۸۵ درصد فعالان بازار سجامی هستند

از حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ی که از ابتدای سال حداقل یک معامله در هفته داشته‌اند، تقریبا ۷۸ درصد آنها به سامانه سجام پیوسته اند. با در نظر گرفتن تعداد ۴۵۰ هزار نفری که حداقل یک معامله در هفته انجام داده‌اند این عدد به ۸۵ درصد می رسد که در واقع نشان می‌دهد عملاً فعالان بازار سرمایه سجامی شده‌اند.

به گزارش صدای بورس گردهمایی فعالان صنعت فین تک با هدف معرفی سندباکس شرکت سرمایه گذاری مرکزی با تمرکز بر سامانه سجام با حضور کارشناسان، کارگزاران بازار سرمایه و شرکت‌های استارتاپی، در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد.در این گردهمایی علیرضا ماهیار مشاور فناوری اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) با تاکید بر نقش پررنگ شرکت سپرده گذاری به عنوان یکی از چهارچوب‌های تکمیل کننده سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:«جایگاه فین تک در بازار سرمایه بسیارحیاتی است و ضرورت ایجاد سامانه‌ای یک پارچه جهت شناسایی مشتریان در بازار سرمایه اهمیت فراوان دارد.با توجه به نیاز قابل لمس جای خالی سامانه ای با هدف ارائه خدمات زیرساختی همه گیر و یکپارچه به فعالان بازار سرمایه به منظور به وجود آوردن درگاهی برای خدمات رسانی به تمامی اعضای حقیقی و حقوقی فعال در بازار، سامانه جامع اطلاعات مشتریان(سجام) راه اندازی شد.»

ماهیار در این جلسه با اشاره به این موضوع که راه حل نیازهای  بازار سرمایه "سجام" است، گفت: «سال‌هاست در بازار سرمایه جای خالی چنین سامانه‎ای وجود داشت و از خرداد ماه سال گذشته برای رفع این نیاز راه‌اندازی سامانه سجام عملیاتی شد.»

او ضرورت ایجاد سامانه یکپارچه جهت شناسایی مشتریان دربازار سرمایه را انجام عملیات KYC و ایجاد سامانه جامع، متمرکز و قابل اتکا در خصوص اطلاعات سهامداران دانست و گفت:«مشکل نبود ابزاری در خصوص نظارت سریع و موثر بر اطلاعات سهامداران و امکان شناساسیی و دریافت اطلاعات افراد در این سامانه رفع شده است.»

ماهیار در خصوص اکوسیستم گسترده بازار سرمایه و ظرفیت بالای سرمایه‌گذاری در این زمینه گفت:« در حال حاضر بیش از ۱۲ میلیون کد معاملاتی در سامانه رجیستری بازار سرمایه  وجود دارد. ضریب نفوذ بازار سرمایه در ایران ۱۶ درصد است که در مقایسه با کشورهایی چون آلمان که این عدد ۱۲/۵ درصد است رقم قابل توجهی می باشد اما زمانی که ضریب نفوذ بازار سرمایه کشور را با کشورهایی چون آمریکا و استرالیا مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم  این ضریب در کشور در مقایسه با کشوری چون آمریکا که ضریب نفوذ در آن بیشتر از ۵۵ درصد است، عدد کمتر ی را نشان می‌دهد. در حال حاضر ما در حال پیگیری   طرحی در سازمان بورس هستیم که با اتمام آن صندوق‌های سرمایه‌گذاری را مکلف خواهد کرد که از آن پس صدور و ابطال‌هایشان را  بر مبنای پروفایل سجام و راستی‌آزمایی اطلاعات آن‌ها انجام دهند. ما حدود ۲ میلیون کد معاملاتی اشخاصی را داریم که در صندوق‌ها هستند که با این حساب تعداد کدهای معاملاتی ما به رقمی حدود ۱۵ میلیون نفر در بازار سرمایه می‌رسد.»

او با اشاره به افزوده شدن سهامداران سهام عدالت پس از آزادسازی این سهام گفت:« با در نظر گرفتن مطرح شدن موضوع سهام عدالت که هر سال در ماه‌های پایانی سال به اوج می‌رسد و جدی شدن آزادسازی آن ،  چیزی حدود ۴۰ میلیون کد به میزان کدهای موجود اضافه خواهد شد البته لازم به ذکر است که دارندگان سهام عدالت بر مبنای تبادل اطلاعاتی که با سازمان خصوصی‌سازی انجام شده است، در باشگاه مشتریان سامانه سجام  به صورت پیش ثبت نام  درآمده‌اند که  در نتیجه این افراد می‌توانند به محض آزاد سازی سهام عدالت  و تصویب شدن در مجلس شورای اسلامی نسبت به تکمیل فرایند ثبت نام و اطلاعاتشان  اقدام کنند. این ارقام و آمارها به ما نشان می‌دهد که بازار سرمایه یک اکوسیستم گسترده را ایجاد کرده است و می تواند بیش از ۵۵ درصد جمعیت فعال کشور را شامل شود. بازار سرمایه تشنه  گرفتن دیتا است و زمینه مناسبی برای فعالیت‌های استارتاپی و کارآفرینی فراهم می‌کند.»

مشاور فناوری اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه  با اعلام تعداد ثبت نام شوندگان سجام از ابتدای سال ۹۸ گفت:«در یک سال و نیم گذشته حدود دو و نیم میلیون نفر ثبت نام در سامانه سجام انجام شده است. تعداد افرادی که از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا پایان آبان ماه سال جاری حداقل یک معامله داشته اند- با در نظر گرفتن عرضه اولیه‌ها-حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است. اگر فرض کنیم به کسی بتوان لقب فعال بازار سرمایه را داد که حداقل در هفته، یک معامله انجام داده باشد تعداد افرادی که در این بازه زمانی (در ۳۵ هفته معاملاتی گذشته از ابتدای سال تا آخر آبان ماه )حداقل یک معامله در هفته داشته‌اند، تعداد این افراد ۴۵۰ هزار نفر است.»

مشاور سمات توضیح داد:« ظرفیت بالای سجام و ثبت نام آن برای فعالیت استارتاپ‌ها و درآمدزایی موضوع مهمی است و گرفتن سرویس آن به یک موضوع مهمتر بدل شده است چرا که مشخص می‌شود از حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری که از ابتدای سال (با احتساب آمار عرضه‌های اولیه) حداقل یک معامله در هفته داشته‌اند، تقریبا ۷۸ درصد آنها به سامانه سجام پیوسته اند. اما با در نظر گرفتن تعداد ۴۵۰ هزار نفری که (بدون احتساب آمار عرضه‌های اولیه) حداقل یک معامله در هفته انجام داده‌اند، این عدد به ۸۵ درصد می رسد که در واقع نشان می‌دهد عملاً فعالان بازار سرمایه سجامی شده‌اند. تعداد افرادی که از اول سال بیش از هزار معامله انجام داده‌اند، ۱۴۰۰ نفر بوده است که از این تعداد نیز بیش از ۹۲ درصد سجامی هستند. این اعداد نشان از ظرفیت بالای سجام دارد. به طور متوسط روزانه در سامانه سجام بیش از ۲۰ هزار ثبت‌نام انجام می‌شود که ظرفیت افزایش ۱۰ برابری این رقم نیز وجود خواهد داشت.»

او در ادامه گفت: «بازار سرمایه با توجه به ظرفیت بالا و پتانسیلی که در زوایای مختلف کارآفرینی و توسعه دارد، در حال حاضر تشنه اپلیکیشن و توسعه استارت آپ‌های این حوزه است.»

کد خبر 410748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =