رژیم غذایی برای سلامت کبد: در اینجا غذاهایی وجود دارد که برای کبد شما بدتر از الکل هستند

در اینجا لیستی از غذاهایی است که تهدید قابل توجهی برای سلامت کبد شما هستند و اینکه چگونه می توانند بدتر از الکل باشند.

به گزارش صدای بورس، مهراز حبیبی؛الکل برای کبد شما مضر است، این یک واقعیت ثابت شده است که هیچ مصرف کننده الکلی از آن غافل نیست. با این حال، برخی دیگر از محصولات غذایی برای کبد شما بسیار بدتر هستند و در عین حال در تاریکی با در نظر گرفتن سلامت کبد باقی می مانند.

حفظ سلامت کبد برای فرآیندهای مختلف بدن بسیار مهم است. طبق گفته های پزشکی جانز هاپکینز، کبد به تبدیل چربی ها به انرژی، حمل هورمون ها، داروها و اسیدهای چرب در سراسر بدن، مبارزه با عفونت ها، حذف مواد سمی و حفظ سطح سالم قند خون کمک می کند.

بنابراین، در اینجا لیستی از غذاهایی است که تهدید قابل توجهی برای سلامت کبد شما هستند و اینکه چگونه می توانند بدتر از الکل باشند.

شکر اضافه شده

بر اساس مطالعه ای که در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شده است، مصرف بیش از حد قندهای افزوده، که معمولا در شیرینی ها، شیرینی ها و نوشیدنی های شیرین یافت می شود، می تواند منجر به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) شود. کبد قند را متابولیزه می کند و زمانی که بیش از حد بار شود، اضافی آن را به چربی تبدیل می کند و به آسیب کبدی کمک می کند.

چربی های اشباع شده

بر اساس مجله تغذیه بالینی، غذاهای سرشار از چربی های اشباع شده، مانند گوشت قرمز و محصولات لبنی پرچرب، می توانند سطح کلسترول را افزایش داده و منجر به بیماری کبد چرب شوند. تجمع چربی در کبد می تواند منجر به التهاب و شرایط شدیدتر مانند سیروز کبدی شود.

نوشیدنی بدون الکل

نوشابه های گازدار اغلب حاوی سطوح بالایی از قندهای اضافه شده و اسید فسفریک هستند. مصرف منظم این نوشیدنی ها با افزایش خطر NAFLD، مقاومت به انسولین و التهاب مرتبط است که همگی برای سلامت کبد مضر هستند.

شربت ذرت با فروکتوز بالا

شربت ذرت با فروکتوز بالا، که معمولاً در غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی های شیرین یافت می شود، توسط کبد متابولیزه می شود و همانطور که توسط مؤسسه ملی بهداشت به اشتراک گذاشته شده است، می تواند به توسعه بیماری کبد چرب کمک کند. مصرف زیاد آن با التهاب کبد و مقاومت به انسولین همراه بوده است.

غلات تصفیه شده

بنیاد تحقیقات دیابت مدرس، مرکز همکاری سازمان بهداشت جهانی برای بیماری‌های غیرواگیر، به اشتراک گذاشته است که غذاهای تهیه شده از غلات تصفیه شده، مانند نان سفید و برنج سفید، می‌توانند سطح قند خون را افزایش داده و منجر به افزایش خطر مقاومت به انسولین شوند. این اختلال متابولیک می تواند در طول زمان به آسیب کبدی کمک کند.

فست فود پر کالری

فست فود اغلب حاوی سطوح بالایی از چربی های ناسالم، سدیم و کالری است. مصرف منظم آن می تواند منجر به چاقی و تجمع چربی در کبد شود که در نهایت در اختلالات مختلف کبدی ظاهر می شود.

چربی های ترانس

چربی های ترانس که معمولاً در روغن های نیمه هیدروژنه یافت می شوند، به دلیل افزایش سطح کلسترول بد بدنام هستند. طبق مطالعه ای که در مجله تغذیه منتشر شده است، از بین تمام رژیم های غذایی پرچرب، یک رژیم غذایی ترانس بیشترین سهم را در ایجاد استئاتوز کبد، مراحل ابتدایی NAFLD دارد. این چربی ها می توانند منجر به التهاب کبد شوند و به پیشرفت بیماری های کبدی کمک کنند.

جوش شیرین

بر اساس مطالعه ای که در مجله جهانی گوارش منتشر شده است، مصرف منظم نوشابه، حاوی قندهای افزوده بالا و سایر مواد مصنوعی، می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به NAFLD شود. ترکیب شکر و سایر افزودنی‌ها می‌تواند توانایی کبد در پردازش این مواد را تحت تأثیر قرار دهد و در طولانی‌مدت آسیب ببیند.

در حالی که الکل به دلیل تأثیر آن بر سلامت کبد شناخته شده است، لازم است بدانید که برخی از غذاها می توانند به همان اندازه مضر یا حتی بدتر باشند. با توجه به انتخاب های غذایی خود و انتخاب یک رژیم غذایی متعادل و مناسب برای کبد، می توانیم اقدامات پیشگیرانه ای برای محافظت از کبد و سلامت کلی خود برداریم.

کد خبر 488555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =