تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه گزارش تخلفات ارزی دارو و موارد گران فروشی‌های سنگین این حوزه به قوه قضاییه اعلام شده و در دست بررسی است، گفت: امیدوارم جرایمی که به متخلفان داده می‌شود، آنقدر بازدارنده باشند تا دیگر کسی طرف سودجویی از دارو و غذای مردم نیاید.

به گزارش صدای بورس، دکتر بهرام دارایی با اشاره به معایب ارز ۴۲۰۰ و ایجاد رانت در حوزه دارو، گفت: حوزه‌هایی که بحث‌های اقتصادی داشته باشد و راه‌هایی برای ایجاد رانت در آن وجود داشته باشد، مانند بحث‌های ارز ترجیحی، یارانه‌ها، انحصار، سهم‌های ویژه و...، حتما ممکن است مفسده در آن ایجاد شود و شکی در آن نیست. بنابراین مانند هر حوزه دیگر، در حوزه‌های دارو، غذا، تجهیزات پزشکی و... هم ممکن است این اتفاقات رخ دهد و تاکنون هم اتفاق افتاده است.

سودجویی کاسبان تحریم در حوزه سلامت

وی افزود: مصادیق و موارد آن هم همواره وجود داشته است و سال‌های اخیر هم اتفاقاتی اعم از ریز و درشت در این زمینه رخ داده است. در عین حال زمانی هم که ما در تحریم به سر می‌بریم، کاسبان تحریم و سوء استفاده‌کنندگان از تحریم همیشه حضور دارند. در همه حوزه‌ها این وجود دارد، در حوزه دارو و غذا و تجهیزات پزشکی هم باوجود اینکه با سلامت و جان مردم سروکار دارد، از آن هم روی‌گردان نیستند و در آن هم وارد می‌شوند.

  • بیشتر بخوانید:

قیمت دارو چه خواهد شد؟

دارایی با بیان اینکه موارد برخورد با این سودجویان باید شدیدتر و جدی تر باشد، ادامه داد: البته به خود سیستم‌ها و حاکمیت هم برمی‌گردد که بتواند به‌گونه‌ای عمل کند تا دست این سودجویان را تا حد امکان کوتاه کند. شکی نیست که با قوانین و نظارت‌هایی که وجود دارد، کاهش اثر عامل انسانی در بحث مقررات و مجوزها و ... هم مهم است و باید انجام شود.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه گاهی اوقات وضع زیاد قانون هم منجر به گیج شدن مردم و اجراکنندگان می‌شود و می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند، گفت: زیرا سودجویان می‌توانند از همان قوانین و تبصره‌ها سوءاستفاده کنند. بنابراین قوانین موازی و تکراری می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. بر این اساس مقررات‌زدایی و آسان و مشخص کردن قوانین به طوری که نتوان آن‌ها را تفسیر به رای کرد، بسیار مهم است.

منبع: ایسنا