بازار محصولات کشاورزی در مسیر افزایش

وبسایت‌های معتبر جهانی در زمینه قیمت مواد غذایی و محصولات کشاورزی سیگنال‌هایی مخابره می‌کنند

به گزارش صدای بورس، وبسایت‌های معتبر جهانی در زمینه قیمت مواد غذایی و محصولات کشاورزی سیگنال‌هایی مخابره می‌کنند که نشان می‌دهد در ماه‌های پیش‌رو احتمالا قیمت اکثر محصولات کشاورزی افزایش خواهند یافت که این مساله تحت تاثیر عوامل متعددی از تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه و دریای سیاه گرفته تا سیاست‌های اقتصادی مالی و تغییرات قیمت انرژی و... قرار دارد.
به گزارش گروه Farm Progress معامله‌گران با ارزیابی وضعیت خشک آب و هوایی در دشت‌های ایالات متحده، تداوم جنگ‌های اوکراین و روسیه و حملات اخیر در خاورمیانه که ریسک‌های مالی و کالایی را در این منطقه از جهان با افزایش روبه‌رو کرده شاهد رشد قیمت‌ها هستند و این در حالی است که قراردادهای زمستانه اغلب کالاهای کشاورزی نیز افزایشی بودند. در این بین کاهش تنش‌ها در خاورمیانه رشد قیمت انرژی را تا حدی کنترل کرده است و این موضوع یکی از محرک‌های مهم بازارهای کالایی از جمله بازار محصولات کشاورزی را مهار کرده است با این حال هم در بازار کالایی و هم در صندوق‌های کالایی رشد قیمت‌ها در تمام قراردادهای اصلی غلات را شاهد هستیم. قیمت ذرت تحت تاثیر افزایش قابل توجه صادرات این محصول در بنادر آمریکا به میزانی بالاتر از پیش‌بینی‌های تحلیلگران قرار گرفت و به عقیده فعالان این حوزه رشد میزان کاشت این محصول به میزان ۶ درصد و نیز انباشت آن باعث شده تا امیدواری‌ها به تامین این محصول افزایش یابد. دلیل این امر نیز آن است که در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی‌های خوبی از تولید در مزارع وجود دارد و احتمالا بعد از یک دوره افزایشی شاهد عرضه بیشتر ذرت به بازارهای جهانی باشیم که می‌تواند روند تعدیل‌کننده‌ای را ایجاد کند.
در مورد محصول سویا نیز قیمت‌های نقدی و آتی این محصول با رشد روبه‌رو شده‌اند و این افزایش برای کنجاله نیز به میزانی جزئی مشهود است. چین در ماه مارس ۸۰.۱ میلیون بوشل سویا از ایالات متحده وارد کرده و در مقابل ۱۱۱ میلیون بوشل از برزیل وارد کرده است. با این حال مجموع واردات ۲۰۳.۶ میلیون بوشل در ماه گذشته پایین‌ترین حد واردات توسط چین در چهار سال گذشته محسوب می‌شود چراکه ترجیح فعلی چین واردات لوبیاهای برزیلی است. چین با اختلاف رتبه اول واردکننده سویا در جهان است.
در مورد گندم اما حملات روسیه به بنادر اوکراین و توقف نسبی صادرات این محصول باعث شده بود تا قیمت گندم با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شود. دور اخیر حملات موشکی روسیه به انبارهای غلات و دیگر زیرساخت‌ها در شهر بندری اودسا اوکراین که شامل آسیب رساندن به کالاهای کشاورزی که قرار بود به چندین مقصد آسیایی و آفریقایی صادر شود، باعث شد تا قیمت این محصول در اثر بازارها با افزایش روبه‌رو شود. اوکراین یکی از بزرگترین صادرکنندگان ذرت و گندم در جهان است.
مشاور روسی Sovecon تخمین می‌زند که صادرات گندم روسیه در آوریل به ۱۶۹.۰ میلیون بوشل برسد که کاهش ۴.۲ درصدی نسبت به ماه مارس را نشان می‌دهد. در همین حال، IKAR، یکی دیگر از شرکت‌های مشاوره روسیه، انتظار دارد که کل صادرات گندم این کشور در سال ۲۰۲۳/۲۴ به ۱.۹۴۷ میلیارد بوشل برسد. روسیه صادرکننده شماره یک گندم در جهان است.
در مورد اوکراین اما صادرات غلات این کشور در طول سال ۲۰۲۳/۲۴، ۲.۹ درصد کمتر از سال قبل از آن بوده است. این شامل صادرات گندم به میزان ۵۵۴.۸ میلیون بوشل، به اضافه ۸۵۴.۳ میلیون بوشل دیگر فروش ذرت است.

شماره ۵۳۸ هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 494140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =