پیامدهای جنگ تجاری در همه جا احساس می‌شود

پیامدهای زیان‌بار جنگ تجاری آمریکا با چین و اروپا، در سراسر جهان از آبدره‌های ایسلند گرفته تا شرکت‌های خودروسازی ژاپن احساس می‌شود.

به گزارش صدای بورس به نقل از خبرگزاری رویترز، روسای بانک‌های مرکزی و وزیران اقتصاد شرکت‌کننده در نشست مشترک صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی که در واشنگتن برگزار شد، داستان‌های وحشتناک و نگران‌کننده‌ای درباره اقتصاد جهان تعریف کردند. برخی نیز از تغییر سیاست‌های آمریکا نسبت به دهه 1940 میلادی (زمانی که این کشور در تاسیس صندوق بین‌المللی پول مشارکت کرد) شکایت داشتند.

دیوید ملپس، رئیس بانک جهانی در این نشست گفت: «در دهه 1940 میلادی، اقتصاد جهان به مدت یک دهه تحت ضربات سهمگین تعرفه‌های سنگین، رکود و جنگ قرار داشت. در آن زمان، وزیر خزانه‌داری آمریکا (هنری مورگنتائو) با سیاست‌های خود به قهرمان سیستم اقتصادی جهان بدل شد. در آن زمان، پیام آمریکا این بود: اولا، رفاه و خوشبختی محدودیت ندارد. ثانیا، به اشتراک گذاشتن رفاه و خوشبختی به نفع همگان است.»

کریستالینا گئورگیووا، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول نیز در این باره گفت: «با پایان گردهمایی 189 کشور عضو صندوق بین‌المللی پول، آثار منفی جنگ‌های تجاری آشکار شد: همه ضرر می‌کنند.»

15 ماه قبل، آمریکا به عنوان بزرگترین واردکننده کالا در جهان، تعرفه‌های سنگینی را بر کالاهای چین یعنی بزرگترین صادرکننده جهان وضع کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به طور مداوم در حال مذاکره و گاه، زیر و رو کردن مناسبات و روابط تجاری با بیشتر شرکای تجاری مهم واشنگتن است. بحران ناشی از این جنگ تجاری موجب کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان به 3 درصد شده که کمترین رقم طی یک دهه گذشته است.

البته زیان ناشی از این جنگ تجاری در همه جا به طور یکسان احساس نمی‌شود. در میان 20 اقتصاد برتر جهان، آمریکا کمترین آسیب را محتمل شده که یکی از دلایل آن، تکیه اقتصاد این کشور به مصرف‌کنندگان داخلی است. اما کشورهای اروپایی و آسیایی وابسته به صادرات، با مشکلات بیشتری روبه‌رو شده‌اند. در این میان، برخی (که عمدتا از کشورهای آفریقایی هستند) معتقدند که این جنگ تجاری، فرصت مناسبی برای اقتصادهای نوظهور است تا با تکیه بر توان یکدیگر به گسترش تجارت در بین خود بپردازند. به گفته وزیر دارایی سنگال، جنگ تجاری چین و آمریکا، اهمیت توافق‌نامه تجارت آزاد قاره آفریقا را برجسته‌تر کرده است.

کد خبر 409753

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =