سرمایه گذاران قاعده حرکت دربازار را یاد بگیرند

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با توجه به رشد ابزارها و نیاز بیش از پیش اقتصادهای نوظهور به تامین مالی، در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز یک پروژه برای افزایش تامین مالی از طریق بازار سرمایه تعریف شده تا هم بازار پول از فشار موجود خارج شود و هم بازار سرمایه به جایگاه و سهم واقعی خود از اقتصاد دست پیدا کند.

به گفته شاپورمحمدی، در ماموریت پروژه صد روز، 100 اقدام به سازمان بورس واگذار شده تا به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه بسترهای لازم را ایجاد کند. چه در سطوح سیاست‌گذاری و چه در سطوح مدیریت کلان و در سیاست‌های کلی نظام به این موضوع توصیه می‌شود که بتوانیم از بانک‌محوری به سمت محوریت یافتن بازار سرمایه حرکت کنیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: اینکه محوریت داشتن بازار سرمایه بهتر است یا بازار پول در تئوری‌های ‌فاینانس پاسخ‌هایی داده شد یک پاسخ این است که هر کدام از این بازارها که تامین مالی را برای سرمایه‌گذاران ارزان‌تر انجام دهد به عنوان راه موقت انتخاب شود اما در بلند مدت این موضوع می‌تواند یک مسئله باشد که باید به پاسخ آن فکر کرد.یکی از اقدامات و به نظر من مهم‌ترین اقدامی که برای حرکت به سمت محوریت یافتن بازار سرمایه باید انجام داد فرهنگ‌سازی در باره بازار سرمایه است.

بازار تشنه آموزش

وی ادامه داد: مردم ما آگاهی کمی درباره‌ی بازار سرمایه دارند وبیشتر آنها از جزئیات آن مثلا در مورد سود نقدی و... اطلاع ندارند؛ ما آموزش‌های مستقیم زیادی به صورت برگزاری کلاس‌های آموزشی در سازمان بورس و سایر ارکان‌ بازار داشتیم ولی دامنه‌ی آموزش باید به آموزش‌های رسمی مثل آموزش عالی و آموزش و پرورش برسد. همچنین مهم تر از آموزش به شیوه‌ی کلاسیک، فرهنگ سازی است که یک شیوه غیر مستقیم آموزش است.

محمدی خاطرنشان کرد: مخاطب عام آمادگی یادگیری از شیوه‌ی کلاسیک را ندارد و باید غیر مستقیم مسائل را به او آموخت ولی ما تا به حال چند فیلم یا سریال در موضوعات سهام و بازار سرمایه ساخته ایم، پس یک مسئله فرهنگ‌سازی و آشنا کردن مردم با بازار سرمایه است که باید پیگیری شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: بحث دیگری که باید به آن پرداخته شود مدیریت ریسک‌های بازار سرمایه است، سرمایه‌گذار باید از بازدهی حداقل معقولی مطمئن باشد که برای تحقق این امر شفافیت و نقدشوندگی لازم است.

اطمینان به بازار

وی یادآور شد: افراد باید مطمئن باشند که نرخ‌های بازار به صورت دستوری تعیین نمی‌شوند و نیز باید اطلاعاتی وجود داشته باشد که با استفاده از آن‌ها بتوان تا حدودی نرخ‌های بازده را پیش‌بینی کرد؛ برای یک سرمایه‌گذار این مهم‌ترین مسئله است که بداند قاعده‌ی حرکت در مورد این بازار چیست.

سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه هر بار با پیاده شدن یک سیاست جدید تمام چارچوب‌های بازار سرمایه تغییر پیدا کند، قابل قبول نیست تاکید کرد: یکی از بحث‌هایی که در اقتصاد مقاومتی در مورد سیاست ها باید مورد توجه باشد این است که یک سیاست تا چه حد ثبات‌بخش است و یا تا چه اندازه روی ثبات بازار تاثیر منفی دارد؛ توجه به این مسئله برای هر بازاری لازم است اما ضرورت آن برای بازار سرمایه بیش‌تر است چرا که تحولات در بازار سرمایه به صورت لحظه ای روی تابلوها نشان داده می‌شود.

 

کد خبر 388636

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =