نقاط ضعف و قوت شبکه های اجتماعی در بورس از نگاه یک کارگزار

مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی نقاط ضعف و قوت شبکه های اجتماعی را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین خزلی خرازی، در خصوص تأثیر شبکه های اجتماعی در بازار سرمایه به سنا گفت: شبکه های اجتماعی توسط مردم مدیریت می شوند و بسیار هم فراگیر شدند و سرعت و نرخ رشد آنها باورکردنی نیست. مخصوصا در کشور ما که فرهنگ شفاهی به فرهنگ مکتوب غالب است، شبکه های اجتماعی به سرعت رشد کردند و این تأثیر در بازار سرمایه نیز مشهود است.

وی ادامه داد: از نقاط قوت این است که اطلاع رسانی از این طریق، سریع و ایجاد آگاهی های عمومی بدون دخالت فرد یا گروه خاصی است و عمدتا توسط مردم پخش می شود. آفات جدی شبکه های اجتماعی که در کنار حجم مطالب آموزشی و اطلاعات رسمی و درست منتشر می شود، شایعات و اخبار کذب بین کاربران و فعالان بازار است.

خزلی خرازی افزود: در این رابطه مشاهدهد شده که همراه با تحلیل های مناسب کارشناسان بازار، هماهنگی هایی برای دستکاری قیمت ها برای ایجاد ظاهر گمراه کننده از روند بازار و معاملات انجام شده است . حتی تخریب شخصیت ها و مدیران از طریق همین شایعه سازی ها در شبکه های اجتماعی اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه مطلقا منظورم این نیست که راه برخورد، فیلتر کردن و بستن این شبکه ها است ، ادامه داد: تنها توصیه ای که دارم حضور موثر و تولید محتوای مفید توسط همه است. بنابراین مدیران ارشد بازار سرمایه و تحلیلگران به نام و دارای گواهینامه های حرفه ای به جای اینکه منفعلانه برخورد کنند باید حضور جدی و موثر در شبکه های اجتماعی داشته باشند و محتوای مفید تولید کنند. هر جا هم انحراف و شایعه و سوء جریانی وجود داشت این افراد و این گروه ها باید تذکر دهند و اطلاع رسانی کنند.

این کارگزار ادامه داد: نهادهای مردمی مثل شرکت های مشاور سرمایه گذاری و سبدگردان و کارگزاران و رسانه های رسمی و تابلودار بازار سرمایه برای مقابله با شایعات، وظیفه دارند این بخش از پدیده منفی شبکه های اجتماعی را کم کنند. البته مقامات ناظر از جمله دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی نیز وظیفه دارند آنجا که به طور واقعی و آشکار تبانی های بزرگ و خیانت های بزرگ اتفاق می افتد وارد عمل شوند و افراد مزبور را شناسایی کنند .

خزلی خرازی افرود: در موارد معدودی که به نظر میرسد گروه های خاصی و با هماهنگی های صورت گرفته و سازمان یافته در حال دستکاری بازار از طریق شبکه های اجتماعی هستند، باید با آنها برخورد شود تا عبرتی برای متخلفان باشد.

کد خبر 387457

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =