بررسی وضعیت صنعت گاز در ایران

صنعت گاز در ایران یکی از صنایع راهبردی کشور محسوب می شود. با توجه به نگرانی های بین المللی در ارتباط با آلودگی های محیط زیستی سوخت های فسیلی، گاز طبیعی بعنوان سوخت برتر قرن حاضر شناخته می شود. ایران پس از روسیه بیشترین ذخایر بزرگ گاز طبیعی را دارا می باشد و در حال حاضر پس از روسیه و آمریکا بزرگترین تولید کننده گاز دنیا نیز به شمار می آید. ایران همچنین بر اساس آخرین آمار در رده بیست و سوم دنیا از نظر صادرات گاز می باشد.

قیمت گذاری گاز:

بهای گاز بر خلاف نفت دارای قیمت واحدی نیست. در واقع گاز در چهار بازار مختلف با قیمت و شرایط متفاوت تعیین می شود. قیمت گاز در بازار آمریکا با هنری هاب (hh)، در اروپا ان بی پی (NBP) ، اسپات اروپا و در بازار خاور دور باز نرخ متفاوتی را دارد. گاها تغییر قیمت گاز در این چهار بازار نیز متفاوت است. قیمت گاز در خاور دور نسبت به سال گذشته حدود 50 درصد افت کرده، در حالی که در هنری هاب ١٦ تا ١٧ درصد افت داشته است.

میزان ذخایر گاز و مصرف گاز طبیعی:

بر اساس گزارش سازمان انرژی آمریکا مصرف گاز طبیعی کل جهان 6.72 میلیارد فوت مکعب در سال 2014 برآورد می شده است. در سال 2015 مصرف جهانی به علت افزایش مصرف در بخش صنعتی 2/0 درصد رشد خواهد داشت و رشد 1/2 درصدی را در سال 2015 در تولید گاز جهانی پیش‌بینی می­کند. مهمترین کشورهای دارنده ذخایر گاز در دنیا در جدول-1 نشان داده شده است.

کوتاه از وضعیت صنعت گاز

 

طبق پیش بینی گزارش GECF (مجمع کشورهای صادر کننده گاز) تقاضا برای گاز تا سال 2035 به بیش از 75 درصد افزایش می کند.

برنامه ریزی ایران در صنعت گاز:

ایران با توجه به تحریم ها در سالیان اخیر در توسعه زیر ساختها از برنامه های پیش بینی شده جا ماند. بر این اساس، صادرات گاز ایران در حدود 9 میلیارد مترمکعب در سال است، که با توجه به ظرفیت صنعت گاز ایران میزان قابل توجهی نمی باشد. ایران برنامه دارد، ظرف 5 سال آینده 40 درصد تولید خود را افزایش دهد. همچنین ایران در نظر دارد، با سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری در بخش توسعه خطوط لوله صادرات گاز را گسترش دهد. بر همین اساس، یک خط لوله 269 کیلومتری برای صادرات گاز به کشور عراق با هزینه 2 میلیارد دلار احداث گردیده است. این خط لوله برای تغذیه نیروگاه های اطراف بغداد از میدان پارس جنوبی به عراق سرمایه گذاری شده است.

پارس جنوبی که در سال 1990 کشف شد، حدود 14 تریلیون و 200 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی دارد و حدود 40 درصد مجموع ذخایر گازی ایران در این میدان واقع شده است. طبق گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، ایران در حال حاضر روزانه 600 میلیون مترمکعب گاز در شرکت ملی گاز تولید می کند، که طبق برنامه ها، شرکت ملی گاز در نظر دارد، تولید و فروش گاز را در سال 96 به 1 میلیارد مترمکعب در ر وز و 33 میلیارد مترمکعب در سال 96 برساند، که برای این امر باید زیر ساختهای لازم فراهم شود. برای تحقق این هدف، باید تعداد پالایشگاه های گاز از ١٣ به ١٩پالایشگاه و خطوط انتقال گاز نیز از ٣٥ به ٤٠ هزار کیلومتر افزایش یابد.

ایران قصد دارد، گاز خود را به کشورهای کویت و عمان صادر کند. بر این اساس، ایران با مقامات کویتی در حال مذاکره است، تا مقداری از گاز ایران از طریق عراق به کویت صادر شود. بر اساس، قرارداد گازی سال 2014 بین ایران و عمان، یک خط لوله 200 کیلومتری زیر دریا از پارس جنوبی به عمان احداث خواهد شد. صادرات گاز بر خلاف صادرات گاز نیاز به یک سری زیرساختها و سرمایه گذاری سنگین دارد. برای صادرات گاز نیاز به زیرساختهای منجمله پایانه های گاز طبیعی مایع و خط لوله است. قیمت گاز صادراتی پنج برابر نرخ گاز در داخل کشور است، و نرخ گذاری گاز در داخل کشور تابع قیمت جهانی و صادراتی نیست. در داخل کشور با یارانه سنگینی به مصرف کنندگان عرضه می شود.

با اجرا طرحهاي توسعه اي پالايشي در پايان سال 1404 مجموع ظرفيت پالايش شركت ملي گاز ايران به بيش از 1200 ميليون متر مكعب در روز بالغ خواهد شد.

 

منبع: بورس نیوز

کد خبر 387773

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =