به گزارش صدای بورس، با این پیشفرض -کنترل قیمت در بازار خودرو به واسطه واردات سرنوشت بازار خودروی ۱۴۰۴ را میتوان در سه سناریوی کلی بررسی کرد.
هر سه سناریو بر پایه تصمیم سیاستگذار درباره سقف ارزی و تعرفه واردات خودرو در سال آینده استوار است، به نحوی که سناریوی نخست براساس قانون فعلی سقف ارزی ۲میلیارد دلاری و تعرفه ۱۰۰درصدیمطرح است و دو سناریوی دیگر نیز با توجه به پس و پیش شدن این قانون، طرح میشوند. پیش از اینکه به مرور این سناریوها بپردازیم، ابتدا این موضوع را که چرا از رشد واردات، به عنوان عامل کنترلکننده قیمت در بازار خودرو یاد میشود، واکاوی میکنیم. مرور روند بازار خودرو طی سالجاری نشان میدهد منحنی قیمت به جز دو، سه مقطع خاص که بیشتر به دلیل تشدید تنش بین ایران و ا سرائیل بود، صعود چندان بلندی را تجربه نکرد.
بازدهی خودرو در نیمه نخست امسال (انتهای شهریور نسبت به ابتدای سال) بالغ بر ۱۳درصد افت کرده است. اتفاق دیگری که طی سالجاری و از اواسط تابستان به بعد رخ داد، جدایی نسبی (نه مطلق) بازار خودرو از بازار ارز بود.
تا پیش از آن، منحنی قیمت خودرو در بازار آزاد کاملا گوش به فرمان ارز بود، اما از مقطع موردنظر به بعد، شرایط به شکلی پیش رفت که اثرپذیری بازار خودرو از نوسان ارز کاهش یافت.نه اینکه منحنی قیمت در بازار خودرو هیچ تاثیری از افت و خیز قیمت ارز نپذیرد، مساله اینجاست که اثرپذیری مطلق تبدیل به اثرپذیری نسبی شده است.
به عبارت بهتر، در حال حاضر قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد تاثیر کمتری از قیمت ارز نسبت به گذشته میپذیرد. به عنوان مثال، در اواخر فروردین امسال و در اوج تنش بین ایران و اسرائیل، قیمت دلار در بازار آزاد ۶۴هزار و ۷۰۰ تومان بود و در همان مقطع، پژو ۲۰۷ دندهای ۸۱۰ میلیون تومان خرید و فروش میشد.
از آن زمان تا به امروز، قیمت دلار حدود ۱۹هزار تومان معادل ۲۹درصد رشد کرده است. این در حالی است که رشد قیمت پژو ۲۰۷ دندهای در بازه زمانی تحت بررسی، ۲۰میلیون تومان معادل کمتر از ۳درصد بوده است. در گذشته اما چنین نبود، به نحوی که بازار خودرو نوسانی بسیار نزدیکتر از مقطع فعلی نسبت به بازار ارز داشت. به اعتقاد کارشناسان، اگر قرار بود بازار خودرو رابطه سالهای قبل را با بازار ارز داشته باشد، حالا با توجه به دلار نزدیک به ۸۴هزار تومان، منحنی قیمت در این بازار ارتفاع بسیار بلندتری داشت.