سالانه یک محصول جدید روانه بازار می‌کنیم 

شرکت کارخانجات پنبه و دانه‌های روغنی خراسان با نماد غدانه جدیدترین مهمان بازار سرمایه است.

شرکت کارخانجات پنبه و دانه‌های روغنی خراسان در تابلوی دوم فرابورس و در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر فعالیت می‌کند. این شرکت وابسته به سازمان اقتصادی کوثر است و با ظرفیت روغن‌کشی ۵۰۰ تن در روز انواع دانه‌های روغنی را تولید می‌کند.

این شرکت از سال ۱۳۹۰ مشغول به فعالیت است و روغن خام و کنجاله از قبیل سویا، کلزا، آفتابگردان و کنجد جهت تأمین مواد اولیه کارخانجات تصفیه روغن نباتی و خوراک دام و طیور آبزیان تولید می‌کند. در این راستا با ابوالفضل بوژمهرانی، مدیرعامل شرکت کارخانجات پنبه و دانه‌های روغنی خراسان گفت‌وگویی کردیم که در ادامه می‌خوانید.

* توضیحی کوتاه در مورد شرکت بفرمایید.
شرکت کارخانجات پنبه و دانه‌های روغنی خراسان با تکیه بر نیروی انسانی با تجربه و متخصص در کنار برخورداری از تکنولوژی روز اروپا توانسته است محصول با کیفیت تولید کند و به یکی از بهترین کارخانه‌های روغن‌کشی کشور تبدیل شود.

* از زمان شروع به فعالیت چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟
موضوع برندینگ و ورود به بازار مویرگی را از ابتدا در دستور کار داشتیم و مطابق با آن برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دادیم. همچنین تنوع محصولات از مهمترین اهداف در مجموعه است و برای تحقق آن توانسته‌ایم هر سال یک محصول جدید را وارد بازار کنیم.

* وجه تمایز شما نسبت به سایر رقبا در چیست؟
غدانه بزرگترین شرکت روغن‌کشی از دانه‌های کنجد است و برای اولین بار در کشور توانستیم از هسته انگور نیز روغن‌کشی کنیم. به تازگی موفق شدیم از جوانه ذرت و دانه کتان هم روغن‌کشی کنیم و این دو محصول را نیز به سبد محصولات شرکت اضافه کرده‌ایم. همچنین در شرکت پنبه و دانه‌های روغنی خراسان از تسهیلات بانکی به خوبی استفاده شده است.

* شبکه فروش محصولات شما چگونه است؟
برای فروش محصولات سیاست‌هایی تدوین شده است. متقاضیان می‌توانند محصولات غدانه را با برند لیفود از فروشگاه‌ها تهیه کنند. همچنین در سال گذشته به خود شرکت‌های زیرمجموعه سازمان اقتصادی کوثر فروش مناسبی داشتیم و این روند را ادامه نیز خواهیم داد.

* محصولات تولیدی غدانه به خارج از کشور هم صادر می‌شود؟
در سال ۹۷ پروتئین خوراکی انسانی را به کشور افغانستان صادر کردیم اما متاسفانه به دلیل تحریم‌ها و ممنوعیت صادرات جلوی این کار گرفته شد اما برنامه گسترده‌ای برای فروش محصولات به کشور افغانستان داریم. از سیاست‌های مجموعه است که صادرات مواد اولیه را نیز در دستور کار داشته باشیم.

* مواد اولیه را چگونه تهیه می‌کنید؟
در کشور ما ۹۰ درصد از دانه‌های روغنی وارداتی هستند بنابراین ما هم راهی جز واردات مواد اولیه نداریم؛ تقریبا تمام دانه سویا وارداتی از آمریکای جنوبی و اروپای شرقی است. دانه کلزا در داخل کشور تولید می‌شود و بیشتر مواد اولیه مصرفی ما دانه سویاست. در سال ۹۸ مقدار ۳۳ هزار تن دانه روغنی وارد شده است و به تازگی در کشت دانه‌های روغنی با شرکت‌های کشاورزی آستان قدس مشارکت و دانه کنجد را برای اولین بار تولید کرده‌ایم.

* تحریم‌ها و نوسان نرخ ارز چه تاثیری بر غدانه داشته است؟
تغییر نرخ ارز و تحریم‌ها بی‌اثر نبوده و کار را برای ما با سختی همراه کرده است با این وجود و با توجه به اینکه دانه‌های روغنی جزو کالاهای استراتژیک محسوب می‌شوند، واردات آنها همچنان ادامه دارد.

* برنامه‌ای برای افزایش سرمایه دارید؟
به تازگی افزایش سرمایه‌ای از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها انجام داده‌ایم و تا پایان سال افزایش سرمایه دیگری نخواهیم داشت.

* چه برنامه‌ای برای افزایش میزان تولیدات در مجموعه «غدانه» دارید؟
در سال جاری اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است به طوری که قراردادی برای بسته‌بندی محصولات پروتئین سویا منعقد کردیم و در حال حاضر مشغول ساخت دستگاه‌های مربوطه هستیم. سوله آماده شده و زیرساخت‌های لازم برای فروش مویرگی نیز فراهم است. محصولات بسته‌بندی را هم افزایش دادیم و خط دوم بسته‌بندی را نیز خریداری کردیم. همچنین خط تولید پت هم تهیه شده و در کارخانه نصب شده است.

* برای سال آینده چه برنامه‌هایی را در نظر دارید؟
با توجه به اینکه ۳۰ هزار متر مربع مساحت خالی در مجاورت کارخانه پنبه و دانه‌های روغنی خراسان در اختیار مجموعه قرار دارد، راه‌اندازی کارخانه تصفیه روغن را در دستور کار داریم. همچنین طرح تولید فول‌فت و خوراک دام، طیور و آبزیان را نیز در آینده نزدیک در دستور کار داریم.

  • زهره فدوی- خبـرنــگار
  • شماره ۴۷۹ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 465928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =