۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
گرمای بورس با سوخت دلار 

عملکرد بازار سهام در دهمین ماه سال بررسی شد.

به گزارش صدای بورس دی‌ماه سال جاری روند حرکت بازار سرمایه به صورت صعودی بود و شاخص با رشد چشمگیری همراه شد. دی‌ماه در حالی بازار را به دست گرفت که شاخص در محدوده یک میلیون و ۵۳۸ هزار واحدی بود و این وضعیت صعودی بادوام همراه بود و در آخرین روز ماه، شاخص با روندی صعودی در محدوده یک میلیون و ۶۸۹ واحدی کار خود را به پایان رساند و شاخص رشدی ۱۲ درصدی را به ثبت رسانید.

دلار در مدار صعود
در اوایل ماه و هفته اول بــازار شــاهد چرخش بیــن گروه‌های مختلف بــود. دلار تا میانه‌هــای هفته در مــدار صعودی قرار داشــت تا اینکه اخبار مثبت سیاسی منتشر و ترمز رشد دلار کشیده شد. سکه نیز مشابه دلار رفتار کرد. افزایش نرخ بهره به خبر داغ آن روزها تبدیل شده بود. نرخی که رسما ۱۵ درصد است، اما در عمل تا ۳۰ درصد ارائه میشد. افزایش رسمی نرخ بهره به ۲۰ یا ۲۵ درصد هم اثر خاصی بر بازار نداشــت و صرفا قانونی کردن بخشی از رشد نرخ بهره بود. همچنین قیمت ها در بورس کالا صعودی بود، عمــلا نرخ دلار مبادلاتی کالاها در بورس کالا به سطح دلار توافقی رسیده است. تنور معاملات خودرو در بورس کالا داغ بود.

به نظر می‌رسید گروهی که از شفافیت موجود و کاهش قیمت بازار آزاد متضرر شــده بودند، در تلاش برای خروج خودرو از بورس کالا هستند همچنین دلار نیما ۳۰ هزار تومان را رد کرده و دولت بخشنامه‌ای برای الزام صادرکنندگان معدنی، فلزی، پتروشیمی و پالایشی برای عرضه ارز در نیما ارائه کرده بود. این موضوعی بود که احتمال گپ دلار آزاد و نیما را بیشتر کرد. تجربه تاریخی نیز گواه رسیدن ارز دولتی به آزاد بود و تصمیمات این مدلی به جز تجربه ارز ۴۲۰۰ تومانی، حاصلی نداشــت. همچنین در دومین روز هفته شــاخص کل با رشــد ۳۰ هزار واحدی به سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی رسید و تقاضا در بزرگ ترها برخلاف روز گذشــته شکل گرفت. پتروشیمی ها، فولادی ها، پالایشگاه ها و بانک‌ها تأثیر به ســزایی بر رشد بازار داشــتند. همچنین شنیده هایی در خصوص افزایش نرخ بهره به ۲۱ درصد به گوش می‌رسید که در نشست شورای پول و اعتبار با افزایش نرخ بهره مخالفت شد اما بانک مرکزی همچنان پیگیر آن است.

ارسال لایحه بودجه
از اخبار مهم دیگر این روزها ارسال لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به مجلس بود. همچنین عرضه‌ها شدت گرفتند و بازار پرعرضه و با فشار فروش همراه بود. بازار هفته دوم دی ماه را پربار را پشــت ســر گذاشــت. بازار ارز نیز شــاهد رکوردزنی مکرر بــود. جهش‌های مکرر شــاخص تا حدودی امید را به ســهامداران بازگرداند. هرچند تا بازگشــت کامل اعتماد راه درازی در پیش است. بازار با عرضه خودرو ۲۰۷ در بورس کالا آغاز شد و رقابت بیش از ۲۲۰ میلیون تومان قیمت این خودرو را
افزایش داد.
در هفته سوم دی ماه بازار کار خود را با ارز فرزینی ۲۸۵۰۰ تومانی منفی آغاز کرد و تقریبا دو سوم رشد توفانی دو هفته قبل را پس گرفت. روز یکشنبه با حمایت های صندوق توسعه بازار و صندوق تثبیت، بازار جمع شد. در همین روز قیمت دلار پس از کاهش حدود ۱۰ درصدی، بار دیگر رشد کرد. نرخ بهره در این شرایط به ۲۵ درصد رسیده است. محرک برگشت بازار، گروه خودرویی بود. بانک مرکزی در روزهای اخیر تزریق پول را به بازار بین بانکی از ســرگرفته اســت. این وضعیت نشان از ناترازی بانک‌ها و آثار کسری بودجه دولت است. به نظر رشد پایه پولی در حال افزایش اســت. در شــرکت‌های پتروشیمی، پتروشــیمی پارس خبر از برگشت واحد استایرن به مدار تولید داد. شرکت‌های اورهای خبر از توقف بخشی از فعالیت ها به دلیل قطعی گاز هم دادند. در فولادی‌ها هم فولاد کاوه خبر از توقف فعالیتها داد. گروه خودرو همچنان در حال دعوا بر ســر ماندن یا نماندن خودرو در بورس کالاست. یک هفته قبل ایران خودرو ۱۰ هزار دستگاه و سایپا حدود ۵ هزار دستگاه خودرو آگهی کرد. با این حال، ســازمان بازرســی به موضوع عرضه شفاف خودرو در بورس کالا ورود کرده و مخالف است. این در حالی است که در اواخر هفته، شاهد صف خرید میلیاردی در گروه خودرویی بودیم.

تغییر رئیس کل بانک مرکزی
در اوایل همان ماه بازار کار خود را با خبر تغییر رئیس کل بانک مرکزی آغاز کرد. بعد از اظهارات رئیس جدید شــاهد واکنش منفی شدید بازار بودیم. حجم و ارزش معاملات کاهش محسوسی نداشت و ارزش معاملات حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بود که می توان آن را از نکات مثبت برشمرد.
تشکیل صفوف فروش کم حجم در نمادهای کامودیتی و دلار محور ناشی از اظهارات رئیس جدید بانک مرکزی بود. در میانه بازار، تقویت تقاضا ســبب شد که صفوف فروش ســنگینی شکل نگیرد. سیاســت تثبیت ارزی یادآور تجربه ارز ۴۲۰۰ بود که این بار با شدت کمتری احتمالا تکرار می‌شود و شدت فروش قبل را ندارد. دلار آزاد افت قابل توجهی داشت و نوسانی معامله شد و به زیر ســطح ۴۰ هزار تومان هم رسید. در آخر شاخص کل با کاهش حدود ۴۵/۳ درصدی به رقم یک میلیون و ۵۹۰ هزار واحدی رسید و خروج ۱۰۰۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی ثبت شد. در آخریــن روز هفتــه سوم بازار پرنوســان و منفی بود و مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار را پیشرو داشت. در بازار گروه بانکی و خودرویی معاملات بهتری داشــتند و با تقاضا همراه بودنــد. گروه‌های بانکی، سرمایه گذاری و حمل و نقلی نیز بیشترین ورود نقدینگی حقیقی ها را رقــم زدند. گروه بانکی پس از روند نزولی خود چند روزی معاملات بهتری داشــت و از لحــاظ تکنیکالی می توان به تغییر روند این گروه اشاره کرد. از اخبار منفی که باعث شد این روز پرعرضه معامله شــود، می توان به تاثیر سیاست ارز ۲۸۵۰۰ و همینطور افزایش نرخ بهره بانکی به ۲۵ درصد اشاره کرد. شایعاتی از مخالفت سازمان بازرسی کل کشور با عرضه خودرو در بورس کالا شنیده می شد که این خبر تکذیب شد اما باعث تلاطم و نوسان در گروه خودرویی شد. نرخ دلار توافقی در بازار به محدوده های ۵۰۰.۳۹ تومان رسید و همچنان پرنوسان معامله شد. در نهایت شــاخص کل با کاهشــی ۷۷.۰ درصدی در رقم یک میلیون و ۵۷۹ به کار خود پایان داد. همچنین در روزهای پایانی دی‌ماه با مشخص شدن کلیات بودجه و اختصاص بندهایی به بازار باید دید که بازار چه روندی به خود می‌بیند.

وضعیت بازارهای موازی در دی ماه ۱۴۰۱
در بازارهای موازی، ربع سکه از ابتدای سال جاری با ۱۱۱ درصد تغییر بیشترین میزان صعود را به خود دید و در مدت یک ماهه نیز ۸/۰ درصد تغییر داشت. بازار سکه تمام بهار آزادی نیز از فروردین ماه تا پایان دی ماه همواره رشدی صعودی داشت و در حدود ۷۰ درصد رشد را به ثبت رسانید همچنین در دی ماه نزدیک به ۲۰ درصد رشد داشت. پس از بازار سکه، بازار طلا در مدت ده ماهه با رشد همراه بود و ۵۳ درصد صعود کرد و در دی ماه نیز در حدود ۱۴ درصد تغییر داشت.
پس از این بازارها یورو بیشترین میزان صعود را به خود دید و رشدی بیش از ۵۰ درصدی را به ثبت رسانید و در مدت یک ماهه نیز ۹ درصد تغییر داشت. پس از این‌ها بازار دلار در مدت زمانی که از ابتدای سال تاکنون گذشته است نزدیک به ۵۰ درصد رشد داشته است و مدت یک‌ماهه نیز ۱۸ درصد رشد داشت. پس از این‌ها بازار مسکن از ابتدای سال تا پایان آذرماه نیز ۴۰ درصد رشد و تغییر را به خود دیده است. با این اوصاف تمامی بازارهای موازی از ابتدای سال تاکنون با افزایش قیمت همراه بوده‌اند.

گرمای بورس با سوخت دلار 

  • مرضیه حیدری - خبرنگار
  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۷۹
کد خبر 465918

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =