۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸
دلار دوباره اصلاح می شود؟

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه اعلام کرد که در ماه فوریه به ایران سفر خواهد کرد.از نگاه فعالان بازار همین خبر در کنار توئیت های فرزین موجب شده فشار فروش به دلار پشت خطی بیشتر شود.

به گزارش صدای بورس,قیمت دلار در معاملات نقدی روز گذشته به مسیر کاهشی روز دوشنبه ادامه داد. فعالان بازار معتقدند پس از توئیت محمد رضا فرزین‌، رئیس کل بانک مرکزی کاهشی شد.

اثر توئیت فرزین در بازار دلار

فرزین دیروز در توییتی اعلام کرد بانک مرکزی و صرافی‌ها اقدامات مشترکی در احیای ثبات اقتصادی در کشور انجام می‌دهند.او تاکید کرد که بانک مرکزی از این به بعد به بازار آزاد ورود پیدا خواهد کرد و نرخ‌ساز خواهد بود.

فرزین همچنین در توئیت جدید خود نوشته از این به بعد تمامی صرافی‌ها بدون انجام ثبت‌نام، ارز خود را دریافت کنید؛ به نرخ تابلو، بدون صف.

دیروز در معاملات پشت خطی میزان مداخله مستقیم بازارساز در بازار دلار و به رسمیت شناختن این بازار، از نگاه برخی فعالان می تواند سمت عرضه ارز را به اندازه ای تقویت کند که اسکناس آمریکایی نتواند به راحتی بالای ۴۰ هزار تومان خود را نگه دارد.

در این میان برخی از فعالان نیز عنوان می کنند که صادرات نفت به چین در ماه های گذشته ضعیت مناسبی داشته است و همین موضوع دست بازارساز برای مداخله قیمتی را باز نگه داشته است.

سیگنال گروسی به بازار دلار

از سوی دیگر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه اعلام کرد که در ماه فوریه به ایران سفر خواهد کرد. گروسی مدعی شده که از برجام چیزی غیر از یک «پوسته خالی» نمانده است.او گفته شاید بعد از این سفر، «پیشرفت‌هایی» در این زمینه حاصل شود.

از نگاه فعالان بازار همین خبر در کنار توئیت های فرزین موجب شده فشار فروش به دلار پشت خطی بیشتر شود.

فشار امریکا به بازار دلار

وال استریت ژورنال چند روز قبل گزارش داده بود که آمریکا در حال بستن مسیر دلار به ایران و عراق است.آن طور که در این گزارش آمده تشدید فشار بر ایران موجب کاهش ارزش پول عراق شده است.

قاچاق دلار از تهران به سلیمانیه

گفته می شود تقویت ارزش دلار در بارزار سلیمانیه موجب شده تقاضا برای این ارز در بازار همسایه بیشتر شود.به عبارت دیگر با توجه به شکاف قیمتی در دو بازار تهران و سلیمانیه قاچاق دلار از تهران به بازار مذکور بیشتر می شود.

از عراق با کوله‌پشتی دلار و ارز وارد کشور می‌کنند!

رویتز در گزاشی نوشته دو مشاور بانک‌های خصوصی عراق که به‌طور منظم در جلسات بانک مرکزی شرکت می‌کنند و نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که ایران حدود ۱۰۰ میلیون دلار در ماه از تاجران عراقی دریافت می‌کند.

به گزارش اقتصاد نیوز,یک سرهنگ پلیس مرزی عراق مستقر در گذرگاه شلمچه در نزدیکی جنوب هم گفته ده‌ها قاچاقچی، دلار را از بازارهای ارز بغداد می خرند و از طریق کوله پشتی مدرسه ای آن را منتقل می کنند، سپس آن ها را با قرار دادن در خودروهای دودیفرانسیل به مرز بصره می برند.

کد خبر 466294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =