دلیل گرانی خودرو در بازار، انتظارات تورمی و افزایش قیمت دلار است که با کنترل آن، قیمت خودرو هم در بازار کاهش خواهد یافت.

به گزارش صدای بورس، مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو در مورد آزادسازی واردات خودرو گفت: گروه صنعتی ایران خودرو هیچ مخالفتی با واردات خودرو ندارد و از آن استقبال می‌کند، زیرا این اقدام دولت منجر به افزایش کیفیت محصولات و رقابت در بازار خودروهای داخلی می‌شود.

وی افزود: امروز ایران خودرو به شرایطی رسیده است که محصولاتش از نظر کیفیت و عمق ساخت کاملاً قدرت رقابت با خودروهای خارجی را دارد و امید می‌رود با این اقدام آینده روشنی در انتظار بازار خودرو باشد.

تولید انبوه خودروی برقی از سال آینده

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به اینکه هم در بخش سواری و هم در بخش سنگین، نمونه‌هایی از خودروی برقی تولید شده است، تصریح کرد: در حوزه سنگین، دو دستگاه اتوبوس برقی تولید و توسط شهرداری مشهد آزمایش شده است. همچنین قرار است این نمونه در شهرداری تهران نیز مورد آزمایش قرار گیرد که سفارش خرید آن هم داده شده است.

وی همچنین از تولید یک نمونه تارای برقی در حوزه سواری خبر داد و افزود: طبق قولی که به وزارت صمت داده شده باید حداقل بیست دستگاه دیگر نیز تولید شود. ضمن اینکه گروه صنعتی ایران خودرو آمادگی دارد از ابتدای سال ۱۴۰۲ تارای برقی را با تیراژ مناسب به تولید انبوه برساند.

خطیبی افزود: در همین راستا رایزنی‌های لازم با سازمان استاندارد جهت تهیه و تدوین مستندات و ضوابط مربوط به ساخت خودروهای برقی در حال انجام است. ضمن اینکه لازم است مپنا و شهرداری تهران هم نسبت به ایجاد ایستگاه‌های شارژ در سطح شهر اقدام کنند تا زمینه استفاده از این تولیدات برای عموم مردم فراهم شود.

تکذیب افزایش محصولات ایران خودرو

مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه چند نوع قیمت در بازار وجود دارد، گفت: قیمت کارخانه‌ای خودرو که مصطلح است، توسط ستاد تنظیم بازار قیمت‌گذاری می‌شود و در اختیار ما نیست. برای خودروهای عرضه شده در بورس نیز کف قیمتی تعیین می‌شود.

خطیبی یادآور شد: تا دیروز قیمت خودرویی که از طریق بورس عرضه می‌شد ۸۵ درصد قیمت میانگین عرضه قبلی بود، اما طبق خواست سازمان بورس قرار است از این پس با همان قیمت کارخانه که ستاد تنظیم بازار تعیین می‌کند، عرضه شود. بنابراین هیچ‌گونه افزایش قیمتی از طرف خودروساز و ایران خودرو صورت نگرفته است.