«سهگمت» ۷۵۰ تومان سود تقسیم کرد

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سیمان هگمتان به ازای هر سهم ۷۵۰ تومان سود تقسیم کرد.

به گزارش صدای بورس، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سیمان هگمتان با حضور بیش از ۷۰درصدی سهامداران برگزارشد.

فرشاد فیروزجائی، مدیر عامل شرکت سیمان هگمتان در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سیمان هگمتان با بیان اینکه سهم سهگمت از تولید سیمان کشور در سال مالی ۱۴۰۲ حدود ۲.۹درصد بوده است ، گفت: در سال مالی ۱۴۰۲، خط یک ۶۸۰ میلیون و ۹۱۸هزار تن و خط دو ۹۷۰ میلیون و ۵۶۶ هزار تن کلینکر تولید کرده است.

وی افزود: نرخ کلینکر صادراتی از ۳۰ دلار در سال ۱۴۰۱ به ۲۳ دلار در سال ۱۴۰۲ کاهش پیدا کرد و با توجه به اینکه روند سودآوری با صادرات کلینکر دچار کاهش شد، بیشتر بر بازار داخل تمرکز صورت گرفت. به همین دلیل میزان تولید را از یک میلیون و ۲۵۰هزار تن به یک میلیون و ۷۵۰هزار تن افزایش داده شد.

مدیر عامل شرکت سیمان هگمتان اظهارداشت: کاهش تقاضا در بازارهای منطقه به ویژه از سوی کویت که خریدار بزرگ کلینکر بوده و افزایش هزینه‌های حمل و نقل از موانع توسعه بازار صادراتی سهگمت است.

وی با بیان اینکه در سال مالی ۱۴۰۲ برای اولین بار ۵درصد بر صادرات کلینکر عوارض گمرکی وضع شد، اظهارداشت: هزینه حمل کلینکر صادراتی ۵۰۰هزار تومان به ازای هر تن است.

فیروزجائی ادامه داد: قیمت FOB کلینکر تیپ ۲ در بهمن و اسفندماه ۲۳ دلار بوده است. ضمن آنکه متوسط قیمتی که شرکت صادرات انجام داده، ۲۸.۸ دلار بوده است.

به گفته مدیر عامل شرکت سیمان هگمتان برای سال ۱۴۰۳، یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن تحویل داخلی سیمان و ۲۵۰ هزار تن تحویل صادراتی کلینکر پیش‌بینی شده و همچنین در بودجه امسال ، یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن تولید کلینکر و ۲۵ پروژه به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان در شرکت تعریف شده است.

افزایش سرمایه در دستور کار

وی در زمینه تجدید ارزیابی این شرکت گفت: آخرین تجدید ارزیابی شرکت در سال ۱۴۰۰ اتفاق افتاده و به دلیل اینکه شرکت در شهرستان واقع است، زمین‌ها ارزش خاصی پیدا نکرده و ضمن آنکه موعد قانونی آن هم سپری نشده است.

به گفته مدیر عامل شرکت سیمان هگمتان این شرکت برای افزایش سهم بازار در نظر دارد سهام دو شرکت دیگر را خریداری کند و شرکت برنامه افزایش سرمایه از محل سود انباشته را در دستور کار دارد.

فیروزجائی، در ادامه مجمع تصریح کرد : در سیمان تهران طرح ۵ ساله‌ای برای افزایش سهم در کشور تعریف شده است. همچنین پروژه احداث سیلو در دست اقدام است و ۵۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.

موانع پیش روی توسعه صادرات

فیروزجائی، گفت: از جمله موانع پیش روی توسعه سهم بازار صادراتی شرکت سیمان هگمتان می توان به موانع متعدد در انتقال ارز حاصل از فروش‌های صادراتی شرکت، تحریم‌ها و عدم امکان گشایش LC و اثرات آن بر بازار فروش صادراتی شرکت و محدودیت در فروش با ترم‌های CIF برای ایجاد ارزش افزوده و افزایش هزینه‌های صادراتی اعم از افزایش‌ هزینه‌های بارگیری و راه‌اندازی و کمبود ناوگان حمل زمینی محصولات تولیدی شرکت از مبدأ کارخانه به بنادر جنوبی کشور و کمبود قطار در ناوگان ریلی و غیراقتصادی بودن آن اشاره کرد.

مدیر عامل شرکت سیمان هگمتان در ادامه مجمع در پاسخ به سوال یکی از سهامداران در مورد قطعی برق و گاز و نرخ دلار توافقی گفت: نرخ دلار توافقی به آن مقطعی که قصد فروش داریم بستگی دارد و معمولا میان ۱۰ تا ۲۰ درصد زیر قیمت است و افرادی که بیشترین نرخ را در این میان پیشنهاد دهند به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: ۹۰درصد ارز حاصل از صادرات را باید در سامانه نیما عرضه و مابقی را می‌توانیم به‌صورت توافقی عرضه کنیم.

فیروزجائی، تصریح کرد : قیمت گاز شرکت ۱۲۵۰ تومان به ازای هر متر مکعب است و در خصوص متوسط نرخ برق هم ۲۱۰ تومان است. ضمن آنکه ۲۰ مگاوات برق را به صورت دو جانبه خریداری می‌کنیم که ۸۷ تومان است.

وی در ادامه درخصوص عرضه اولیه سیمان نهاوند نیز توضیح داد:: برای این کار باید توافقی سه جانبه بین دو سهامدار عمده و سناوند شکل گیرد. ضمن آنکه برای سال جدید هم باید گزارش ها را بروز کنیم و در حال پیگیری هستیم.

در پایان مجمع شرکت سیمان هگمتان ۷۵ درصد تقسیم سود انجام گرفت وبه ازای هر سهم ۷۵۰ تومان سود تقسیم کرد.همچنین در ادامه تغییرات اساسنامه نیز مورد تصویب قرار گرفت.

کد خبر 495436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =