رئیس‌جمهور دونالد ترامپ قصد دارد قطعات خودرو را از برخی از سنگین‌ترین تعرفه‌های وارداتی معاف کنداقدامی که به گفته منابع آگاه، «کاهش پله‌ای» تعرفه‌ها (de-stacking) توصیف شده است.

به گزارش صدای بورس، انتظار می‌رود ترامپ در پی لابی‌گری شدید خودروسازان، برخی از تعرفه‌های جدید بر قطعات خودرو را حذف کند.

اگرچه تعرفه ۲۵ درصدی بر خودروهای مونتاژشده وارداتی باقی خواهد ماند، اما قطعات خودرو ممکن است از تعرفه‌های اضافی بر فولاد، آلومینیوم و واردات چین معاف شوند.
خودروسازان بزرگی مانند استلانتیس و هوندا هشدار داده‌اند که انباشت تعرفه‌ها، زنجیره تأمین، قیمت‌گذاری و اشتغال را به خطر می‌اندازد.

این تصمیم شامل معافیت‌هایی برای واردات از چین و همچنین تعرفه‌های جداگانه‌ای بر فولاد و آلومینیوم وارداتی خواهد بود.
در حالی که تعرفه ۲۵ درصدی بر خودروهای خارجی مونتاژشده پابرجا می‌ماند، اما تعرفه مشابه بر قطعات خودرو که قرار بود از ۳ مه اعمال شود، ممکن است تعدیل یا به تعویق بیفتد.

خودروسازان اخیراً فشار لابی خود را افزایش داده‌اند و هشدار داده‌اند که افزایش هزینه‌ها در نتیجه «انباشت تعرفه‌ها» (Tariff Stacking)، باعث افزایش قیمت‌ها، اختلال یا فروپاشی زنجیره تأمین و در نهایت از دست رفتن گسترده مشاغل داخلی خواهد شد.

طبق چارچوبی که در حال بررسی است، خودروها و قطعاتی که مطابق با توافق‌نامه USMCA ساخته شده‌اند، فقط بر اساس محتوای غیرآمریکایی‌شان مشمول مالیات خواهند شد—خبر خوبی برای خودروسازانی که در مکزیک و کانادا کارخانه دارند.

البته، قطعات وارداتی از چین همچنان مشمول تعرفه ۲۰ درصدی مرتبط با فنتانیل خواهند بود، علاوه بر تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم.
هنوز مشخص نیست که این تصمیم چه تأثیری بر خودروهای ساخت چین مانند لینکلن ناتیلوس و بیوک انویژن خواهد گذاشت.

همچنین هنوز مشخص نیست که آیا خودروسازان تصمیم‌های اخیرشان را پس خواهند گرفت یا نه، از جمله:

• تصمیم مزدا برای توقف صادرات CX-50 به کانادا
• تغییر محل تولید سوبارو در ایندیانا
• بازطراحی خط تولید RAV4 توسط تویوتا
• و جابجایی تولید سیویک توسط هوندا

دولت ترامپ هنوز به‌طور رسمی درباره این موضوع اظهار نظر نکرده است.

نویسنده: مایکل آکاردی