بر اساس تبصرۀ (۵) از مادۀ ۱۴ این دستورالعمل اهم وظایف کمیتۀ ریسک به شرح زیر است:
۱- پیشنهاد رویکردها، راهبردها و سیاستهای مدیریت ریسک به هیأت مدیرۀ شرکت؛
۲- بررسی وضعیت ریسکهای شرکت بر حسب درجۀ ریسکپذیری و اشتهای ریسک تعیین شدۀ هیأت مدیره و در صورت لزوم مشاوره به مدیرعامل و یا واحد حسابرسی داخلی؛
۳- تحلیل مدیریت ریسک در سطح کلان هیأت مدیره؛
۴- بررسی اثربخشی سیستم مدیریت ریسک شرکت و همچنین بررسی عملکرد مدیریت ریسک؛
۵- شناسایی نارساییهای موجود در مدیریت ریسک جهت طرح در هیأت مدیره.
همچنین بر اساس تبصرۀ (۶) از همان ماده، لازم است اثربخشی کمیتۀ ریسک و نتایج تشکیل جلسات کمیته در گزارش فعالیت هیأت مدیره منعکس و در مجمع عمومی عادی ارائه شود.
با توجه به این موضوع که هر ۵ بند از تبصرۀ (۵) مادۀ ۱۴ دستورالعمل حاکمیت شرکتی، با شفافیت تمام مؤید پیادهسازی مدیریت ریسک سازمانی است، لازم است تمامی ناشران بورسی و فرابورسی اقدام به ایجاد واحد مدیریت ریسک کنند، چون انجام وظایف کمیتۀ ریسک در قالب طی مراحل پیادهسازی مدیریت ریسک امکانپذیر است. به عبارت دیگر نیل به اهداف کمیتۀ ریسک نیازمند متخصصان این حوزه است که بتوانند انتظارات هیأت مدیره را در این خصوص برآورده کنند. از طرف دیگر هیأت مدیره باید مسئولیت کلی نظارت بر ریسک های شرکت را تقبل کرده و بتواند در گزارشهای خود به مجمع عمومی عادی، میزان اثرپذیری استراتژیهای شرکت را از ریسکهای پیشرو تحلیل و بررسی کند. در صورتی که هیأت مدیره بخواهد استراتژیهای شرکت را به طور کامل درک کند، باید ریسکهای ذاتی آن استراتژیها را نیز تعیین کند و نسبت به مدیریت صحیح ریسکهای پیشرو آگاه باشد. مشخصاً آنچه که به عنوان بیانیۀ اشتهای ریسک هیأت مدیره باید تدوین شود ظرفیت هیأت مدیره در پذیرش ریسکهای کمی و کیفی را تعیین و میزان میل به پذیرش ریسک هیأت مدیرۀ شرکت را در نیل به استراتژیهای سازمان در فضای رقابتی مشخص می کند. تمامی این موارد در قالب سیستم یکپارچۀ مدیریت ریسک سازمانی (ERM) قابل انجام است.
- مجتبی رستمی - مدیر آمار و تحلیل داده بورس تهران
- شماره ۴۹۷ هفته نامه اطلاعات بورس