بانک مرکزی با استناد به مصوبه مجلس، دستور انتشار اطلاعات غیرمحرمانه شبکه بانکی شامل عملکرد، سیاست‌ها و تسهیلات را صادر کرد.

به گزارش صدای بورس، این درحالیست که حسب بازرسی ها و گزارشات مراجع ذی صلاح، موارد زیر در بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی حاصل شده است:

عمده بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی بر خلاف ماده ۸ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و ماده ۴آیین نامه اجرایی ماده ۱ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات - که به مهلت ده روزه برای ارایه پاسخ به درخواست متقاضی اشاره دارد تأخیرهای فراوان و غیر قابل قبولی در پاسخ به درخواست های مردمی مبنی بر دسترسی به اطلاعات موضوع قانون مذکور داشته اند.

به رغم تأکید قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و آیین نامه های آن مبنی بر قرار دادن کلیه قوانین و مقررات اعم از تصویب نامه ها، دستور العمل ها بخشنامه ها، رویه ها، تصمیمات مرتبط با حقوق شهروندی و در تارنمای داخلی دستگاه های مشمول و از جمله بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی بررسی ها حاکی از آن است که دستور العمل ها بخشنامه ها به طور کلی مصوبات داخلی بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در پایگاه های اشاره شده درج نمی شود و این موضوع در تعارض با مقرره مذکور می باشد.

ضعف در زمان پاسخگویی نبود رویه های مشخص برای رفع ابهام از درخواست ها و عدم ارسال گزارش های دوره ای به دبیرخانه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات موضوع فصل پنجم قانون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از جمله چالش های اصلی شناسایی شده هستند که تأثیر منفی بر رضایت عمومی خواهند داشت و بایستی مرتفع شوند.

با عنایت به مراتب فوق و با اشاره به مفاد بخشنامه شماره ۱۰۲٫۵۹۷۹۱ مورخ ۱۴۰۲٫۳٫۱۷ بانک مرکزی، ضروری است

به منظور کاهش حجم درخواست های مردمی مبنی بر دسترسی به اطلاعات و در نتیجه افزایش رضایت عمومی بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی با ایجاد قسمت بخشنامه ها و مقررات داخلی در صفحه اول تارنمای الکترونیک خود تمامی بخشنامه ها و ضوابط مشمول قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را بلافاصله پس از ابلاغ به واحدهای عملیاتی در این قسمت منتشر کنند.

باتوجه به اینکه بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی موظفند زمان پاسخگویی به درخواست های مردمی را مطابق با ماده ۸قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و ماده ۴ آیین نامه اجرایی ماده ۸قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات یعنی حداکثر ظرف ده روز از تاریخ دریافت درخواست مدیریت کنند، لذا ضروری است اقدام به تشکیل واحدهای پاسخگویی تخصصی با رویکرد افزایش سرعت و دقت در پاسخگویی نمایند به نحوی که به محض دریافت درخواست اطلاعات ظرف مدت ده روز درخواست و اصله تعیین تکلیف گردد.

نظر به لزوم افزایش آگاهی عمومی نسبت به حقوق قانونی مشتریان شبکه بانکی کشور، تمامی بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مکلفند در صفحه اول تارنمای الکترونیک خود پیوند لینک الکترونیک سامانه شفافیت سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را ایجاد کرده و در دسترس مخاطبان قرار دهند.