وضعیت سفید

بازارهای مالی جهان در پی حمله موشکی و پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی شاهد نوسان قیمت‌ها بودند.

به گزارش صدای بورس، بازارهای مالی جهان در پی حمله موشکی و پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی شاهد نوسان قیمت‌ها بودند. با این حال، این وضعیت به سرعت تغییر کرد و نشان داد، گرچه تاثیر این اقدام بر حوزه ژئوپلیتیک ماندگار است اما اثر کوتاه‌مدتی بر بازارها داشته است.
به گزارش مارکت‌واچ، سرمایه‌گذاران بازار سهام آمریکا واکنش خاصی به تحولات منطقه خاورمیانه نشان ندادند. البته نتیجه‌گیری نهایی به زمان بیشتری نیاز دارد. در پایان معاملات هفته منتهی به جمعه ۱۲ آوریل (۲۴ فروردین)، داو جونز بزرگترین افت هفتگی خود از مارس ۲۰۲۳ را ثبت کرد و انتظار می‌رفت با اقدام نظامی ایران این روند ادامه یابد. روز یکشنبه ۱۴ آوریل (۲۶ فروردین) جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که این کشور بخشی از اقدام احتمالی رژیم صهیونیستی علیه ایران نخواهد بود. این سخنان موجب شد تا فعالان بازار سهام آمریکا نفس راحتی بکشند. بورس‌های عرب منطقه خاورمیانه همچون عربستان، قطر و امارات نیز در واکنش به حمله موشکی ایران با افت شاخص روبه‌رو شدند اما این روند با آغاز معاملات هفته معکوس شد.
در بازار نفت شاهد افزایش سریع قیمت‌ها بودیم. نفت برنت از مرز ۹۰ دلار عبور کرد و برخی کارشناسان هشدار دادند که به دلیل افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، روند عرضه نفت به بازار مختل خواهد شد و قیمت‌ها به شدت افزایش خواهد یافت. با این حال با شروع معاملات هفتگی از روز دوشنبه ۱۵ آوریل (۲۷ فروردین)، قیمت انواع نفت خام با پیش‌بینی آرام شدن فضای منطقه، سیر نزولی پیدا کرد. در این روز قیمت نفت برنت دریای شمال به کمتر از ۹۰ دلار و نفت خام سبک آمریکا هم به زیر ۸۵ دلار کاهش یافت. با این حال، کارشناسان هشدار می‌دهند که تنش‌ها هنوز از بین نرفته و در صورت اقدام متقابل علیه ایران، بازار نفت بیش از پیش با بحران روبه‌رو خواهد شد.
بازار جهانی طلا نیز شاهد نوسان‌هایی بود. در پایان معاملات هفته منتهی به جمعه ۱۲ آوریل (۲۴ فروردین)، قیمت هر اونس طلا از ۲۴۳۰ دلار به ۲۳۴۰ دلار سقوط کرده بود و انتظار می‌رفت با آغاز معاملات هفته جدید، این فلز گرانبها با جهش دوباره مواجه شود اما واکنش طلا به تحولات خاورمیانه چندان مثبت نبود و قیمت این فلز با اندکی افزایش به بالای ۲۳۵۰ دلار رسید. برخی کارشناسان معتقدند، بحران خاورمیانه هنوز پایان نیافته است، بنابراین احتمال افزایش قیمت طلا و نفت خام وجود دارد. پیتر اسپینا، بنیانگذار و رئیس وبسایت خرید و فروش طلای GoldSeek.com در این باره گفت: در حال حاضر فرصت مناسبی برای خرید طلا و نقره فراهم شده است. اگر بازارهای سهام با افزایش فروش مواجه شوند، سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش دارایی خود، نقدینگی را به سمت بازار طلا خواهند کشاند که نتیجه آن، رشد تقاضا و افزایش قیمت‌ها خواهد بود.
بازار کریپتوکارنسی هم نسبت به تحولات منطقه خاورمیانه واکنش منفی نشان داد. در پایان معاملات هفته منتهی به جمعه ۱۲ آوریل (۲۴ فروردین)، از میان ۱۰۰ رمزارز بزرگ بر اساس ارزش بازار، ۹۸ رمزارز با افت قیمت روبه‌رو شدند و ارزش بازار کریپتوها کاهش چشمگیری را ثبت کرد به طوری که بیت‌کوین و اتریوم به ترتیب بیش از ۷ درصد و ۹.۵ درصد کاهش قیمت را تجربه کردند. اما این روند در روز دوشنبه ۱۵ آوریل تغییر کرد و قیمت بیشتر کریپتوها در مسیر افزایشی قرار گرفتند.

شماره ۵۳۷ هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 493703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =