۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۱
علل گرانی ‌گوشت قرمز چیست؟

تعلل وزارت جهاد کشاورزی در واردات و توزیع گوشت گرم بابت متعادل کردن بازار عرضه و تقاضا در کنار چندین دلیل دیگر، موجب شده است قیمت گوشت قرمز این روزها برای بسیاری از مردم گران باشد.

‌به گزارش صدای بورس, در حالی وزارت جهاد کشاورزی در عمل به وعده خود برای واردات و توزیع گوشت گرم و مدیریت قیمت،‌ تعلل می‌کند که قیمت گوشت قرمز مدام در حال افزایش است و حتی گزارش‌هایی از فروش گوشت قرمز با قیمت کیلویی ۳۸۰ هزار تومان در برخی مناطق تهران وجود دارد.‌

گزارش میدانی حاکی است که قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی در منطقه ‌۲۰ تهران ‌۳۳۰ هزار تومان به فروش می‌رود که نسبت به هفته‌های قبل حداقل ۵۰ هزار تومان در هر کیلو رشد داشته است.

* وزارت جهاد: ‌گوشت قرمز وارداتی را از هشتم بهمن توزیع می‌کنیم

پیش از این وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده بود که گوشت گرم وارداتی را برای تعدیل قیمت بازار در هفته پایانی دی‌ماه توزیع می‌کند، اما به وعده خود عمل نکرد و به تازگی هم واردات گوشت گرم به زمان دیگری موکول شده است.

مسعود امراللهی، مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، به تازگی اعلام کرد: ‌تا پایان هفته جاری محموله گوشت قرمز به کشور می‌رسد و تلاش می‌کنیم روزهای پایان هفته و نهایتا شنبه هفته آینده هشتم بهمن گوشت به دست مصرف‌کننده برسد.

* عرضه کافی موجب کاهش قیمت گوشت قرمز می‌شود

بنابراین گزارش با بدقدلی مسوولان وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار گوشت، این روزها قیمت گوشت قرمز در حال افزایش است این در حالی است که‌ افزایش قیمت این کالای ضروری در بازار با وجودادعای تولید زیاد و خودکفایی که از سوی اتحادیه‌های تولید مطرح می‌شد، رخ داده است.

‌اگر وزارت جهاد کشاورزی راهکار واردات را برای مدیریت قیمت گوشت در پیش گرفته است باید هرچه زودتر عملی کند تا قیمت بیش از این بالا نرود؛ نباید فراموش کرد که گوشت قرمز جزو کالاهایی نیست که نرخ مصوب داشته باشد، بنابراین عرضه و تقاضا قیمت را تعیین خواهد کرد و هرگونه تاخیر در توزیع، قیمت را بیش از این بالا خواهد برد.

* چهار عامل افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار

قیمت گوشت در بازار تحت تأثیر چندین عامل مهم افزایش یافته است؛ نخست اینکه دامداران در فصل زمستان ترجیح نمی‌دهند دام خود را به بازار عرضه کنند و منتظرند در فصل بهار دام‌های چاق‌تری و سنگین‌تری را روانه بازار کنند. از سوی دیگر تقاضای مردم برای گوشت قرمز در فصل سرد بیشتر است و تناسب عرضه و تقاضا به‌هم می‌خورد.

دلیل دوم برای افزایش قیمت گوشت، بالا رفتن قیمت نهاده در بازار است که پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت آن حدود ۵ برابر شد. البته آن زمان قرار بود هزینه‌های دامداران با افزایش اندکی که در قیمت گوشت ایجاد می‌شود، جبران شود، اما اکنون دامداران می‌گویند هزینه‌های تولید بسیار بیشتر شده است. حدود ۷۰ درصد هزینه‌های دامدار مربوط به نهاده است.

دلیل سوم، واسطه‌هایی هستند که هر روز به گرانی دام دامن می‌زنند؛ دام زنده که مبنای قیمت گوشت در بازار است مرتب بین دلالان می‌چرخد و طبق بررسی‌ها از دست دامدار تا رسیدن به کشتارگاه بعضا دام تا چهار دست بین دلالان می‌چرخد و این عامل افزایش قیمت شده است.

عامل چهارم، قاچاق دام به کشورهای همسایه به دلیل خوش‌خوراکی دام ایرانی و ارزان بودن قیمت نسبت به کشورهای دیگر است.

بنابراین گزارش به هر حال در نبود نظارت وزارت جهاد کشاورزی و مدیریت قیمت، این روزها قیمت گوشت به طور سرسام‌آوری افزایش یافته است و ضرورت دارد دولت هر چه سریع‌تر نسبت به متعادل کردن بازار عرضه و تقاضای گوشت اقدام کند.

منبع: فارس

کد خبر 466288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =