مدیر نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: عرضه خودرو در بورس کالا ابتدا با خودروهای کم تیراژ شروع شد و با شیب ملایم به سمت خودرو های پرتیراژتر در حال حرکت است.

به گزارش صدای بورس، امیرمهدی صبایی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز (چهارشنبه) در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، در خصوص افزایش عرضه خودرو در بورس کالا، اعلام کرد: یکی از صنایع پر گردش، پربیننده و تاثیر گذار در بازار سرمایه، صنعت خودرو است که بیشترین آسیب و لطمه را از قیمت‌گذاری دستوری در محصولات خود دیده است.

وی با بیان اینکه بر اساس برآوردها، صنعت خودرو حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد، گفت: دو خودروساز بزرگ کشور حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند که عمده آن از سال ۹۷ و با شروع تلاطم‌های ارزی ایجاد شده است.

مدیر نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس خاطرنشان کرد: بنابراین مجموعه بازار سرمایه و صنعت خودرو باید عرضه خودرو در بورس کالا را یک فرصت و نعمت تلقی کند گرچه طبیعی است که نمی‌شود به یکباره همه خودروها به دلیل مسائل اقتصادی و حاکمیتی و سازمان‌های درگیر در این صنعت وارد بورس کالا شوند، اما به صورت تدریجی این اتفاق رخ می‌دهد.

به گزارش ایرنا,صبایی ادامه داد: عرضه خودرو در بورس کالا ابتدا با خودروهای کم تیراژ شروع شد و با شیب ملایم به سمت خودرو های پرتیراژتر در حال حرکت است، به طوری که در حال حاضر خودروی پرتیراژ پژو ۲۰۷ در بورس پذیرش شده، این در حالی است که باید بستر فنی و پاسخگویی سیستم معاملاتی و کارگزاری نیز به درخواست کنندگان هم در نظر گرفته شود و سامانه معاملات باید پاسخگوی درخواست کنندگان برای خودروهای پرتیراژ باشد.

به گفته وی، هدف نهایی در حوزه عرضه خودرو در بورس کالا بعد از عرضه موفق پژو ۲۰۷ این است که به‌مرور به سمت خودروهای پرتیراژ برویم که این صنعت بتواند از قیمت‌گذاری دستوری با بستر و کمک بورس کالا رها شود و البته باید تصمیمات جسورانه خودروسازان بزرگ نیز در این میان وجود داشته باشد تا موجی که شروع شده ادامه یابد و به سمت خودروهای پرتیراژ حرکت کنیم.