تغییر رویکرد صندوق تامین خسارت‌های بدنی به داده‌محوری

صندوق خسارت‌های بدنی از بررسی تغییر رویکرد این صندوق به داده‌محوری خبر داد.

به گزارش «صدای بورس»، بر اساس تکلیف وزیر امور اقتصادی و دارایی، صندوق تامین خسارت‌های بدنی موظف به ارتباطات الکترونیک سامانه‌های بیمه شد.امروزه استفاده از داده‌ها مزایای زیادی برای هر کسب و کاری دارد، یک سازمان داده‌محور شانس بیشتری برای موفقیت در درازمدت و حفظ مزیت‌های رقابتی خود خواهد داشت.

مطالعات نشان می‌دهد که شرکت‌های داده‌محور به طور متوسط سالانه بیش از ۳۰ درصد رشد می‌کنند. در این میان سوای بحث شرکت‌های بیمه و استفاده آنها از داده‌ها که امری ضروری به شمار می رود، باید از موضوع داده‌محوری سازمان‌هایی نظیر صندوق تامین خسارت های بدنی و تغییر رویکرد این نهاد به داده‌کاوی و ایجاد ارتباطات یکپارچه و تعاملی بین صندوق، بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه یاد کرد. موضوعی که تا پیش از این به سنتی‌ترین شکل ممکن صورت می‌گرفت وامروز به واسطه سامانه آنلاین صندوق روند رسیدگی به پرونده‌ها با سرعتی چشمگیر در حال انجام است. در واقع آنچه امروز در صنعت بیمه به عنوان تحول دیجیتال سر زبان‌ها است، به پیکره صندوق تامین خسارت های بدنی نیز نفوذ کرده و زمینه‌ساز کارکردهای گسترده‌ای شده است. بازطراحی سامانه ماده ۳۲ قانون، با هدف تسریع و تسهیل در ارائه خدمات و تشکیل یک‌مرحله‌ای پرونده‌ها به منظور کارسازی وجوه امانی شرکت‌های بیمه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به حساب زیان‌دیدگان از مواردی است که طی دو سال گذشته در صندوق تامین خسارت های بدنی به مدیریت مهدی قمصریان به سرانجام رسیده است.

هوشمندسازی فرآیندهای صحت سنجی

از سوی دیگر می‌توان به طراحی، پیاده‌سازی و اجرای سامانه تبصره ۲ ماده ۲۱ قانون که در راستای تسهیل و تسریع در فرآیند رسیدگی و پرداخت حقوق قانونی ذینفعان در پرونده‌های خارج از شمول تعهدات شرکت‌های بیمه و سامانه مشترک مابین بیمه مرکزی، صندوق و شرکت‌های بیمه اشاره کرد که تا پیش از این در صندوق تامین خسارت های بدنی سابقه نداشته است. در این میان پیشنهاد و طراحی سرویس خسارت‌های پرداختی صندوق به بیمه مرکزی نیز مطرح شده است. هنگامی که صحبت از کلان‌داده‌ها در میان باشد به حتم باید به موضوع هوشمندسازی روند صحت‌سنجی داده‌ها و مستندات نیز توجه خاص داشت.در این راستا صندوق تامین خسارت‌های بدنی با طراحی و راه‌اندازی پورتال اطلاع‌رسانی و خدمات یکپارچه و اخذ مجوز و پیاده‌سازی سرویس‌های صحت‌سنجی اطلاعات و مستندات گام‌های موثری در این زمینه برداشته است. به این ترتیب به منظور تسریع در شناسایی و دریافت مدارک و مستندات زیان دیدگان و مقصران و جلوگیری از مکاتبات متعدد با نهادها و دستگاه های مختلف، پس از برگزاری جلسات متعدد با نهادهای مرتبط و اخذ مجوز دستیابی به سرویس‌های مورد نیاز از کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امکان استعلام برخط اطلاعات و مستندات مورد نیاز صندوق فراهم شد که خلاصه‌ای از این اقدامات در فهرست زیر بیان شده است:

۱ -استعلام وضعیت دهک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی۲ -استعلام مدد جویان تحت پوشش بهزیستی بهزیستی۳ -استعلام مدد جویان تحت پوشش کمیته امداد کمیته امداد۴ -استعلام اصالت اوراق بیمارستانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی۵ -استعلام اصالت اوراق اورژانس (۱۱۵) سازمان اورژانس کشور۶ -استعلام اصالت احکام قضائی قوه قضائیه۷ -استعلام مبالغ پرداختی شرکت های بیمه بیمه مرکزی۸ -استعلام کروکی آنلاین بیمه مرکزی۹ -چاپار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی۱۰ -شاهکار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی۱۱ -استقرار سرشماره پیامکی دولت (۴۰۴۰) سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی۱۲ -سرویس استعلام تخفیفات عدم خسارت بیمه نامه شخص ثالث بیمه مرکزی۱۳ -سرویس شناسایی پرونده های مشمول ماده ۱۵ قانون بیمه شخص ثالث بیمه مرکزیاز سوی دیگر سرویس‌هایی دارای مجوز از کارگروه تعامل‌پذیری نیز وجود دارند که در ردیف انتظار همکاری سازمان‌های مربوطه هستند و به زودی به مرحله پیاده‌سازی و اجرا می‌رسند، این سرویس‌ها شامل استعلام اصالت گواهینامه، مشخصات و ظرفیت وسیله نقلیه و اصالت کروکی نیروی انتظامی و استعلام اصالت اوراق پزشکی قانونی سازمان پزشکی قانونی کشور است.آنچه در این میان اهمیت دارد، همراهی صندوق تامین خسارت‌های بدنی با هدف‌گذاری کلانی است که وزیر اقتصاد به آن اصرار دارد و آن پیگیری ارتباطات الکترونیک سامانه‌های بیمه است.

منبع/ فارس

کد خبر 495523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =