دارایی ۷ همتی صندوق نیلی 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری نهادهای مالی هستند که به جمع آوری منابع از سرمایه‌گذاران می‌پردازند و منابعی که جمع می‌کنند را نزد بانک‌ها، اوراق مشارکت یا سهام مطابق مجوزهایی که سازمان بورس و اوراق بهادار به آنها می‌دهد سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به گزارش صدای بورس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری نهادهای مالی هستند که به جمع آوری منابع از سرمایه‌گذاران می‌پردازند و منابعی که جمع می‌کنند را نزد بانک‌ها، اوراق مشارکت یا سهام مطابق مجوزهایی که سازمان بورس و اوراق بهادار به آنها می‌دهد سرمایه‌گذاری می‌کنند. به گفته حسین بابایی پور، مدیر صندوق‌های سرمایه گذاری تامین سرمایه دماوند با توجه به اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری از افراد متخصص در سرمایه‌گذاری‌ها، تحلیل‌ها و معاملات خود استفاده می‌کنند، طبیعتا می‌توانند بهره کافی، سود مضاعف و ریسک‌های کمتری را در ریزش‌های بازار به سرمایه‌گذاران تحمیل کنند. بنابراین به نظر می‌رسد سرمایه‌گذارانی می‌توانند از صندوق‌ها استفاده کنند که تخصص کافی برای ورود شخصی به بازار سرمایه را ندارند.

* در رابطه با صندوق‌های درآمد ثابت کوتاه مدت توضیح دهید.
صندوق‌های درآمد ثابت منابعی که از سرمایه‌گذاران جمع می‌کنند را در آیتم‌هایی سرمایه گذاری می‌کنند که به درآمد ثابت می‌رسد همچون سپرده‌های بانکی که ماهانه سود مشخصی را بانک به صندوق پرداخت می‌کند و یا اوراق مشارکت که سود تضمین شده و مشخصی دارد همچنین بخش کوچکی از منابع را نیز می‌توانند در سهم سرمایه‌گذاری کنند تا از نوسانات بازار سهام و افزایش ارزش آن بی‌بهره نمانند. این صندوق‌ها با توجه به اینکه عمده منابع جذب شده خود را در آیتم‌های درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند، طبیعتا می‌توانند همواره صعودی باشند و درآمد متناسب با شرایط بازار را برای سرمایه‌گذاران خود به دست آورند.

* بازدهی صندوق نیلی دماوند به چه شکلی است؟
صندوق نیلی دماوند در ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۱ مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ کرد. این صندوق با هزار میلیارد تومان پذیره نویسی شد و در حال حاضر بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان منابع دارد. صندوق نیلی دماوند در یک‌سال و ۲ ماهی که از فعالیتش می‌گذرد توانسته است به بازدهی ۲۹ درصدی رسیده و سرمایه‌گذاران از آن منتفع شده‌اند. این صندوق درآمد ثابت دارای تقسیم سود و ETF است و در پانزدهم هر ماه سود تقسیم و به حساب سجامی سهامداران واریز می‌شود. با توجه به ETF بودن این صندوق سرمایه‌گذارانی که از طریق وجوه خود به خرید سهام می‌پردازند، ‌ می‌توانند بخش نقد پرتفوی خود را در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند و همچنین سرمایه‌گذارانی که به سود ۲۹ درصدی تعلق خاطر دارند می‌توانند با اطمینان خاطر سرمایه‌گذاری کنند.
یکی از ویژگی‌های این صندوق نقدشوندگی بالای آن است. بازارگردان صندوق همه روزه فعال است و سرمایه‌گذار در هر زمانی که بخواهد می‌تواند وجه خود را نقد کرده و صرف کارهای مورد نظر خود کند. پرتفوی این صندوق نیز بسیار جذاب است. با توجه به اینکه عمده منابع صندوق در شرایط نوسانی بازار یعنی نرخ بهره اوراق بالا جذب شده، در اوراقی سرمایه‌گذاری شده که نرخ بهره مناسبی دارند، بنابراین کسب سود ۲۹ درصدی برای صندوق کار سخت و پیچیده‌ای نیست و برای مدت طولانی می‌تواند حداقل این سود را به سرمایه‌گذاران خود برساند.

* مزیت رقابتی نسبت به صندوق‌های مشابه دارد؟
با نگاهی به گزارش‌های ماهانه کدال مشخص می‌شود که پرتفوی صندوق نیلی دارای اوراق و سپرده‌های بانکی با نرخ‌های بسیار جذابی است. همچنین بخشی از منابع جذب شده آن در صندوق‌های حفظ ارزش و گیتی دماوند سرمایه‌گذاری می‌شود.

* ارزیابی شما از صندوق‌های گیتی دماوند و حفظ ارزش دماوند چیست؟
گیتی دماوند صندوق تضمین اصل سرمایه بوده و به هیچ عنوان سرمایه‌گذار در آن زیانی را متحمل نمی‌شود بنابراین با سرمایه‌گذاری صندوق نیلی در این صندوق با توجه به این که زیانی ایجاد نمی‌کند از سود بهره سرمایه‌گذاری جذابی شکل می‌گیرد. صندوق حفظ ارزش دماوند نیز از معدود صندوق‌های فعال در بازار آپشن است این صندوق با استراتژی‌های معاملاتی مختلفی که داشته، توانسته است بازدهی خوبی را برای سرمایه‌گذاران خود ایجاد کند. به این ترتیب علاوه بر این که بخش عمده‌ای از پرتفوی اوراق مشارکت با نرخ جذاب، سپرده‌های بانکی با نرخ متناسب بازار است، بخش کوچکی را نیز در صندوق‌های سهامی و مختلطی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که اطمینان دارایم زیانی به سرمایه‌گذار تحمیل نمی‌کند و می‌تواند همواره برای سرمایه‌گذار سوددهی تضمین داشته باشد.

* صندوق نیلی چه ویژگی‌های دیگری دارد؟
ویژگی بعدی نقدشوندگی است، ۷ همت دارایی نزد صندوق موجود است که عمده آن از طرف سرمایه‌گذار حقوقی جذب شده است. صندوق‌های‌ تامین سرمایه دماوند بازارگردان فعالی دارد که باعث می‌شود سرمایه‌گذار در هر زمانی به هر مبلغی و به راحتی به وجوه و منابع خود دسترسی داشته باشد، در صورتی که سرمایه‌گذار تقاضای ابطال بیش از یک همت را نیز داشته باشد، تامین سرمایه با مشکلی در این زمینه رو به رو نخواهد شد. همچنین برای سرمایه‌گذاران حقوقی و حقیقی نرخ ۲۹ درصد بسیار جذابی است، در شرایط کنونی بازار این اطمینان که سرمایه‌گذاری در محلی اتفاق افتاده است که نرخ ۲۹ درصد موثر را به سرمایه‌گذار پرداخت می‌کند برای سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی می‌تواند اطمینان ایجاد کند که از آن محل هزینه‌های خود را تا حدی پوشش دهند.

* عملکرد صندوق در سال گذشته چه بود؟
با توجه به اینکه، صندوق دارای تقسیم سود است، تمام درآمد آن را بین سرمایه گذاران تقسیم می‌کنیم که با رصد NAV قادر به مشاهده آن هستند. صندوق نیلی نرخ خوبی را به دست آورده است و در رقابت با دیگر صندوق‌ها همواره نرخ جذابی را برای سرمایه گذاران خود ایجاد کرده است. بنابراین عملکرد مناسبی داشته است.

* در سال جاری چه برنامه هایی دارید؟
درحال حاضر این صندوق بزرگترین صندوق‌ ETF دارای تقسیم سود بازار است. این اطمینان وجود دارد که در آینده نیز با همین کیفیت مدیریت پرتفوی اتفاق بیفتد و متناسب با نرخ‌هایی که در بازار رقم می‌خورد، مدیر صندوق بلافاصله می‌تواند فعال بودن پرتفوی خود را لحاظ کند و جذاب‌ترین نرخ‌ها را به دست آورد. در سال گذشته بالغ بر ۹ همت گردش معاملات داشتیم و این نشان می‌دهد پرتفوی صندوق به شدت فعال بوده و مدیر صندوق تلاش می‌کند جذاب‌ترین سرمایه گذاری‌ها را از طرف سرمایه گذاران خود انجام دهد و بازدهی را به دست آورد که آن‌ها را راضی کند.

* سرمایه گذاری در صندوق‌ها چقدر می‌تواند باعث کاهش ریسک سرمایه گذاری شود؟
نکته مثبت سرمایه گذاری در صندوق این است که سرمایه گذار وقتی منابع خود را در صندوق سرمایه گذاری می‌کند درواقع در پرتفوی صندوق شریک شده است. صندوق همواره سعی کرده منابع جذب شده قبلی را براساس تجربه و تحلیل مدیران و معامله‌گران خود در پربازده‌ترین آیتم‌ها سرمایه گذاری کند بنابراین وقتی شخص جدیدی وارد صندوق می‌شود در پرتفویی که از گذشته وجود داشته شریک شده، منابع جدید نیز توسط افراد متخصص در آیتم‌های جذاب سرمایه گذاری می‌شوند و طبیعتا ریسک سرمایه گذار را به شدت کاهش می‌دهد ضمن اینکه ممکن است سرمایه گذار تخصص کافی برای حضور در بازار سرمایه نداشته باشد که با سرمایه گذاری در صندوق‌ها می‌تواند از تخصص افرادی استفاده کند که کارشان سرمایه گذاری است.

* نقش موثر صندوق های سرمایه گذاری در هدایت نقدینگی چیست؟
این صندوق‌ها منابع جذابی نزد خود جمع‌ آوری کرده‌اند و بر اساس تخصصی که مدیران دارند این منابع را در اوراق مختلف سرمایه گذاری می‌کنند که ‌می‌تواند در تولید و صنعت کشور تاثیر گذار باشد و به این ترتیب صنایع و سازمان‌های مختلف از نقدینگی موجود بهره‌مند شوند. از سوی دیگر سرمایه گذار نیز به بهره‌وری کمک کرده و می‌تواند تاثیر به سزایی در هدایت نقدینگی داشته باشد.

  • نجمه آجربندیان - خبـرنــگار
  • شماره ۵۴۰ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 495034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =