۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲
تدوین سند راهبردی دوساله

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی بانک مرکزی گفت: از اقدامات مهمی که از سوی بانک مرکزی انجام شد، تدوین سند راهبردی دو ساله است

به گزارش صدای بورس، یکتا اشرفی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی بانک مرکزی در همایش مدیران ارشد و پیشکسوت بانک مرکزی اظهار کرد: بانک مرکزی یکی از با اصالت ترین نهادهای کشور است و همیشه از بهترین نیروی انسانی بهره برده و اصلی‌ترین سرمایه بانک مرکزی نیروها و ذخایر نیروی انسانی آن است. همواره از پویایی بسیار ارزشمندی که در فضای مجازی به همت صاحبنظران پیشکسوت بانک مرکزی ایجاد شده می‌توانیم استفاده کنیم.

وی با اشاره به تصویب و ابلاغ قانون جدید بانک مرکزی گفت: قانون جدید بانک مرکزی آذر ماه سال ۱۴۰۲ به بانک مرکزی ابلاغ شد. البته این قانون رفت و برگشت دو سه ساله ای داشت و مراحل طراحی آن نیز چندین سال به طول انجامید.

اشرفی با اشاره به اصلاحات انجام شده در قانون جدید بانک مرکزی، اظهار کرد: این قانون مباحث جدی و اصلاحات جدی ساختاری برای بانک به دنبال دارد و از قسمت اهداف بانک مرکزی تا اصلاحات ساختاری با تغییرات مواجه هستیم.

وی افزود: یکی از مهمترین تغییرات قانون جدید بانک مرکزی تغییر شورای پول و اعتبار به هیئت عالی است. در هیئت عالی دو نفر از معاونین بلنک مرکزی به عنوان عضو حضور دارند و قائم مقام بانک مرکزی نیز در کنار رئیس کل جزو اعضای هئیت عالی هستند. دو عضو اقتصاددان، یک عضو کارشناس مالی و یک عضو کارشناس پولی نیز با پیشنهاد رئیس کل و تائید رئیس جمهور عضو هیئت عالی می‌شوند.

اشرفی با بیان اینکه در هیئت عالی بانک مرکزی علاوه بر ترکیب شرح وظایف نیز تغییر کرده است، گفت: رئیس کل بانک مرکزی هر فصل موظف است برنامه خود برای سه ماه آینده را اعلام کند و عملکرد خود را نیز از سه ماه گذشته ارائه کند. در واقع در قانون جدید بانک مرکزی انتظام بخشی و شفافیت بیشتر حوزه سیاست‌های پولی و بانکی کشور به چشم می‌خورد.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از اقدامات مهمی که از سوی بانک مرکزی انجام می‌شود، تدوین سند راهبردی دو ساله است. تدوین سند راهبردی دوساله بانک مرکزی از اسفندماه استارت خورده و در حال انجام است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی بانک مرکزی گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که بانک مرکزی با آن مواجه بود، پیش‌نیازهای قانون در حوزه نظارت از منظر وظایفی بود که بر عهده بانک مرکزی گذاشته شده و ناهمخوان بودن آن با میزان استقلال و اختیارات بانک مرکزی است.

وی افزود: دو شورای سیاستگذاری پولی و ارزی و شورای حوزه نظارت در بانک مرکزی تشکیل شده است و در این کمیته‌های تخصصی مباحثی از جنس ثبات مالی و طراحی ساختار ارتباط منطقی حوزه‌های سیاست‌های پولی با سیاست‌های مالی کشور در آن‌ها مطرح می‌شود.

اشرفی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ پس از یک دهه آزمون استخدامی بانک مرکزی برگزار شد اما نتایج مطلوبی را به دست نیاوردیم. قصد داریم با بازگشت به عقب از سیاست بورسیه نخبگان دانشگاهی استفاده کنیم. قصد داریم از روش جذب نیرو از سامانه نخبگان دانشگاهی و ده نفر برتر دانشگاه‌های ممتاز کشور برای جذب نیرو استفاده کنیم.

وی در ادامه گفت: مجوز جذب ۱۰ نفر از نخبگان دانشگاهی را دریافت کردیم و با پیگیری‌های انجام شده، سازمان استخدامی کشور جذب نخبگان را از سهمیه بانک مرکزی جدا کرده است. در استخدام بانک مرکزی سالانه ۱۰۰ نفر نیز با آزمون‌های تخصصی جذب می‌شوند.

به گزارش ایبنا،اشرفی در ادامه با اشاره به اینکه مجوز تاسیس کانون ارزیابی بانک مرکزی را دریافت کرده‌ایم، گفت: از نیمه دوم خردادماه کار عملی کانون ارزیابی بانک مرکزی آغاز می‌شود. البته این کانون در خصوص نظام بانکی نیز نقش ایفا می‌کند و در فرآیند جذب نیروی تخصصی به شبکه بانکی نیز کمک خواهیم کرد.

کد خبر 495514

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =