۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷
دست پر بازارساز در بازار ارز

تقویت شاخص‌های ارزی مثل رشد ذخایر و منابع ارزی، تراز تجاری مثبت و سیاست‌های ویژه بانک مرکزی موجب کاهش نوسانات بازار ارز شده است.

به گزارش صدای بورس، تقویت شاخص‌های ارزی از جمله رشد ذخایر و منابع ارزی، تراز تجاری مثبت و سیاست‌های ویژه بانک مرکزی باعث شده تا همانند سال‌های گذشته بازار ارز تحت تأثیر اخبار منفی و هیجانی برای مدت‌های طولانی دچار التهاب نشود. بر همین اساس در حالی که در سال‌های گذشته در ماه‌های پایانی سال به دلیل سال نو میلادی و غیر نوروز با فشار تقاضا بازار همواره ملتهب می‌شد، اما در دولت سیزدهم شاهد این اتفاق نیستیم.

در ماه‌های گذشته نیز هرچند حوادث نظامی و سیاسی قیمت ارز در بازار غیررسمی را تحت تأثیر خود قرار داد، ولی بررسی شاخص‌های ارزی در بازار نشان می‌دهد که قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفته است. این درحالی است که در دولت سیزدهم شرایط ارزی کشور به مراتب بهتر و بهینه‌تر از قبل شده است. ازسوی دیگر با اجرای سیاست تثبیت، شاخص‌ها و متغیرهای اصلی اقتصادی همانند نرخ تورم، رشد نقدینگی و پایه پولی نیز افت قابل توجهی داشته است.

در همین زمینه روز گذشته محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در نشست هم‌اندیشی با اعضای اتاق بازرگانی ایران، با تأکید بر اینکه سیاست ارزی بانک مرکزی بر محور تأمین مالی ارزی در کنار تنظیم بازار با استفاده از ایجاد ساختارهای مناسب مانند مرکز مبادله ارز و طلا تدوین شده است، گفت: در حوزه سیاستگذاری نرخ ارز نیز بانک مرکزی به سه تعادل، توجه ویژه دارد و آن اینکه، نرخ ارز باید به گونه‌ای تنظیم شود که تعادل بودجه‌ای دولت، تولیدکننده و مصرف کننده برقرار شود.

نکته دیگری که رئیس کل بانک مرکزی به آن اشاره کرد، نتایج استفاده از دیپلماسی اقتصادی و گسترش روابط بانکی و تجاری با کشورهای هم‌پیمان و همسایه بود، به طوری که با گشایش‌های به وجود آمده، دسترسی کشور به منابع ارزی در سال جاری افزایش یافته و قدرت مدیریت بیشتری نیز بر منابع ارزی زیادی که در خارج از کشور وجود دارد، خواهیم داشت.

این موضوع البته بر افزایش تسلط بانک مرکزی بر بازار ارز، اثربخش خواهد بود. برهمین اساس استفاده از ارز اشخاص و گواهی امتیاز صادراتی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران و همچنین به‌کارگیری از ابزار ریال برون مرزی (آفشور) با روسیه در راستای حمایت عملی از صادرکنندگان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی در دستور کار فوری این بانک قرار گرفته است.

طبق گفته‌های فرزین، طی ۵۰ سال گذشته تراز تجاری کشور هیچ گاه منفی نبوده و آنچه با عنوان تراز منفی عنوان می‌شود، مربوط به تراز گمرکی است.

احتمال کاهش نرخ در پی افت تقاضا در همین راستا بررسی قیمت ارز در بازار غیررسمی در روز گذشته حاکی از تداوم نزولی شدن قیمت‌هاست به طوری که بسیاری از کارشناسان اقتصادی از احتمال کاهش بیشتر نرخ ارز در روزهای آینده نزدیک خبر می‌دهند. براساس این گزارش، نرخ ارز در بازار غیررسمی در معاملات دیروز نسبت به روز یکشنبه با نوسان کاهشی کار خود را آغاز کرد و تا میانه روز دلار با قیمت ۶۰ هزار تومان فروخته و با نرخ ۵۹ هزار تومان خریداری شد.

همچنین یورو در این بازار با مبلغ ۶۴ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسید و با مبلغ ۶۳ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری شد. با توجه به تغییرات و نوسان قیمت دلار و حرکت آن به سمت کانال ۵۹ هزار تومان و بازگشت به نرخ ۶۰ هزار تومان، در حال مقاومت در کانال ۶۰ هزار تومان است.

مشاهدات میدانی از بازار غیر رسمی ارز، نشان می‌دهد این بازار در وضعیت کم تقاضا قرار دارد و با توجه به نبود متقاضی به گفته فروشندگان غیررسمی ارز (دلالان) احتمال ریزش نرخ آن در روزهای آینده و ورود به کانال ۵۹ هزار تومان، بالاست. گفتنی است؛ روز گذشته ارز در بازار رسمی مرکز مبادله ارز و طلای ایران برای اسکناس دلار با مبلغ ۴۴ هزار و ۸۷۹ تومان، برای اسکناس یورو با مبلغ ۴۸ هزار و ۳۳۴ تومان و برای اسکناس درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۲۲۰ تومان به فروش رسید. همچنین حواله دلار با مبلغ ۴۱ هزار و ۹۰۴ تومان، حواله یورو با مبلغ ۴۵ هزار و ۱۳۰ تومان و حواله درهم امارات با نرخ ۱۱ هزار و ۴۱۰ تومان عرضه شد.

در همین زمینه مصطفی صفاری، کارشناس بازارهای مالی اعلام کرد: می‌توان انتظار داشت که با کاهش شوک‌های سیاسی و اخبار منفی منطقه‌ای که در روزهای اخیر تجربه شد، هیجانات بازار ارز نیز کاهش پیدا کند و قیمت به کانال‌های پایین‌تر نیز عقب‌نشینی کند.

منبع: روزنامه ایران

کد خبر 495368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =