موضوع برجام می‌تواند به شدت روی اقتصاد کشور و صنایع گوناگون تاثیرگذار باشد که در نتیجه بر درآمدهای عملیاتی شرکت‌ها نیز تاثیرگذار خواهد بود.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ امروز بیشترین تاثیر در شاخص را سهام شپدیس و فملی و وغدیر و فولاد داشتند که حجم بالایی از این سهم‌ها توسط سهامداران حقوقی خرید شده و بجز این سهم‌ها، سهامداران حقوقی امروز خریدهای با حجم نسبتا خوبی داشتند که می‌تواند نوید این باشد که ممکن است بازار فردا سبز باشد و کمی شاخص کل بازار سرمایه روند صعودی به خود بگیرد.

محمدامین فرجادفر، مدیر مالی شرکت سبدگردان فراز در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: شاخص کل بازار بورس و اوراق بهادار امروز ۲۶ دی ماه ۱۴۰۰ باز هم روند نزولی خود را ادامه داد و به قول برخی از سهامداران در فضای مجازی، به روند ۱۸ ماه خونین خود ادامه داد.
وی افزود: امروز شاخص کل ۱۱.۶۸۲ واحد سقوط کرد و شاخص هم وزن ۳.۷۰۸ واحد سقوط کرد که نشان از ریزش قیمتی اکثر سهام بازار دارد، اما بیشترین تاثیر در شاخص را سهام شپدیس و فملی و وغدیر و فولاد داشتند که نکته جالب‌تر این است که حجم بالایی از این سهم‌ها توسط سهامداران حقوقی خرید شده است و به‌غیر از این سهم‌ها، سهامداران حقوقی امروز خریدهای با حجم نسبتا خوبی داشتند که می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که ممکن است بازار فردا سبز باشد و کمی شاخص کل بازار سرمایه روند صعودی به خود بگیرد.
فرجادفر بیان کرد: البته در بررسی روند معاملات چند روز اخیر، نکته‌ای که بیش از هرچیزی به چشم آمد، نوسان گیری‌های سهامداران حقوقی بود که دامنه حد سود و ضرر خود را محدود کرده‌اند و شاهد آن هستیم که گاه حتی با سودهای ۲ الی ۳ درصدی از سهم‌ها خارج می‌شوند.
به گفته وی این نکته شایان ذکر است که سهم‌هایی که از آنها نام برده شد، صرفا جهت ارائه گزارش کلی و بررسی روند معاملات بازار است و به هیچ عنوان مبنی بر سیگنال خرید و پیشنهاد به خرید نیست.
مدیر مالی سبدگردان فراز تصریح کرد: میزان ارزش ریالی معاملات نسبت به شاخص بازار و ارزش ریالی بازار نسبتا پایین است و مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملات امروز، در وهله اول نشان از ترس و بی‌اعتمادی مردم نسبت به بازار سرمایه دارد و در کنار این موضوع سهامداران همچنان منتظر مشخص شدن نتایج برجام هستند؛ چراکه این موضوع می‌تواند به شدت روی اقتصاد کشور و صنایع گوناگون تاثیرگذار باشد و در نتیجه می‌تواند درآمدهای عملیاتی شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین در کنار آن می‌تواند بر روی میزان سرمایه‌گذاری سهامداران در بازارهای موازی نیز تاثیرگذار باشد و سبب ورود بیشتر پول به بورس و افزایش تقاضا برای خرید سهام و در نتیجه آن افزایش ارزش بازاری سهام و در نهایت افزایش شاخص کل بازار سرمایه شود.
این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: به طور کلی در این مقطع، تمایل سهامداران به خرید سهام‌های تدافعی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیشتر شده است که بتوانند با توجه به روند نزولی بازار، بتای پرتفوی خود را به زیر عدد یک برسانند و ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند که ترجیح سود کمتر به احتمال کاهش ارزش دارایی منطقی است.