تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای جبران افزایش هزینه تولید مرغ و پایداری تولید، ناگزیر به افزایش قیمت شدیم.

به گزارش صدای بورس، امید گیلان پور، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: افزایش در عواملی مانند دستمزد، هزینه حمل و نقل، بستر پرورش و افزایش قیمت واکسن و داروها که حدود ۴۰ درصد هزینه تولید مرغ را تشکیل می‌دهند موجب شد برای پایداری تولید، قیمت مرغ را افزایش دهیم.

بیشتر بخوانید:

مردم به ریال حقوق می‌گیرند، به دلار خرج می‌کنند

گیلان پور گفت: هم اکنون قیمت به عنوان مهم‌ترین مولفه بازار اصلاح شد که امیدواریم به وضع قبل برگردیم تا مردم مرغ مصرفی خود را به بهترین شکل ممکن و با قیمت‌های مصوب تهیه کنند.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: در مورد مرغ و تخم مرغ نهاده اصلی یعنی خوراک طیور را با ارز چهار هزارو ۲۰۰ تومانی تهیه می‌کنیم و در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهیم. در این آنالیزی که منجر به قیمت ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان شده است هزینه خوراک طیور در مقایسه با زمانی که قیمت ۲۰هزار و ۴۰۰ تومان را محاسبه کردیم کمتر از ۵۰ تومان افزایش داشته است. زیرا در آن زمان ما همه خوراک دام را نمی‌توانستیم به قیمت مصوب تهیه کنیم، اما اکنون همه نیاز مرغداران با قیمت‌های مصوب در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در چند روز اخیر عرضه گسترده مرغ داشتیم،  افزود: باید در نظر داشت که مرغ یک روزه تولید نمی‌شود و ۴۵ روز دوره پرورش مرغ است و بعد به بازار عرضه می‌شوند، بنابراین قبلا پرورش پیدا کردند و اکنون امکان عرضه محیا شده است.

وی ادامه داد: موضوع مواد غذایی، بازار تخصصی دارد و براساس قانون، تمرکز اختیارات مربوط به این موضوع در وزارت جهاد کشاورزی بوده که دو سال است به وزارت صنعت واگذار شده است و همکاران ما در این وزارتخانه هم مشغول فعالیت در این باره هستند ضمن اینکه وقتی قیمت دچار انحراف می‌شود بقیه اجزای بازار هم دچار مشکل می‌شوند.

معاون معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: وقتی قیمت، شرایطی داشته باشد که برای تولید کننده پوشش کامل هزینه‌هایش ممکن نباشد، به طور طبیعی مقاومت‌هایی درباره عرضه وجود خواهد داشت. ضمن اینکه مسئله چند قیمتی هم به این موضوع شدت بخشیده است. به طور نمونه در شهرهایی که اصرار به تثبیت قیمت در ۲۴ساعت داشتند مشاهده شده که از یک طرف مصرف به شدت افزایش پیدا کرده بود و با صف مواجه بودیم و در مقابل در فروشگاه‌ها، کالاها با قیمت‌های بالاتر به وفور مشاهده می‌شد.

گیلان پور افزود: مسئولیت ستاد تنظیم بازار، ایجاد هماهنگی میان اجزا مختلف بازار بوده و سازمان حمایت به عنوان متولی امر قیمت گذاری کار کارشناسی را انجام داده است.

منبع: ایرنا