تفاوت ادعا با عمل

مواردی که در بودجه آمده همانند گذشته است. درواقع دولت در حال توسعه صندوق تثبیت هم از نظر واریز و هم از نظر اختصاص سهام جهت حمایت از بازار سرمایه است.

به نظر می‌رسد این موضوع گزینه مثبتی است اما این اعداد خیلی اعداد بزرگی نیست که بخواهد تاثیر آنچنانی در بازار بگذارد ولی در کل به نفع بازار سرمایه است به شرطی که ادامه پیدا کند.

درواقع هر چه صندوق تثبیت بزرگتر باشد برای بازار بهتر است. نکته بعدی بحث افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها یا نرخ سوخت آنهاست که با توجه به تورم فعلی طبیعی است و عدد رشد خاصی هم در آن نیست که باعث کاهش درآمد آنها شود یا تاثیر آنچنانی روی صورت‌های مالی سال بعد داشته باشد. مهمتر از اینها این بحث است که لایحه همچنان در مجلس است و مشخص نیست که چه تغییراتی در آن به وجود خواهد آمد و به چه صورتی تصویب خواهد داشت. درواقع درگیری‌ها زمانی در بازار شروع می‌شود که این بودجه به تصویب برسد. در هر صورت افزایش‌هایی که در بودجه صورت گرفته همانند گذشته است با توجه به تورم تاثیر خاصی بر بازار نخواهد گذاشت و در جهت حمایت از بازار هستند. همچنین اینکه جهت تقویت بنیه شرکت‌ها، بخشی از سودی که به افزایش سرمایه این شرکت‌ها اختصاص پیدا کند با نرخ صفر معافیت مالیاتی محاسبه می‌شود و تمام کالاهایی که در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس معامله می‌شود تا قبل از تبدیل به کالای فیزیکی مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده نمی‌شوند و تنها این مالیات یک‌بار و در زمان تبدیل به کالا اخذ می‌شود هم اقدامات مثبتی است و موید این موضوع هستند که دولت به دنبال امتیازدهی به شرکت‌های بورسی است.
درمورد کسری بودجه همیشه گفته می‌شود که کسری بودجه نداریم ولی ادعا با عمل همیشه متفاوت بوده و در گذشته هم این مورد بارها ثابت شده است. مشکل اصلی ما نداشتن انضباط مالی دولت است و برآوردهای آن با حقایق متفاوت بوده است. همیشه خرج دولت بیشتر از دخل آن بوده است همین موضوع یکی از عوامل ایجاد تورم مزمن است بنابراین بعید است که کسری بودجه نداشته باشیم و ما دوباره شاهد کسری بودجه خواهیم بود.
موضوع انتشار تا ۳۰۰ هزار میلیارد ریال انواع اوراق مالی اسلامی برای دولت جهت احداث طرح‌های نیمه تمام هم با توجه به اینکه دولت همچنان درگیر بازپرداخت اوراق قبلی هم است، به نوعی مجبور است این اوراق را منتشر کند. البته ما همیشه مشکل تخصیص بودجه عمرانی در سال‌های گذشته به دلیل کسری بودجه شدید داشته‌ایم. دلیل اصلی این موضوع هم کاهش درآمدهای نفتی می‌توان در نظر گرفت چون از زمانی که درآمدهای نفتی دولت محدود شده، بودجه عمرانی تخصیص داده نمی‌شود که می‌خواهند با این اوراق آن را جبران کنند. این موضوع خیلی بر بازار سرمایه تاثیر نخواهد داشت چون نرخ سود آنها در سیستم نرخ سود بانکی هم وجود دارد بازار سرمایه ما در حال حاضر بیشتر تاثیرپذیر از نرخ دلار است.

  • مجتبی شهبازی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۴۸۰ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 466331

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =