مدیر بورس کالا و انرژی کارگزاری صبا تأمین، خبر از عرضه ۵ خودروی وارداتی در بورس کالا داد و مزیت‌های اجرای این طرح را تشریح کرد.

علی قاسمی، مدیر بورس کالا و انرژی کارگزاری صبا تأمین در گفت‌وگو با صدای بورس، به تشریح اطلاعات مربوط به عرضه جدید خودرو در بورس کالا پرداخت و گفت: ۵ نوع خودرو وارداتی به تعداد ۲۵۱۲ عدد در کمیته پذیرش، مورد پذیرش واقع شدند.

وی ادامه داد: طبق آخرین آمار بر روی سامانه خودروهای وارداتی که بنا بود به صورت قرعه کشی این فرایند انجام شود، به تقریبا تعداد ۱۰۰ هزار درخواست ثبت شده است و تعداد خودروها نیز حدود ۱۰ هزار عدد تخمین زده می‌شود.

مدیر بورس کالا و انرژی کارگزاری صبا تأمین در خصوص مبلغ مورد نیاز برای ثبت‌نام گفت: در خصوص فرایند ثبت نام خودروهای وارداتی، باید مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به مدت چند روز در حساب وکالتی مسدود شود.

قاسمی با اشاره به اولین تجربه عرضه خودرو در بورس کالا، ادامه داد: در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ خودروهای داخلی و چینی که مونتاژ خودروسازهای ایرانی بود، در بورس کالا عرضه شد. اما متاسفانه در سال‌های اخیر عرضه خودرویی در بورس کالا صورت نگرفته بود که امیدوار هستیم با پذیرش مجدد خودروهای وارداتی این روند ادامه پیدا کند.

وی در خصوص مزیت های عرضه خود در بورس کالا گفت: یکی از مزیت‌های این اقدام، شفافیت در تعداد خودروهای عرضه شده است. چرا که در صورت خرید خودرو از طریق سامانه‌های ثبت نامی، چه در شرکت‌های داخلی و چه در شرکت هایی که واردکننده خودرو هستند و عرضه خودرو دارند، تعداد خودروها در بدو ثبت‌نام مشخص نیست. بالعکس زمانی که خودروها در بورس کالا عرضه می‌شوند، تعداد عرضه شده خودرو کاملاً مشخص است.

مدیر بورس کالا و انرژی کارگزاری صبا تأمین ادامه داد: مزیت دیگر عرضه خودرو در بورس کالا، کوتاه تر بودن مدت مسدودسازی حساب است. در روش قرعه کشی، به مدت چند روز یا چند هفته، پول افراد متقاضی در حساب وکالتی مسدود می‌شود و قابلیت استفاده ندارد. اما در روش عرضه های خودروها در بورس کالا، صرفا در روز معامله خودرو در تابلوی بورس کالا، مبلغ مورد نیاز که درصدی از قیمت پایه است، در حساب مسدود می‌شود.

به گفته‌ی وی تولید کنندگان راغب هستند محصولات خود را در بورس کالا به فروش برسانند. چرا که به دلیل تشکیل رقابت در بورس کالا عرضه‌کننده های خودرو منتفع می‌شوند.

قاسمی با اشاره به تجربه عرضه خودرو در سال ۱۴۰۱، گفت: هنگام عرضه خودرو در بورس کالا، خریداران با یک درصد رقابتی، در نهایت برنده خودرو می‌شوند و دیگر شانس و اقبال در برنده شدن در قرعه‌کشی مطرح نیست.

وی افزود: با اجرای این فرایند محصولات با قیمت نسبتا پایین‌تری نسبت به بازار معامله شدند که امیدوار هستیم این اتفاق در خصوص خودروهای وارداتی نیز رخ دهد. البته برای ایجاد روندی تاثیرگذار، عرضه‌های خودرو باید به صورت مستمر در بورس کالا ادامه پیدا کند. چرا که این اتفاق، باعث شفافیت در قیمت و از بین رفتن رانت در قرعه‌کشی می‌شود.

مدیر بورس کالا و انرژی کارگزاری صبا تأمین در خصوص زمان تحویل خودروهای عرضه شده در بورس کالا، گفت: طبق تجربه پیشین این اقدام در سال ۱۴۰۱ خودروها تقریبا به موقع تحویل شدند.

با استناد به گفته‌ی وی، ضمانت‌نامه‌هایی از سوی خودرو سازان و فروشندگان خودرو در بورس کالا توزیع می‌شود که اگر تحویل خودروها با تاخیر انجام شد با شکایت مشتریان و طی کردن مراحل در بورس کالا، در نتیجه پیگیری و بررسی، خسارت متقاضیان جبران می‌شود.

قاسمی افزود: هنگام خرید خودرو از سامانه‌های قرعه‌کشی، فرایند شکایت مشتریان بابت تحویل خودرو و خسارت دیرکرد تحویل خودرو، زمان‌بر است و گاهی اوقات به سال کشیده می‌شود اما بورس کالا طی چند روز یا در نهایت چند هفته، خسارت افراد پرداخت می‌شود.