بر اساس مفاد موجود در «دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان» رعایت کنند در غیر این صورت به تابلو پایه ج منتقل خواهند شد.

محسنی در ادامه راه‌اندازی بازار شرکت‌های کوچک و متوسط در سال 95 را یکی از مهمترین دستاوردهای فرابورس ایران عنوان و اعلام کرد: یکی از تفاوت‌های بازار شرکت‌های کوچک و متوسط با سایر بازارهای فرابورس ایران حضور سرمایه‌گذاران نهادی در این بازار است؛ چرا که مقصود از تشکیل این بازار نه بخاطره اهداف کوتاه‌مدت بلکه رشد و توسعه این شرکت‌ها از طریق حمایت سرمایه‌گذارانی که دید بلندمدت دارند و به اصطلاح سهامداری می‌کنند، بوده است. این در حالی است که سرمایه‌گذاران حقیقی اغلب در خرید و فروش سهام نگاه کوتاه‌مدت دارند که این موضوع با هدف راه‌اندازی این بازار در تضاد بود.

وی اشاره‌ای به عرضه‌های اولیه سال گذشته فرابورس داشته و در این خصوص گفت: سال گذشته 18 شرکت در مجموع بازارهای اول، دوم و SME پس از عرضه اولیه معاملات خود را آغاز کردند که از میان آنها سهام 13 شرکت به روش حراج، 3 شرکت به روش گشایش نماد و 2 شرکت دیگر نیز به روش ثبت سفارش عرضه اولیه شدند.

به گفته معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس از میان این 18 شرکت؛ تعداد 13 شرکت در بازار دوم، 2 شرکت در بازار SME و 3 شرکت نیز در بازار اول عرضه اولیه شدند که عرضه‌های شرکت پاکدیس و ریل سیر کوثر برای نخستین بار در بازار سرمایه به روش ثبت سفارش (Book Building) انجام شد و در سال جدید با روش ثبت سفارش عرضه‌های اولیه پی گرفته خواهد شد.

 

کد خبر 388741

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =