سهامدار بهانه است 

هر روز صبح و همزمان با آغاز معاملات بازار، تحلیل و بررسی روند بازار در فضای مجازی گرم و البته نه محدود به ساعت معاملات است.

به گزارش صدای بورس،هر روز صبح و همزمان با آغاز معاملات بازار، تحلیل و بررسی روند بازار در فضای مجازی گرم و البته نه محدود به ساعت معاملات است. از بررسی لیاقت مجید عشقی برای حضور در مسند ریاست سازمان تا یادآوری وعده‌های ابراهیم رئیسی و واکاوی چرایی برگزاری فلان نشست و همایش مباحث هرروزه این چت‌های تلگرامی است. در این بین اما سوژه همیشگی، بررسی رفتارهای ناظر بازار درباره بستن یا بازگشایی فلان نماد و یا اعتراض به ابطال کردن فلان معامله است.

گلایه معامله‌گران
پیام‌هایی منتشر شده نشان می‌دهد هر کدام از معترضان رفتار ناظر، اعتقاد دارند تصمیم گرفته شده از ابطال تا تائید معاملات و حتی اعلام پیام‌های ناظر چندان منصفانه و عقلایی نیست و چارچوب عدالت در آن لحاظ نشده است. دستکاری بازار یا به قول معترضان فضای مجازی، «رفتار سلیقه‌ای ناظر بازار» از موضوعات پرحاشیه‌ای است که در بین سهامداران بازار سرمایه مورد بحث و انتقاد قرار می‌گیرد. موضوعی که بررسی و پرداختن به آن تبدیل به یکی از سخت‌ترین گزارش‌هایی شده که هفته‌نامه اطلاعات بورس به آن پرداخته است. در واقع با وجود انتقادها و اعتراض‌هایی که در این باره وجود دارد اما به دلیل ترس از سازمان بورس! به لحاظ نوع برخورد و تلافی مصاحبه با ابطال برخی مجوزها هیچکس حاضر به پاسخگویی درباره آن نشد و در پیگیری‌هایی که صورت گرفت با پاسخ‌هایی مانند «وجود که دارد اما ما را با سازمان در نیندازید»، «این سخنان هنوز هیچ پاسخ دقیق برایش تبیین نشده است و در دستگاه قضایی کماکان بحث است» و... مواجه شدیم. گزارش پیش‌رو نگاهی به تعریف دستکاری و مصادیق آن دارد.

ماجرا از چه قرار است؟
تغییر روند عرضه و تقاضا از طریق معاملات اوراق بهادار، به نحوی که تغییری در ذی‌نفع نهایی یا مالک ایجاد نشود، از مصادیق دستکاری قیمت سهام است که با توجه به مستندات منتشر شده توسط سهامداران در حال رخ دادن است. اخلال در روند عرضه و تقاضا یا رقابت در معامله ورقه بهادار از طریق انجام معامله درحجم کم با قیمت‌های نامتعارف، انجام معاملات هماهنگ شده یا دو طرفه، انجام معامله‌ای متفاوت با جریان عرضه و تقاضای بازار و سفارش‌چینی یا انجام معامله با حجم سنگین توسط شخص یا اشخاصی که مستقلا یا به همراه یکدیگر دارای موقعیت مسلط در ورقه بهادار هستند، مواردی است که دستکاری شمرده شده و نیاز به دخالت ناظر بازار دارد. بنابراین دستکاری‌هایی که در روند سفارش‌گذاری برخی نمادها اتفاق می‌افتد، منجر به ایجاد ظاهری گمراه‌کننده از روند معاملات اوراق بهادار، ایجاد قیمت‌های کاذب و اغوای اشخاص به انجام معاملات اوراق بهادار می‌شود که طبق قوانین باید جلوی این رفتارها توسط ناظر بازار گرفته شود.

گلایه اصلی از نحوه نظارت است
اعتراض و گلایه‌مندی اکثر فعالان بازار مربوط به نوع نظارت سازمان بورس بر نحوه انجام معاملات است.برخی فعالان معتقدند که بگیر و ببند ناظرها در بورس در سال‌های اخیر به حدی زیاد و نامتعارف شده که بسیاری از بازیگران و سهامداران صرفا به خاطر آزار ناظران، از این بازار فراری شده‌اند و بازار به حدی از سفارش‌های خرید و فروش روی تابلو تهی شده است که اگر کسی بخواهد صد هزار سهم بدون ایجاد صف خرید بخرد و رنج‌کشی نباشد و دادگاهی نشود، مجبور است با چند کارگزاری و ترکیبی از استیشن آنلاین و آنلاین گروهی در ساعت‌های پراکنده از روز و با سفارش‌های غیرهمسان سفارش فروش بگذارد تا بتواند صد هزار سهم مورد نظر خود را خریداری کند.
در اینجا پاسخ‌های دو مدیر بورسی درباره این مشکل را می‌خوانید.

ان‌شاءا... اجرایی خواهد شد
قادر معصومی خانقاه، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در پاسخ به موضوع گزارش و پرسش‌هایی نظیر اینکه رویه ابطال معاملات چیست؛ رنج کشیدن در بازار به چه معنا است و از نگاه سازمان رنج چیست و... تنها به بیان این جمله اکتفا کرد: برنامه سازمان این است که انجام عملیات نظارت در بورس‌ها و سازمان باید یکدست و بر اساس مقررات مصوب باشد. ان‌شاءا... اجرایی خواهد شد.

  • نگین عظیمی - خبرنگار
  • شماره ۵۴۰ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 495044

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =