کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه ایران در حال ساخت نقطه اتکایی خود است و روند رو به جلو و رشدی خواهد داشت.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ تورم و قیمت ارز ۲ شاخصه اصلی است که در کنار تحولات و اخبار سیاسی و اقتصادی سمت‌ و سوی بازار سرمایه را برای رشد و یا ریزش مشخص می‌کند.

مهران فتحی، مدیرعامل هلدینگ صبا میهن در ارتباط با پیش‌بینی بازار سرمایه در آینده به خبرنگار صدای بورس اظهار کرد: بازار سرمایه هنوز خود را با قیمت‌های جدید ارز و تورم آدابته نکرده است. به طور کلی تحولات کنونی نشان می‌دهد، بازار سرمایه ایران در این مرحله در حال ساخت نقطه اتکایی خود است و روند رو به جلو و رشدی خواهد داشت.

تاثیر نرخ بهره فدرال رزرو بر قیمت طلا، کامودیتی‌ها و بازار سرمایه

وی در ارتباط با این پرسش که نرخ بهره فدرال رزرو چه تاثیری بر قیمت طلا، کامودیتی‌ها و بازار سرمایه ایران دارد، گفت: فدرال رزرو نرخ نرخ بهره خود را تنها نیم درصد افزایش داد و این موضوع بر قیمت طلای جهانی اثر مثبت گذاشت و قیمت این فلز را افزایشی کرد.

  • بیشتر بخوانید:

افزایش سرمایه بیش از ۱۲۵ برابری / سهم آذین به زودی در بین کارگزاری‌های برتر

تاثیر تغییر نرخ بهره آمریکا بر قیمت فولاد

مدیرعامل هلدینگ صبا میهن افزود: این تغییر نرخ بهره بر قیمت فولاد نیز اثر گذاشت اما اثر پذیری آن متفاوت از طلا است. دلیل آن نیز مربوط به این است که طلا در ایران دولتی نیست و تعیین قیمت آن با اثرپذیری از قیمت جهانی تعیین می‌شود اما صنایعی همچون ورق و فولاد نمی‌توانند خود را با قیمت جهانی آدابت کنند چرا که قیمت گذاری دستوری صنایع در ایران به قیمت های جهانی ارجحیت دارد. به عنوان مثال در سال ۹۹ قیمت مس در بازار سرمایه ایران بر خلاف بازار جهانی روند افزایشی داشت اما در سال ۱۴۰۰ به رغم اینکه در بورس جهانی مس رکورد خود را شکست، در ایران سهام ملی مس ریزشی بود و چندان با قیمت جهانی همراه نیست.

اثرپذیری سهام فولادی‌ها از رویدادهای بین المللی چقدر است؟

وی در ارتباط با اثرپذیری سهام فولادی‌های بازار سرمایه از بازار جهانی افزود: اگر قیمت جهانی فولاد افزایش یا کاهش یابد تاثیر خاصی روی صنعت داخلی نخواهد گذاشت.

راهکار چیست؟

فتحی با اشاره به اهمیت لغو قیمت گذاری دستوری بیان کرد: ابتدا باید بر روی قیمت گذاری فولاد یک اصلاح رفتاری داشته باشیم و دولت باید بپذیرد که در قیمت‌گذاری نباید دخالت کند و از تجربه خودروسازی بگیرد.