۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳
راهکارهای تقویت بازار سرمایه

سید شمس الدین حسینی، رئیس کمیسیون جهش و رونق تولید، راهکارهای تقویت بازار سرمایه را تشریح کرد.

به گزارش صدای بورس، سید شمس الدین حسینی درباره راهکارهای بهبود وضعیت بازار سرمایه، گفت: در این حوزه باید به این نکته توجه کرد که نمی‌توان بازار سرمایه را جریانی جدا از کل جریان اقتصاد دانست، در واقع در اقتصاد سالم و منسجم نمی‌توان باور کرد که در اقتصاد رکود وجود داشته باشد اما بازار سرمایه با رونق روبه‌رو باشد، در این صورت این رونق پایدار نخواهد بود.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس ادامه داد: اساسا زمانی که صحبت از رونق بازار سرمایه را به میان می‌آوریم باید در ابتدا بدانیم که چه باید کرد که اقتصاد سامان داده شود، دراین صورت اگر تولید و سرمایه‌گذاری روبه بهبود باشد و رشد اقتصادی محقق شود این رشد به بازار سرمایه نیز سرریز خواهد شد.

وی افزود: یکی از ارکانی که می‌تواند به رشد اقتصادی کمک کند، بازار سرمایه است.

بسته‌های سرمایه‌گذاری بدون نام

وی با طرح این پرسش که باید چه اقداماتی انجام دهیم که بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری در کشور جذاب باشد؟ بیان کرد: باید شرایط سرمایه‌گذاری را تسهیل کنیم، موانع را از پیش‌روی سرمایه‌گذار برداریم و دست سرمایه‌گذار را بگیریم، اگر قرار باشد سرمایه گذار برای دریافت یک مجوز ماه‌ها تلاش کند و پس از اینکه فعالیت خود را آغاز کرد مجددا از وی مجوز جدید بخواهیم به قول اقتصاددانان با افزایش هزینه مبادله و فعالیت رو به‌رو می‌شویم، این شرایط موجب شد که در قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها موضوع و مفهوم «بسته‌های سرمایه‌گذاری بدون نام» را تصویب کنیم و اکنون دستگاه‌های اجرایی و استانداری‌ها ملزم هستند که در سال بسته‌های سرمایه‌گذاری بدون نام را تعریف کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، در تشریح موضوع «بسته‌های سرمایه‌گذاری بدون نام»، بیان کرد: در این روش، دستگاه مورد نظر برای احداث نیروگاه باید تمام مجوزها را اخذ کند و آن را به فراخوان بگذارد، فردی که این مزایده را برنده شود بدون این که نیازی به اخذ مجوز داشته باشد کار را با سرمایه خود شروع می‌کند و دیگر فردی نمی‌تواند از وی درخواست مجوز کند.

عدم تقارن اطلاعات

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: یکی از موضوعات و مسائلی که بازارهای مالی از جمله بازار سرمایه با آن روبه‌رو است، موضوع عدم تقارن اطلاعات است؛ عدم تقارن اطلاعات به این معنا که بین فردی که سهام را عرضه می‌کند و فردی که سهام را خریداری می‌کند و فردی که می‌خواهد تامین سرمایه انجام دهد و فردی که می‌خواهد مشارکت در تامین مالی داشته باشد، اطلاعات یکسان و مشابه نیست و اطلاعات یک سو از فرد دیگر بیشتر است؛ اقتصاددانان بیان می‌کنند که عدم تقارن اطلاعات سبب دشواری و عدم اطمینان‌ها و سرانجام بالارفتن هزینه سرمایه‌گذاری‌ها می‌شود.

حسینی ادامه داد: در قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها تلاش شده با ساماندهی وثایق، توسعه دامنه وثایق، گسترش موسسات تضمین، ایجاد موسسات تضمین و نهادهایی از این قبیل یا موسسات اعتبارسنجی، مشکلاتی مانند عدم تقارن اطلاعات را کاهش دهیم.

مشوق‌های مالیاتی

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان این که در بازار سرمایه هنوز به نهادسازی و معرفی و ایجاد موسساتی از جنس موسسات اعتبارسنجی و تضمین نیاز داریم، افزود: در این حوزه به مشوق‌های مالیاتی نیاز داریم بنابراین مشوق‌های مالیاتی که مقطعی و موردی بودند، در قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها دائمی شدند، به طور مثال؛ تقسیم سود معاف از مالیات شد.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس تصریح کرد: در کنار نهادسازی‌ها، ایجاد مشوق‌های مالیاتی حائز اهمیت است، کمااینکه معرفی رویه‌های جدید نیز از اهمیت برخوردار است، این موضوعات در صورتی که انجام شود، می‌تواند موجب بهبود و تقویت اقتصاد و تامین مالی شود و موجب کاهش هزینه‌ها، مخاطرات و افزایش سود در بازار سرمایه شود.

منبع:خانه ملت

کد خبر 495592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =