مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان نهایت‌نگر ضمن اشاره به عرضه محصولات ایران خودرو در بورس کالا گفت: ورود جریان نقدی شرکت در اثر این طرح زیاد خواهد شد و اگر این جریانات نقدی منتج به سود شود، باعث بهبود انتظارات از عملکرد شرکت شده و افزایش قیمت سهام و رسیدن به ارزش ذاتی را در پی خواهد داشت.

محمد سرلک، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان نهایت‌نگر در گفت‌وگویی با صدای بورس به عرضه محصولات ایران خودرو در بورس کالا اشاره کرد و گفت: طبق اطلاعیه‌ای، شرکت بورس کالا با درخواست پذیرش خودروهای سواری رانا، ری‌را و سورن با شرایط اعلامی موافقت کرده است.

وی افزود: شرط اول، تعهد عرضه سالیانه به صورت حداقل ۱۰۰ درصد تولید سالیانه محصولات، پس از کسر تعهدات قانونی است که این تعهدات قانونی عمدتاً شامل طرح‌های حمایتی دولتی می‌شود که به شرکت‌های خودروساز تحمیل شده است.

سرلک ادامه داد: طبق شرط دوم، حداقل یک بار در ماه باید عرضه صورت پذیرد و تناسب عرضه وجود داشته باشد که مطابق صورت مالی سالیانه حسابرسی شده شرکت ایران خودرو، تعداد تولید و فروش خودرو رانا در سال ۱۴۰۳، ۱۵۸۶۰ دستگاه بوده که با نرخ متوسط ۳۵۰ میلیون تومان به فروش رسیده است.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن بهای تمام شده هر دستگاه خودرو به طور متوسط ۳۷۷ میلیون تومان، این محصول با زیان به فروش رسیده که عددی معادل ۴۳۶ میلیارد تومان از زیان ناخالص شرکت را شامل می‌شود.

مدیرسرمایه‌گذاری سبدگردان نهایت‌نگر اشاره کرد: محصول گروه سورن با تعداد ۱۳۶ هزار دستگاه تولید و به فروش رسیده که با نرخ متوسط ۳۹۷ میلیون تومان و با در نظر گرفتن بهای تمام شده ۴۲۰ میلیون تومانی، شرکت از فروش این محصول هم حدود ۳ هزار میلیارد تومان زیان ناخالص شناسایی کرده.

وی گفت: محصول ری‌را هم با توجه به اینکه محصول جدیدی است، در صورت‌های مالی شرکت به تعداد ۱۸۸۰ دستگاه در سال ۱۴۰۳ به فروش رسیده و تقریباً به قیمت سر به سر به فروش رفته و سود چندانی شامل حال شرکت نشده است.

سرلک خاطرنشان کرد: سهم محصول گروه سورن در سال ۱۴۰۳ معادل ۱۶.۳ درصد از کل مبلغ فروش شرکت بوده و سهم محصول رانا معادل ۱۶.۷ درصد از کل سبد محصولات شرکت است که در جمع معادل ۳۳ درصد از سبد محصولات شرکت را شامل می‌شود.

وی بیان کرد: ۳۴۵۰ میلیارد تومان از زیان ناخالص شرکت ایران خودرو مربوط به فروش کمتر از بهای تمام شده این محصولات است و اگر در عرضه‌های جدید این سه گروه محصول، سابقه تعهدات قانونی که به طور متوسط ۴۰ درصد از محصولات برای طرح‌های قانونی تخصیص پیدا می‌کند را در نظر بگیریم، مانده قابل عرضه در بورس کالا معادل ۶۰ درصد محصولات این سه گروه است.

سرلک ادامه داد: قیمت این سه گروه محصول به طور متوسط در سال ۱۴۰۳ در بازار آزاد برای خانواده رانا ۸۰۰ میلیون تومان، خانواده سورن ۹۰۰ میلیون تومان و محصول ریرا یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان در بازار معامله شده است و اگر قیمت محصولات در بورس کالا را معادل ۱۵ درصد کمتر از قیمت بازار آزاد در نظر بگیریم و با در نظر گرفتن ۵ درصد حاشیه سود خالص، عدد فروش این محصولات در بورس کالا تقریباً ۷۰ هزار میلیارد تومان می‌شود که سود خالص ۵ درصدی آن معادل ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای شرکت در نظر گرفته می‌شود.

وی تصریح کرد: با در نظر داشت که اگر افزایش نرخی در بازار آزاد به وجود بیاید، این سود خالص هم افزایش پیدا می‌کند؛ همچنین با توجه به نامه‌نگاری شرکت برای دریافت مجوز افزایش نرخ برای محصولاتی که در طرح‌های دولتی و حمایتی به فروش می‌رسند، یک افزایش سود هم از آن محل برای شرکت به وجود می‌آید.

مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان نهایت نگر اشاره کرد: در کل با عرضه محصولات ایران خودرو در بورس کالا، امید به حذف قیمت‌گذاری دستوری و سودآور شدن شرکت افزایش یافته و با توجه به اینکه مصرف‌کننده هم می‌تواند محصول را ۱۵ درصد زیر قیمت بازار به طور مستقیم از شرکت تولید کننده دریافت کند، برای مصرف‌کننده هم منافع خواهد داشت.

محمد سرلک در پایان گفت: با توجه به تمام این موارد باید توجه داشت که ورود جریان نقدی شرکت در اثر این طرح زیاد خواهد شد و اگر این جریانات نقدی منتج به سود شود، باعث بهبود انتظارات از عملکرد شرکت شده و افزایش قیمت سهام و رسیدن به ارزش ذاتی را در پی خواهد داشت.