افزایش نرخ ارز؛ بهانه‌ای برای گران شدن کالاهای اساسی مردم

نماینده مردم آشتیان، تفرش و فراهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دلار در تمامی لایه‌های زندگی مردم تأثیرگذار شده است، گفت: افزایش نرخ ارز بهانه‌ای شده برای گران شدن کالاهای اساسی و قیمت‌ اجناس ، که متأسفانه نظارت کافی نیز در این حوزه وجود ندارد.

به گزارش صدای بورس,ولی‌اله بیاتی افزود: در کشور ایران متأسفانه هنگامی که دلار گران می‌شود، حتی زغال‌فروش نیز اجناس خود را گران می‌کند و این افزایش قیمت را به گران شدن دلار نسبت می‌دهد.

وی ادامه داد: بسیاری از صنوف و تولیدکنندگان که به هیچ عنوان اجناس و مواد اولیه خارجی وارد نمی‌کنند و با دلار هیچگونه ارتباطی ندارند، به محض اینکه دلار گران می‌شود، قیمت اجناس و تولیدات خود را بالا می‌برند.

نماینده مردم آشتیان، تفرش و فراهان در مجلس اظهار داشت: در شرایط فعلی و با نوساناتی که در بازار دلار و ارز ایجاد می‌شود، تولیدکنندگان و صنعتگران یا از رده تولید خارج می‌شوند و یا اینکه روند تولید آنها متوقف می‌شود.

بیاتی با تأکید بر اینکه برای ایجاد ثبات در بازار دلار باید اقدامات لازم اقتصادی صورت گیرد، تصریح کرد: هنگامی که بازار دلار متغیر باشد و هیچگونه ثباتی نداشته باشد، نمی‌توان اشتغال ایجاد کرد و حتی تولید نیز نمی‌تواند روند عادی خود را داشته باشد.

وی بیان داشت: بخشی از بازار دلار به میزان ۸۰ درصد در اختیار دولت و بخشی دیگر از این بازار به میزان ۲۰ درصد در اختیار بخش خصوصی است. اما تأثیرات ۲۰ درصد بخش خصوصی بر روی ۸۰ درصد بخش دولتی به گونه‌ای است که کنترل از دست دولت خارج می‌شود.

نماینده مردم آشتیان، تفرش و فراهان در مجلس با عنوان کردن این موضوع که دولت باید بر روی بازار ارز نظارت داشته باشد، تأکید کرد: از یک سو حجم فروش نفت در بازارهای خارجی محدود شده و از سوی دیگر در بازار دلار نیز با مشکلاتی مواجه شدیم که روند افزایشی قیمت‌ها در حوزه ارز را رقم زده است.

بیاتی ابراز داشت: شاید مسئولانی که در حال حاضر در رأس امور قرار دارند، توان مدیریت لازم را ندارند. بنابراین برای اینکه بتوانند بازار ثابتی را برای دلار تعریف کنند، باید از افراد متخصص و متعهد در حوزه اقتصادی استفاده کنند تا ثبات در این حوزه ایجاد شود.

وی اضافه کرد: دولت‌مردان باید کارشناسان، نخبگان و اساتید اقتصادی را گرد هم آورده و مشاوره‌های لازم را در این خصوص دریافت کنند تا بتوانند یک برنامه اقتصادی مدونی را تعریف و تدوین کنند تا حداقل بازار ارز تثبیت شود. نه اینکه هر روز بخواهیم شاهد تغییر قیمت‌ها در حوزه ارز باشیم.

نماینده مردم آشتیان، تفرش و فراهان در مجلس همچنین گفت: در جلساتی که با دولت چه به صورت غیرعلنی و چه با وزرا داشته‌ایم، هیچگونه برنامه مشخصی برای آنکه بتواند بازار را کنترل کند، در دولت مشاهده نکرده‌ایم.

به گزارش ایلنا,بیاتی افزود: از این جهت با شرایطی که دولت در حال حاضر دارد، ۹ نفر از وزرا در نوبت استیضاح هستند که بخشی از این فرایندهای استیضاح به دلیل نوسانات بسیار بالا در حوزه قیمت دلار است که باید اصلاحاتی را در این حوزه ایجاد کنند.

کد خبر 466723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =