بالاترین نرخ برای دلار نیمایی کجاست؟

مدرس دانشگاه و تحلیلگر مالی فاصله دلار بازار آزاد و نیمایی را به زیان سهامداران دانست و نرخ دلار نیمایی تا پایان سال را پیش بینی کرد.

هلن عصمت پناه در گفت وگو با «صدای بورس» گفت: بازار سرمایه مدت ها است که درگیر مشکل اساسی اثر منفی چند نرخی بودن ارز بر صنایع و شرکت های فعال در این بازار است تا اواسط اردیبهشت ماه در خصوص کالاهای اساسی و صنایعی همچون دارو ،حمل و نقل و خودرو ، معدنی و پوشاک، حدود ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار تخصیص ارز به نرخ نیما صورت گرفته شد.

وی ادامه داد: این تخصیص باعث کنترل بهای تمام شده این صنایع به ویژه صنایع معیشتی محور می شود اما ما باید این را در نظر بگیریم که قیمت نهایی ای که به دست مصرف کننده می رسد بسیار بالا بوده یعنی به طوری که اگر هدف این نرخ ارز کمک به معیشت و سفره مردم است در واقع هیچ کمکی نمی کند موضوع اصلی این است که اختلاف نرخ ارز نیما و بازار آزاد کجا می رود آیا این منشاء رانت نیست؟

مدرس و تحلیل گر مالی نرخ دلار نیمایی تا پایان سال را پیش بینی کرد و افزود: اینکه نرخ ارز نیما تا پایان سال چه رقمی باشد بستگی به تصمیم دولت دارد که این نرخ تا کجا می تواند رشد کند امادر سال ۱۴۰۳ این نرخ می تواند حداقل تا ۴۴ هزار تومان و حداکثر تا ۴۷ هزار تومان روند حرکتی صعودی تجربه کند.

عصمت پناه در ادامه فاصله دلار بازار آزاد و نیمایی را به زیان سهامداران دانست و گفت: تا زمانی که اثررشد نرخ ارز و به دنبال آن دلار نیما بر صورت های مالی و رشد سود عملیاتی شرکت ها به خصوص شرکت های ارز آور محقق نشود همچنان فضای بی روح بازار را شاهد خواهیم بود.

کد خبر 495304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =