چرا خرید زعفران از بورس کالا سود آورتراست؟

کارشناس مشتقه کالایی با اشاره به عوامل موثر بر قیمت زعفران آخرین جزییات قیمت طلای سرخ و معاملات آن در بورس را تشریح کرد.

رضا محمدی اکباتان در گفت و گو با «صدای بورس» در خصوص دلایل افزایش قیمت زعفران در ماه های پایانی سال گذشته و کاهش قیمت آن در ابتدای امسال گفت: محصول زعفران در طول سال ۱۴۰۲ رشد قیمتی عجیبی را تجربه کرد و اما در هفته های گذشته شاهد روند کاهشی در این محصول بوده ایم .

وی ادامه داد: در گزارش های منتشر شده دو بازار ارز و طلا به عنوان بازارهای برنده اعلام شدند اما در یک مقایسه موشکافانه می توان گفت برنده اصلی بازار ها بازار زعفران بود.به طوری که طی مقایسه ای که از ابتدای فروردین سال گذشته تا پایان فروردین امسال صورت گرفته ، گواهی سپرده های زعفران رشد ۱۷۰ درصدی و صندوق های زعفران رشد حدود ۱۳۵ درصدی را داشته است شاید در بازار های سنتی رشدی بیشتر از این هم اتفاق افتاده باشد.

کارشناس بازار مشتقه کالایی بیان کرد: از عوامل افزایس قیمت زعفران در بازار را می توان به سرمای سال گذشته و کم آبی در منطقه خراسان رضوی اشاره کرد چرا که این امر باعث شد میزان تولید این محصول کاهش یابد وبه طور طبیعی با افزایش تقاضا قیمت ها روند صعودی شود. همچنین باید توجه داشت در پایان سال گذشته رشد نرخ ارز را شاهد بوده ایم که این خود عاملی برای رشد قیمت زعفران بوده است.

محمدی اکباتان افزود: نوسانات نرخ ارز ، تعرفه های گمرکی و میزان عرضه کشورهای رقیب عواملی است که سال گذشته بر تقاضا تاثیر گذار بوده است و در بخش عرضه نیز با شرایط آب و هوایی نامناسب و فصل کاشت ،داشت و برداشت رو به رو بوده ایم که باعث رشد قیمت طلای سرخ شد.

وی به وضعیت روند سال جاری زعفران اشاره داشت وگفت: با توجه به بارندگی های مناسبی که ما در سه ماهه آخر سال گذشته داشته ایم در واقع اگر اتفاق خاصی رخ ندهد امسال سال پر محصول و پررونقی خواهد بود و افزایش عرضه باعث کاهش قیمت زعفران و اصلاح قیمتی در گواهی سپرده ها و صندوق ها خواهد شد البته که عامل دلار را باید مدنظر قراردهیم که افزایش آن می تواند جهت معاملات را تغییر دهد.

روش های سرمایه گذاری در طلای سرخ

کارشناس بازار مشتقه کالایی به شیوه های سرمایه گذاری در زعفران اشاره کرد و اظهارداشت: از مدل های سرمایه گذاری بر زعفران می توان به خرید و فروش در بازارهای سنتی که خارج از بورس و جزو روش های مرسوم است، استفاده کرد.

همچنین در بورس با خرید و فروش گواهی های سپرده مبتنی بر کالا یا معاملات صندوق های کالایی زعفران می توان سود کسب کرد

اگر افرادتمایل به بازار های اهرمی و پرریسک نیز داشته باشند می توانند در بازارهای مشتقه و اختیار آتی ها نیز معامله کنند.

خبرنگار: مصطفی نیک خواه

کد خبر 494495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =