۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۹
تنها راه نجات بورس از نظر یک کارشناس

دلایل عقب ماندگی بازار سرمایه از دلار و سایر بازارها باتوجه به رشدنرخ دلار در ماه های اخیر و به تبع آن رشد قیمت‌ها در بازارهای رقیب است.

دلایل عقب ماندگی بازار سرمایه از دلار و سایر بازارها باتوجه به رشدنرخ دلار در ماه های اخیر و به تبع آن رشد قیمت‌ها در بازارهای رقیب است، متاسفانه بازار سرمایه به دلایل مختلفی دچار رکورد شده که برخی از مهمترین آنها به شرح زیر می توان عنوان کرد.
نرخ فروش محصولات بسیاری از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس به جای دلار آزاد به دلار نیمایی وابسته است و دلار نیمایی نیز رشد چندانی را تجربه نکرده و این فاصله حدود ۵۰ درصدی نرخ دلار نیما با دلار آزاد فقط باعث ایجاد رانت برای یکسری اشخاص شده است. علاوه بر موضوع دلار، تنش‌های منطقه‌ای نیز باعث منفی شدن بازار در هفته‌های اخیر گردید. نرخ سودبالای اوراق ابزارهای درآمدثابت و سپرده‌های بانکی باعث شده بازده بدون ریسک و به تبع آن بازده مورد انتظارسرمایه‌گذاران بالابردو فشار مضاعفی بر بازار سرمایه و قیمت‌های سهام ایجاد شود.
موضوع بسیار مهم دیگری که به نظر اینجانب تهدیدی جدی برای شرکت‌های تولید کننده و خدمات دهنده، بازار سرمایه نهادهای مالی بزرگ دولتی و خصوصی صندوق‌های بازنشستگی و... در نهایت کل اقتصاد می باشد، بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ که درآن برای درآمد اشخاص حقیقی سقف معافیت مالیاتی ۵۰ میلیون تومانی و برای درآمد اشخاص حقوقی سقف معافیت ۵۰۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است که امید می رود با نامه نگاری و برگزاری جلسات و پیگیری‌های ارگان ذی اصلاح شود و گرنه ضرر بخشی به تولید و خدمات بازار سرمایه و در نهایت اقتصاد کشور وارد خواهد شد. بطور کلی افزایش نرخ دلار اثر خود را با یک فاصله زمانی در بازار سرمایه نشان می دهد زیرا آن در صندوق‌های مالی شرکت‌ها نیاز به زمان دارد. البته در حال حاضر تحلیلگران و سرمایه‌گذاران با سرعت بیشتر نسبت به گذشته به تغییرات نرخ ارز واکنش نشان می دهند.
در نهایت آنچه که با قطعیت می توان به آن اشاره کرد این است که در چهار سال اخیر متاسفانه اعتماد نسبت به بازار سرمایه به دلایل مختلف خدشه دار شده و مهمترین کار برای بهبود شرایط بازار و کمک به سرمایه‌گذاری در تولید، برگرداندن اعتماد به آن از طریق دولت و مجلس می باشد.

  • کوروش شمس - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۴۰ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 495025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =