به گزارش صدای بورس؛ رشد بازار خودروهای هیبریدی در جهان یک پدیدهٔ منطقهای نیست، بلکه ناشی از همافزایی سیاستگذاری، اقتصاد انرژی، نیاز مصرفکننده و ظرفیت صنعت خودرو در مناطق مختلف است. اما شدت و چرایی این رشد از یک منطقه به منطقه دیگر متفاوت است.
صنعت خودروی ایران نیز در سالهای اخیر با چالشهای متعددی از جمله ناترازی بنزین و نیاز مبرم به نوسازی ناوگان با محصولات کممصرف مواجه بوده است. در این میان، خبر همکاری دو غول خودروسازی کشور، یعنی گروه صنعتی ایرانخودرو و گروه بهمن، تحت یک اتحاد استراتژیک، موجی از کنجکاوی را در محافل خبری ایجاد کرد. اکنون با انتشار رسمی کاتالوگ محصول مشترک این دو شرکت با نام «اینووی» (Envoy)، پرده از نخستین ثمره این همکاری برداشته شده است. اینووی یک سدان کلاس C با پیشرانه «فول هیبرید» (HEV) است
چنانکه دادههای بازار جهانی نشان میدهد سهم آسیا–اقیانوسیه بیش از ۴۱٪ از بازار جهانی است، اروپا سریعترین نرخ رشد را دارد، و آمریکای شمالی نیز از مشوقهای قوی برخوردار است.
آمریکای شمالی: مشوقهای مالی و مقررات خودرویی
در آمریکای شمالی، بهویژه ایالات متحده، رشد بازار هیبریدها با ترکیبی از سیاستهای تشویقی، استانداردهای مصرف سوخت و هزینه سوخت مدیریت می شود:
• دولت ایالات متحده از طریق کریدیتهای مالیاتی قابل توجه (تا حدود ۷۵۰۰ دلار) مصرفکنندگان را به خرید خودروهای هیبرید و پلاگینهیبرید تشویق می کند.
• استانداردهای سختگیرانهٔ مصرف سوخت و انتشار CO₂ موجب شده خودروسازان بهجای اتکا صرف بر موتورهای بنزینی به هیبریدها روی بیاورند تا بتوانند میانگین سبد انتشار خود را پایین نگه دارند.
• افزایش قیمت سوخت و نوسانهای آن باعث شده مصرفکنندگان خودروهای بهینهتر هیبریدی را ترجیح دهند.
• در نتیجه اجرای این سیاستها، آمریکای شمالی سهم بالایی (بیش از ۳۴ درصد) از بازار جهانی هیبریدها را در اختیار دارد و فروش آنها بهخصوص در بخش خودروهای شاسی بلند Sport Utility Vehicles (SUV) و خودروهای خانوادگی (SUVهای شهری و کراساوورهای هیبریدی) رشد مستمری را نشان میدهد.
اروپا: سیاستهای سختگیرانه زیستمحیطی و فشار هزینهای
اروپا یکی از سریعترین بازارهای رشد در حوزهٔ خودروهای هیبریدی است و دلایل این رشد در درجهٔ اول به سیاستهای زیستمحیطی بازمیگردد:
• استانداردهای Euro ۷ و اهداف کاهش انتشار تا سال ۲۰۳۰ شرکتها را مجبور میکند مدلهای هیبریدی بیشتری را وارد سبد خود کنند.
• طرحهای تشویقی برای خرید هیبرید (نرخ مالیات کمتر، تخفیفهای شهری) و محدودیت ورود خودروهای آلاینده به مراکز شهری، جذابیت هیبریدها را برای مصرفکننده افزایش دادهاند.
• هزینهٔ بالای سوخت و دغدغهٔ مصرفکننده نسبت به برد مسافت رانندگی و هزینهٔ عملیاتی نسبت به خودروهای تمامبرقی باعث میشود هیبرید بهعنوان راهحل میانی مطلوب باشد—نه خیلی وابسته به شارژ و نه پرهزینه مانندخودروهای برقی یا BEVها.
این عوامل موجب شده در بسیاری از کشورهای اروپایی هیبریدها سهم قابلتوجهی از فروش جدید را به خود اختصاص دهند و همچنان در حال رشد باشند.